شرایط پرداخت کمک هزینه عائله مندی

از شرایط حق عائله مندی این است که کمک هزینه عائله مندی زمانی برای مشمولان در نظر گرفته می‌شود که دارای فرزند باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی به دلیل اینکه افراد متاهل دارای هزینه‌های بیشتری هستند، حق عائله مندی را برای آن‌ها به منظور کمک هزینه خانواده در نظر گرفته است.

بر اساس ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی از شرایط حق عائله مندی این است که این کمک هزینه عائله مندی زمانی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که آن‌ها دارای فرزند باشند.

معمولا در بیشتر کشور‌ها حق عائله مندی در قوانین تأ مین اجتماعی آن‌ها قید می‌شود. ولی در ایران فقط در برخی از شرکت‌ها افراد متاهل را از نظر حمایت‌های غیر مالی پوشش دهی می‌کنند.

قانون تآمین اجتماعی به طور دقیق‌تر موضوع عائله مندی را در اولویت قرار می‌دهد و از دیگر شرایط حق عائله مندی این است که این حق را فقط تا دو فرزند پرداخت نموده است.

البته قابل ذکر است در شرایط حق عائله مندی در صورتیکه سن یکی از فرزندان از ۱۸ سال تجاوز کرد، دیکر حق عائله مندی به او تعلق نمی‌گیرد و مادام اینکه گارگر دارای فرزند باشد که شرایط حق عائله مندی را دارد فرزند اول حذف شده و فرزند دیگر جایگزین او خواهد شد.


بیشتر بخوانید:ترک کار کارگران از کارگاه چه حکمی دارد؟ 


گفتنی است؛ یکی دیگر از شرایط حق عائله مندی کارگران شرط داشتن ۷۲۰ روز سابقه کاری و سن کمتر از ۱۸ سال فرزندان (در صورتی که سن فرزندان بیشتر از ۱۸ باشد باید اشتغال به تحصیل داشته یا از کار افتاده باشند تا بعد از ۱۸ سالگی نیز به آن‌ها حق اولاد یا حق عائله مندی تعلق گیرد) بود که میزان آن سه برابر حداقل حقوق و دستمزد روزانه کارگر محاسبه می‌شود.

در واقع در شرایط حق عائله مندی این حق فقط برای فرزندان در نظر گرفته شده است و کارگر‌هایی که پس از مشغول به کار شدن صاحب فرزند شده اند تا زمانی که سابقه بیمه پرداختی آن‌ها به ۲ سال نرسیده باشد حق عائله مندی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و فقط کمک هزینه ازدواج است که در این مدت به زوجینی که دارای ۲ سال سابقه پرداخت بیمه داشته و شاغل هم باشند معادل یک ماه مزد خود را از سازمان تامین اجتماعی به عنوان کمک هزینه ازدواج دریافت می‌کنند.

لازم به ذکر است، حــق اولاد یا عائله مندی به زن و شــوهر هردو در صورت اشــتغال در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باید پرداخت شود.


بیشتر بخوانید:چگونه می‌توان رابطه کارگری و کارفرمایی را ثابت کرد؟ 


این حقی مسلم و قانونی بوده و وظیفه سازمان تامین اجتماعی است که آن را به دارندگان تمامی شرایط پرداخت نماید.

در بخش‌های خصوصی حق اولاد همان حق عائله مندی محسوب می‌شود، ولی در شرکت‌ها و یا سازمان‌های دولتی به دلیل هماهنگی در نظام پرداخت حق عائله مندی جدا از حق اولاد محاسبه می‌شود همچنین حق عائله مندی معاف از بیمه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیمه ، تأمین اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیماروک
۱۰:۰۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام
میشه لطفا در مورد حق اولاد فرزند دختر و شرایط پرداخت آن توضیح دهید.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
اگر با ۱۲ سال سابقه بیمه و ۶۰ سال سن در هنگام گرفتن بیمه بیکاری ،بازنشسته بشوم ،ماهیانه چقدر حقوق دریافت می کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
شکرانه
۲۳:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
دوازده سال سابق بیمه معادل حقوق دوازده روز کاری درماه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
حق عائله مندی و اولاد از پرداخت مالیات نیز معاف است.
براساس نظریه شورای عالی مالیاتی
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۰۰:۵۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
طبق قانون کار حق عائله مندی بستگی به کارفرما دارد ومی تاند پرداخت نکند من که 25 سال دریافت نکردم.
آخرین اخبار