افتتاح ۴ مرکز پیشگیری از سرطان در آذربایجان غربی/رتبه نخست استان در شیوع سرطان ریه

همزمان با سراسر کشور ۴ مرکز پیشگیری وتشخیص زودهنگام سرطان در آذربایجان غربی افتتاح شد.

افتتاح ۴ مرکز پیشگیری از سرطان در آذربایجان غربی/رتبه نخست استان در شیوع سرطان ریهبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در مراسم رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در مراسم افتتاح همزمان مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان که به صورت ویدیو کنفرانس در کل کشور با حضور سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت و معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور برگزار شد، گفت: در چهار مرکز استان راه اندازی می شود افزود سه مرکز ازین تعداد شامل دو مرکز در ارومیه و یک مرکز در نقده که مجهز به سونو گرافی، کلونوسکوپی و ماموگرافی است امروز افتتاح میشوند ومرکز مهاباد نیز که تنها دارای دستگاه ماموگرافی است به زودی تجهیز وافتتاح خواهد شد.

وی افزود:در مجموع برای انجام عملیات فیزیکی این مراکز ۱۶میلیارد تومان و برای تجهیز آن‌ها ۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

آقازاده با بیان اینکه دو مرکز پیشگیری و تشخیص سرطان دیگر در شهرستان‌های میاندوآب و ماکو تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در شهرستان خوی نیز فضای فیزیکی مورد نیاز این مرکز در حال ساخت است.

وی با اعلام اینکه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۹۹۰۰ بیمار سرطانی در استان شناسایی شده است یاد آور شد: سالانه پنج هزار بیمار سرطانی در استان تشخیص داده می‌شود.

آقازاده گفت:آذربایجان غربی رتبه نخست شیوع سرطان ریه درکشور داراست که مهم‌ترین علت آن شرایط اقلیمی وفرهنگی استان و استفاده زیاد از سیگار در بین مردان است.

وی افزود:از نظر میزان شیوه سرطان دستگاه عصبی نیزاستان ما در بین مردان رتبه نخست و دربین زنان رتبه دوم را داشته ودر بیماری سرطان پروستات رتبه ۴ و سرطان سینه رتبه ۱۲ کشوری را داراست.

در این مراسم ۷۵ مرکز پیشگیری وتشخیص زودهنگام سرطان در ۴۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور با پوشش جمعیتی ۲۵۰ شهر افتتاح شد.

انتهای پیام/ز

تبه نخست استان آذربایجانی غربی در شیوع سرطان ریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.