در نشست خبری سرپرست سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد؛

آخرین اخبار از زمان واریز عیدی بازنشستگان/ ۴۹ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس متعلق به تامین اجتماعی است/ حل مشکل کسانی که بسته حمایتی نگرفته اند

زدا درباره زمان واریز عیدی بازنشستگان این سازمان و نحوه توزیع بسته حمایتی دولت توضیحاتی داد.

آخرین اخبار از زمان واریز عیدی بازنشستگان/ 49 درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس متعلق تامین اجتماعی است/ حل مشکل کسانی که بسته حمایتی نگرفته اندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسن زدا سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری که امروز (دوشنبه ۸ بهمن ماه) به مناسبت دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی نقش مهمی در رفاه اجتماعی دارد و باید روز به روز به کارکرد آن توجه ویژه شود.

وی با اشاره به برگزاری جسله غیرعلنی برای سازمان تأمین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، افزود: عملکرد صندوق‌های بیمه‌ای موضوع مطرح شده در مجلس شورای اسلامی بود و تصمیم گرفته شد که همه مسئولان کشور چالش‌های صندوق‌های بیمه‌ای را حل کنند.

زدا گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی شاهد اتفاقات خوبی هستیم و حمایت از صندوق‌های بیمه‌گری صورت می‌گیرد.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص سبد معیشتی ادامه داد: علی‌رغم وظیفه سازمان تأمین اجتماعی نسبت به دو میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته و ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر بیمه شده، میان این افراد بسته حمایتی توزیع شد.

وی با بیان اینکه در راستای شناسایی افرادی که زیر ۳ میلیون تومان درآمد دارند، فاقد بانک اطلاعاتی هستیم، افزود: رفع هم‌پوشانی کامل صورت گرفته است که با توجه به تصمیم دولت باید این افراد نیز سبد حمایتی دریافت کنند.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت: بیمه شدگانی که هنوز سبد حمایتی دولت را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با استفاده از یک کد دستوری و شماره پیامک در نظر گرفته شده توسط این سازمان نسبت به دریافت بسته حمایتی خود اقدام کنند.


بیشتر بخوانید: سامانه کد دستوری پیگیری سبد حمایتی راه اندازی شد + شماره تماس


وی با اشاره به پرداخت سبد کالا به حدود ۱۰ میلیون نفر افزود: حدود ۱۰ میلیون نفر هستند که سبد خود را دریافت نکرده‌اند که پاسخگوی مشکلاتشان هستیم، چراکه اگر قبول کردیم کاری را انجام دهیم، باید به بهترین شکل انجام شود.

زدا با بیان اینکه طی دو روز اول توزیع بسته حمایتی میان افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ۱۳۰ هزار تماس تلفنی داشتیم، افزود: در این مدت اگر کسی به زحمت افتاده است، من معذرت خواهی می‌کنم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: استان‌های کشور در دهه فجر آماده بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف هستند.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین پروژه‌ها افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، تصریح کرد: ۴۹ درصد سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است، همچنین این پالایشگاه ۴ میلیون لیتر بنزین به اعتبار ۴ میلیارد یورو تولید می‌کند.

زدا تصریح کرد: برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی و جلوگیری از دست درازی دشمنان نظام به خودکفایی کشور نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بیمارستان خوی با ظرفیت ۳۵ تخت به صورت آزمایشی شروع به کار کرده است، افزود: در حال حاضر ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش، ۱۴ میلیون بیمه شده اصلی،۲۲ میلیون بیمه شده تبعی و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مستمری بگیر اصلی سازمان تأمین اجتماعی هستند.

زدا با بیان اینکه سه میلیون و ۵۰۰ هزار مستمری بگیر اصلی داریم، گفت: ۲۱۳ هزار نفر از تأمین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری می‌گیرند که اعتبار آن به حدود ۳۷۰ میلیارد تومان در ماه می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۷۰ مرکز ملکی مشتمل بر ۷۶ بیمارستان، ۲۸۹ مرکز درمانی و غیره داریم، افزود: ۱۳۸ میلیون مراجعه به مراکز ملکی گزارش شده است و ۱۰ هزار تخت فعال داریم.۵۲۲ هزار عمل جراحی نیز انجام شده که ۸۶ هزار مورد مربوط به جراحی‌های بزرگ بوده است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی به مقایسه وضعیت تأمین اجتماعی در سال ۵۷ با سال ۹۶ پرداخت و گفت: افراد تحت پوشش در سال ۵۷ حدود ۷ میلیون نفر بودند که این میزان در سال ۹۶ به ۴۲ میلیون نفر رسید. نسبت بیمه شدگان به جمعیت کشور ۱۹ درصد بود و اکنون به ۵۳ درصد رسیده است. تعداد بیمه شدگان اصلی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۶ به حدود ۱۴ میلیون نفر رسید. همچنین تعداد ۹۰ هزار مستمری بگیر در سال ۵۷ به سه میلیون نفر در سال جاری رسیده است.

