کنکور ۹۸| ۸ نکته کلیدی که کنکوری‌ها برای سلامتشان باید رعایت کنند

افراد باید با توجه به توانایی، پتانسیل، استعداد و سطح پایه علمی خود برنامه ریزی ویژه‌ای را برای موفقیت تحصیلی برای خود در نظر بگیرند.

آیدا مهری کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کنکور سراسری به دلیل نقش موثر و اهمیت بالای آن در آینده دانش‌آموزان رقابتی فشرده را در این قشر ایجاد می‌کند و در سال‌های اخیر با تصویب قانون تاثیر معدل این رقابت نیازمند تلاشی بیشتر از سوی داوطلبین بوده است.

وی ادامه داد:‌ در این بین اما صرف درس خواندن نمی‌تواند فرد را در این رقابت بزرگ موفق کند و مهارت‌هایی مانند برنامه ریزی در مطالعه تکمیل کننده این اتفاق  خواهد بود. دانش آموزان باید سبک زندگی خود را در سالی که برای کنکور آماده می‌شوند، تغییر دهند تا تلاششان نتیجه بخش و مطلوب شود.

مهری افزود: ۲ رکن اساسی و مهم در کامیابی و رسیدن به اهداف وجود دارد؛ هدف گذاری، تلاش موثر و هوشمندانه. فرد باید بداند برای چه چیزی باید تلاش کند، همچنین با توجه به موقعیت، استعداد، امکانات و عوامل مختلف تلاش خود را در زمینه موثر به کار گیرد.

لزوم هدف‌گذاری برای کنکور

کنکور ۹۸| مهارت‌هایی که یک کنکوری باید بداند

 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار کرد: در هر کار اولین قدم مشخص کردن هدف است؛  هدف باید به صورت کاملا واضح و روشن مشخص شده و بهتر است به صورت مکتوب ثبت شود؛ شخص باید رشته دانشگاهی مطلوب و هدف خود را یادداشت کرده و در مقابل خود قرار دهد تا از جنبه انگیزشی برای وی عمل کند. ضمن این که مکتوب کردن هدف باعث ایجاد تعهد در فرد نیز می‌گردد.

برنامه ریزی داشته باشید

وی ادامه داد: برای رسیدن به هدف نیازمند راهی روشن هستیم تا بدانیم در چه مرحله باید چه کاری انجام دهیم. برنامه ریزی شامل موارد مختلف می‌شود، تمام مواردی که در رسیدن به هدف به ما کمک خواهد کرد؛ مانند ساعت مطالعه، لیستی از دروسی که باید مطالعه شود، اولویت بندی دروس بر اساس اهمیت آن، لیست کتاب‌های درسی وکمک درسی و جزوه و سی دی وپاورپوینت و تمام ابزار‌هایی که می‌خواهیم در یادگیری از آن‌ها استفاده کنیم، جدول زمان بندی مطالعه، زمان فعالیت‌های متفرقه و تمامی فعالیت‌هایی که می‌تواند ما را در رسیدن به هدف خود تحت تاثیر قرار داده، کمک کند یا منحرف کند.

محیط را پاک سازی کنید

مهری گفت: محیط مطالعه مانند دیگر عوامل در میزان یادگیری فرد تاثیر گذار است. محیطی که برای مطالعه انتخاب می‌کنیم باید محیطی ساده، عاری از هرگونه تکنولوژی، سر و صدا باشد، همچنین میزان نورکافی و دمای مناسب نه خیلی گرم نه خیلی سرد باشد تا فرد با تمرکز کافی به مطالعه بپردازد و هیچ عاملی باعث از بین رفتن حواس فرد نشود.

بهترین زمان مطالعه

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار کرد: زمان مطالعه در افراد مختلف متفاوت است، زیرا دسته ایی از افراد در صبح یادگیری بهتری دارند و دسته ای دیگر در شب یادگیریشان بهتر است، انتخاب بهترین زمان مطالعه به دست خود افراد است فقط نکته مهم این است که فرد با توجه به شناختی که از خود پیدا می‌کند بتواند برنامه درستی برای زمان مطالعه خود داشته باشد تا بداند در طول یک روز چه دروسی را باید چگونه مطالعه کند و متعهدانه به آن عمل کند تا زمان را از دست ندهد.

کنکور ۹۸| مهارت‌هایی که یک کنکوری باید بلد باشد

ابزار‌های مطالعه را انتخاب کنید

مهری گفت: برای یادگیری بهتر می‌توان از کتاب‌های کمک آموزشی، سی دی‌های آموزشی، پاورپوینت‌ها و جزوت و ... کمک گرفت که بهتر است از ابتدا مطالعه آن ابزر و زمان استفاده نیز مشخص گردد.

خواب کافی داشته باشید

وی ادامه داد: با توجه به حقیقاتی که درباره تاثیرات خواب در سطح تمرکز و حواس افراد شده است، فرد باید حداقل هشت تا ۱۰ ساعت خواب را داشته باشد، باید به این نکته توجه ویژه داشت که کمبود خواب باعث نتیجه معکوس شده و عملکرد فرد را کاهش می‌دهد، فردی که کمبود خواب دارد دچار بیماری‌های روحی و جسمی می‌شود.

ورزش کنید

کنکور ۹۸| مهارت‌هایی که یک کنکوری باید بداند

مهری افزود: طبق تحقیقات جدید انجام شده هم بستگی بسیار بالایی بین ورزش کردن و سطح کیفی تحصیلات وجود دارد، افراد ورزشکار در مراحل تحصیلی خود موفق‌تر هستند. افراد با ورزش‌هایی مانند پیاده رویی می‌توانند خود را از نظر سطح سلامت جسمی و روحی آماده ترکنند.

آرامش خود را حفظ کنید

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در پایان گفت: نقش خانواده‌ها در موفقیت دانش آموزان کنکوری انکار ناپذیر است، ایجاد فشار‌های روانی بر دانش آموزان می‌تواند بسیار مخرب باشد، این فشار‌ها باعث تضعیف عملکرد آنها شده حتی آن‌ها را از درس دل زده کرده و ممکن است درس و اهداف خود را فراموش کنند. والدین باید به استعداد و توانایی‌های فرزند خود توجه کرده و توقعات نابه‌جا نداشته باشند. آنها با ایجاد محیطی آرام و بدون استرس و راهنمایی‌های درست به فرزند کمک کنند تا به موفقیت دست پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار