۱۰۰ سال تلاش برای ثبت هویت ایرانی

سازمان ثبت احوال کشور امسال در حالی یکصدمین سال فعالیت خود را در سوم دی ماه جشن گرفت که در این مدت با سابقه طولانی گام‌های بلندی در راستای ثبت هویت ایرانیان برداشته است.

۱۰۰ سال تلاش برای ثبت هویت ایرانی

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سازمان ثبت احوال در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی به نام اداره سجل احوال تاسیس و در سوم دی ماه ۱۳۹۷ صد ساله شد که نخستین شناسنامه در کشور در آن زمان به نام فاطمه ایرانی صادر شد.

در این یک قرن گذشته سازمان ثبت احوال فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشته که حراست و حفاظت از کیان هویت ایرانی و ثبت مشخصات و اطلاعات فردی انسان‌ها یکی از مهم‌ترین افتخارات این سازمان طی این مدت طولانی بوده که بشر از ابتدای آفرینش خود نیاز به آن را احساس می‌کرد.

شاید این نیاز در آن دوران با توجه به پیچیده نبودن زندگی اجتماعی بشر چندان اهمیت نداشت که با راه اندازی سازمان ثبت احوال بویژه سال‌های بعد از آن نخستین جرقه برای تثبیت هویت ایرانیان و اختصاص نام و نام خانوادگی برای افراد در راستای ارایه خدمات مختلف اجتماعی زده شد.

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی و بویژه چند سال اخیر آغازی طلایی برای سازمان ثبت احوال بود که اقدامات ارزنده و قابل توجهی در راستای ماموریت‌های ذاتی این سازمان گام به گام شکل گرفت و ابزار و فن آوری‌های آن به روز شد که اختصاص شماره ملی، کدپستی، صدور شناسنامه مکانیزه و اکنون نیز راه اندازی کارت هوشمند ملی و سامانه هوشمند استعلام از نهاد‌های مختلف صورت گرفته است.

کارت چند منظوره هوشمند ملی مهم‌ترین اقدام ثبت احوال

پروژه مدرن وچند منظوره کارت هوشمند ملی نیز که از سال ۹۶ استارت آن زده شد و متشکل از اطلاعات فردی، هویتی و زیستی افراد است، بی گمان به نوبه‌ی خود یکی از کلید‌های اصلی و مهم دولت تدبیر و امید در ورود به دولت الکترونیک و تحقق این امر است که می‌توان این کارت را در بخش های، چون سلامت الکترونیکی، مواقع انتخابات و سایر خدمات شهروندی و بانکی مورد استفاده قرار داد.

کارت هوشمند ملی امکاناتی، چون امضای دیجیتال و یا اثر انگشت و ... را در خود جای داده است که می‌تواند با بقیه کارت‌های موجود در کشور از جمله کارت‌های بانکی و خدماتی تجمیع شود و موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها و کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم شود.

بحث کاربردی کردن کارت هوشمند ملی جدی است، بنابراین تمام افرادی که دارای کارت ملی نمونه قدیم هستند و افراد بالای ۱۵ سال بدون کارت ملی به منظور دریافت خدمات قابل ارائه با کارت هوشمند ملی، ضروری است برای دریافت آن اقدام کنند.

احراز هویت افراد اکنون با کارت هوشمند ملی انجام می‌شود و برخی از بانک‌های شاخص با کارت هوشمند ملی چند خدمت بانکی مانند افتتاح حساب، واریز وجه و انتقال وجه را انجام می‌دهند که طبق اعلام معاون برنامه ریزی سازمان ثبت احوال سال آینده پایان صدور این کارت را جشن می‌گیریم.

جشن پایان صدور کارت هوشمند ملی در سال ۹۸

معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان ثبت احوال روز یکشنبه در مراسم معرفی و تودیع مدیران کل ثبت احوال هرمزگان از جشن پایان صدور کارت هوشمند ملی در سال ۹۸ خبر داد.

ناصر صامعی افزود: حدود ۶۴ میلیون نفر از افراد بالای ۱۵ سال در کشور واجد دریافت کارت هوشمند ملی هستند که با صادر شدن این تعداد کارت در سال آینده جشن می‌گیریم.

وی بیان داشت: ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای کارت هوشمند ملی در کشور ثبت نام کردند که تاکنون ۴۵ میلیون برابر با ۸۰ درصد کارت برای متقاضیان صادر و تحویل شده است.

معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان ثبت احوال اظهارداشت: هرمزگان با وجود محرومیت، اما با توانمندی نیرو‌های این اداره کل موفق به صدور ۸۵ درصد کارت هوشمند ملی شده است که بالاتر از میانگین کشوری این اقدام صورت گرفته است.

این مسوول اظهارداشت: در یکصدمین سال بنیانگذاری سازمان ثبت احوال (سوم دی ماه ۹۷) اقدام هایی، چون ثبت سرود، رونمایی از ثبت لوگوی سازمان و حذف آدرس و کپی شناسنامه و کارت ملی انجام شد که کار شایسته‌ای صورت گرفته است.

وی بیان داشت: در حال حاضر سازمان ثبت احوال در ۲۰۰ نقطه شهری و روستایی کشور به صورت آنلاین به شهروندان خدمات ارایه می‌دهد و در هر ثانیه ۶ هزار استعلام مورد نیاز را پاسخ می‌دهد که این آمار بیانگر اهمیت کار سازمان ثبت احوال را می‌رساند.