زدا با بیان اینکه حداقل مستمری دریافتی در سال‌های اول انقلاب ۶۳۰ تومان بوده که اکنون میانگین پرداختی ما یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، تصریح کرد: در سال ۵۷ نسبت پشتیبانی ۲۰ نفر بوده و اکنون ۵.۱۴ است یعنی از ۵ نفر حق بیمه می‌گیریم و به یک نفر مستمری می‌دهیم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه در سال ۵۷ حدود ۱۸۰ هزار کارگاه تحت پوشش داشتیم که اکنون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد رسیده است، تصریح کرد: تعداد شعب به ۵۵۶ مورد و تعداد کارگزاری‌ها به ۲۱۹ مورد رسیده است، در حالی که در سال ۵۷، صفر بود. همچنین تعداد شعب اقماری ۲۳۲ مورد بود که در سال ۵۷، صفر بود.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی درباره بیمه خبرنگاران گفت: خبرنگارانی که در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها کار می‌کنند، مشکلی ندارند و از طریق مؤسسه خود بیمه می‌شوند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران آزاد از طریق صندوق بیمه هنرمندان می‌توانند بیمه شوند و ما محدودیتی نداریم، ادامه داد: بیمه حرف و مشاغل آزاد نیز وجود دارد و خبرنگاران می‌توانند از آن استفاده کرد.

زدا درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: قرارداد بیمه تکمیلی درمان مشکلی ندارد و با آتیه سازان حافظ منعقد شده و در حال اجراست.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان بیان کرد: همسان سازی مدل‌های متفاوتی دارد. همچنین برخی معتقدند باید درصدی را برای همه افراد افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه گروهی معتقدند باید فقط حقوق حداقل بگیران افزایش یابد و عده‌ای هم همسان سازی بازنشستگان با شاغلان را مدنظر دارند، افزود: گروهی نیز معتقدند باید میانگین ۱۰ سال آخر حقوق محاسبه شود.

زدا عنوان کرد: چون شرکای اجتماعی برایمان اهمیت دارند و دبیرخانه دائمی برایشان در سازمان داریم، از آن‌ها دعوت کردیم و به مدل خاصی رسیدیم که بسته آن آماده شده است.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم همسان سازی تکلیف شده و بار مالی بسته آماده شده ما ۱۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: بحث‌های مقدماتی انجام شده است و باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.

زدا درباره معوقات داروخانه‌ها و مراکز درمانی گفت: درباره داروخانه‌ها تصمیم جدیدی گرفتیم که دیگر مبالغ را از ستاد تخصیص ندهیم.

وی با بیان اینکه در این خصوص مقرر شده است پول‌ها را در اختیار استان‌ها بگذاریم و مدیر استان تصمیم بگیرد که برای داروخانه و مراکز خصوصی بپردازد، گفت: مدیر استان باید پاسخگو باشد و طوری نباشد ما در تهران در اتاق بسته تصمیم بگیریم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی درباره پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی نیز گفت: اصل بدهی دولت تا سال ۹۴ حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین صحبت‌هایی درباره سود این پول مطرح شده که چطور باید بازپرداخت شود.

وی با بیان اینکه تفاسیر مختلفی وجود دارد، افزود: مقرر شده تا کارگروهی در کمیسیون تلفیق تشکیل شود که درباره نحوه بازپرداخت این بدهی تا پایان آذر ۹۸ تصمیم بگیرند. همچنین اگر میزان بدهی طبق مدل محاسباتی ما باشد، حداقل مطالبات ما ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، اما باید آن کارگروه تشکیل شود.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه کارفرمایان حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان به ما بدهکارند، گفت: مایل به اجرای هرساله قانون بخشودگی جرایم نیستیم، زیرا کارفرمایان دیگر پول جاری را پرداخت نمی‌کنند. اگر مایل به اجرای آن باشیم، حداقل تا سه چهار سال آینده اجازه نمی‌دهیم بخشودگی جرایم اجرا شود.

وی با بیان اینکه تاکنون برای کسب و کار‌های اینترنتی متولی مشخصی پیدا نکردیم، افزود: اتحادیه فروشگاه‌های اینترنتی، مرکز فضای مجازی، فناوری ریاست جمهوری و غیره چند نهاد متولی‌ هستند.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه یک متولی عمده تاکسی‌های آنلاین همین شهرداری است، گفت: اتحادیه تاکسی‌های تلفنی هم مدعی هستند.  حال این پراکندگی متولی ما را سردرگم کرده است.

زدا تصریح کرد: همه را دعوت و با آن‌ها صحبت کردیم و مایل نیستیم که از قوه قهریه استفاده کنیم. همچنین مایلیم این پوشش‌ها را از طریق بیمه توافقی انجام دهیم. اگر آن‌ها به جمع بندی برای تعیین متولی برسند، ما مشتاقیم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت: اقدامات و برنامه‌های مختلفی انجام شده و باید قطعات این پازل تکمیل شود.همچنین تاکنون ۱۳۰ میلیون جلد اوراق بیمه‌ای به صورت الکترونیکی تهیه، جمع‌آوری و بایگانی شده است.

وی تصریح کرد: اختلافی با وزرات بهداشت وجود نداشته و نظر سازمان این است که باید مکانیسم‌های کنترل هزینه داشته باشیم تا به طرح تحول کمک کنیم.

زدا با بیان اینکه وقتی دفترچه ما به چک سفید امضا تبدیل شده، اما کنترل هزینه نیست، مشکلاتی ایجاد می‌شود، گفت: مطالبه ما از وزیر بهداشت این بود که اول مکانیسم‌ها را مشخص کنیم تا به عنوان تأمین اجتماعی بیشتر حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون تمهیداتی فراهم شده و در چند استان مانند مازندران در حال اجرا است، ادامه داد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان بابت پزشک خانواده پرداخت کردیم. همچنین اوج آمال ما در این بخش همین نظام ارجاع است و اکنون حمایت ما کامل‌تر می‌شود.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: مباحث مطرح شده با وزیر بهداشت سوء برداشت بوده است و ما پای کار هستیم.

وی با بیان اینکه وزیر ارتباطات از طرف رئیس جمهور مسؤل پیشبرد زیرساخت‌های پزشک خانواده و حذف دفترچه‌ها شده و تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده است، افزود: اختلافی با وزارت بهداشت در این زمینه وجود نداشت و صحبت بر سر نحوه پشتیبانی و حمایت ماست که صددرصد است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ضمن تبریک به دکتر نمکی گفت: چند مصاحبه اخیر ایشان مورد دلگرمی کارگران بوده و اعلام کردند که ادغام درمان تأمین اجتماعی قابل انجام نیست و مصداق بارز حق الناس است و قابل مشارکت با جای دیگر نیست.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر انتصاب ۹ مشاور از سوی تأمین اجتماعی طی بیست و چند روز اخیر گفت: اصل خبر این بود که ۳۰ مشاور داشتیم که به ۹ مورد رسید.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی درباره پوشش اقلام دارویی نیز گفت: تصمیم گیری درباره پوشش بیمه‌ای دارو‌ها در اختیار شورای عالی بیمه است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص ایجاد فساد در این سازمان گفت: از فساد سازمان یافته در تأمین اجتماعی بی‌اطلاع‌ هستم و آن را تکذیب می‌کنم.

وی با بیان اینکه فساد سازمان یافته نداریم و ادله ما هم تحقیق و تفحص مجلس است، ادامه داد: البته اکنون سازمان‌های بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات برای رصد این مسائل در تأمین اجتماعی مستقر هستند.

زدا بیان کرد: ما چیزی برای مخفی کردن نداریم و سابقه چند سال قبل نشان می‌دهد که جدی هستیم و چشم پوشی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
سلام کسانی که تحت حمایت هیچ یک از نهاد های بیمه ای نیستندمثل کارگرهای فصلی ودرامدماهیانه کمتر از یک ملیون تومان دارند سبد کالا چگونه تعلق می گبرد
آخرین اخبار