ثبت احوال بیشترین ارتباط با مردم دارد

معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: طبق توصیه‌های دینی خدمت به مردم بالاترین عبادت است و سازمان ثبت احوال این افتخار را دارد که بیشترین ارتباط با مردم برقرار می‌کند.

صامعی با اشاره به اهمیت سازمان ثبت احوال گفت: هر سازمان و نهادی که آمار و اطلاعاتی نیاز داشته باشد به ثبت احوال مراجعه می‌کنند که این نشان از توانمندی و جایگاه ارزنده سازمان ثبت احوال را دارد.

وی بیان داشت: مدیران ثبت احوال باید در ایجاد امید و انگیزه به همکاران و نیرو‌های تحت مجموعه خود تلاش کنند، چرا که مدیری انگیزه و امید نداشته باشد نمی‌تواند نیروی با انگیزه تربیت کند.

این مسوول اظهارداشت: سازمان ثبت احوال هم اکنون یکهزار و ۱۰۰ واحد اجرایی مصوب دارد که به صورت الکترونیکی در تمامی شهرستان‌ها و بخش‌ها به مردم خدمات ارائه می‌دهد.

وی یاد آور شد: در مناطق حاشیه‌ای و دور افتاده کشور که خانه‌های بهداشت، شورا‌ها و دهیاران وجود ندارد نیز ۳۰ هزار ثبت یار در خدمت مردم هستند.

ثبت احوال به ایرانیان هویت بخشیده است

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان نیز با اشاره به این که سازمان ثبت احوال ۶۰ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته است، گفت: این سازمان به ایرانیان هویت بخشیده و از ولادت تا وفات همراه همه شهروندان و هموطنان است.

احمد پویافر یاد آورشد: رشد سازمان حاکمیتی ثبت احوال از زمان پیروزی انقلاب تاکنون بسیار قابل توجه بوده و توانسته خود را همگام با سایر سازمان‌ها پیش ببرد و برای اینکه هویت را به همه ایرانیان اعطا کند سعی کرده شرایط را بهبود بخشد.

وی بیان داشت: ثبت احوال جزو معدود سازمان‌هایی است که سعی کرد برون سپاری را به خوبی انجام دهد و برای این که بسیاری از خدماتش را بهتر به مردم ارایه دهد با برنامه ریزی این کار‌ها را به جلو پیش برده است.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان اظهارداشت: بیش از ۸۰ درصد اقدامات صورت گرفته سازمان‌ها در این استان در چهل سالگی انقلاب انجام شد و شورای ثبت وقایع حیاتی نیز از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد تا این وقایع به خوبی ثبت شود.

کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیک

مدیرکل جدید ثبت احوال هرمزگان نیز گفت: کارت هوشمند ملی از طرح‌های مهم سازمان ثبت احوال است که پیشرفت خوبی تاکنون در کشور داشته و این کارت کلید ورود به دولت الکترونیک است.

داوید صادقی افزود: امیدواریم این طرح مهم تا سال آینده نهایی شود و مردم بتوانند از این کارت خدمات مختلفی را دریافت کنند.

وی بیان داشت: ثبت احوال ار ارکان مهم حاکمیتی کشور است که در چند سال اخیر طرح‌های مهمی از جمله آرشیو الکترونیکی اسناد در راستای خدمت گذاری سریع و آسان به مردم در این سازمان صورت گرفته است.

این مسوول در پایان اظهارامیدواری کرد: در سمت جدید خود با حمایت و همدلی مسوولان ثبت احوال کشور و استان هرمزگان و مدیران استانی بتوانم به مردم خدمت کرده و به حسن اعتماد سازمان به وی، با تلاش مضاعف پاسخگو باشم.

رشد ۸۵ درصدی صدور کارت هوشمند ملی درهرمزگان

مدیر کل سابق ثبت احوال هرمزگان نیز در این آیین ضمن ارائه عملکرد این اداره کل گفت: ثبت احوال استان همگام با برنامه‌های ملی سازمان و اجرای طرح هایی، چون صدور شناسنامه مکانیزه پایگاه محور تحت وب و ۸۵ درصد رشد در صدور کارت هوشمند ملی، توانسته خود را به عنوان یکی از ادارات برتر در سطح کشور معرفی کند.

فرزاد افشاری نژاد افزود: ثبت احوال هرمزگان در سال‌های اخیر با تلاش نیروی‌های این اداره کل توانست با راه اندازی پنج دفتر نمایندگی در شهر‌های هرمزگان با دسترسی ۳۰۰ شهر و روستا به خدمات ثبت احوال، راه اندازی ۳۴ دفتر پیشخوان و ۲۵ ایستگاه سیار به رتبه نخست در جدول کشوری دست یابد.

این مسوول گفت: برگزاری کارگاه کارت ملی هوشمند با حضور مدیران بانک ها، افتتاح اداره سیریک، راه اندازی پنج باگاه ریلی، نصب شبکه دوربین‌های مدارس بسته، ارتقای شغلی همکاران، استقرار نخستین پایگاه ثبت تولد نوزادان در بیمارستان خلیج فارس بندرعباس و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ثبت فوت در آرامستان بندرعباس از دیگر اقدام‌های ثبت احوال هرمزگان طی سال‌های اخیر فعالیت وی بوده است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: ثبت احوال ، شناسنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.