بررسی تفاوت‌های شگفت انگیز سلسیوس و فارنهایت

فارنهایت مقیاسی برای سنجش دما است که در آمریکا کاربرد دارد و سیلسیوس نیز در انگلیس در سال ۱۹۶۴ برای استفاده‌های تجاری و نظامی پذیرفته شد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فارنهایت و سلسیوس یا سانتیگراد هر دو جزء دسته واحدهای اندازه‌گیری محسوب می‌شوند که برای رسیدن به چنین شهرت جهانی تاریخچه‌ای پرفراز و نشیب را پشت سرگذاشته‌اند. اما آیا می‌دانید این دو واحد اندازه‌گیری چه تفاوت‌های با یکدیگر دارند؟

امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به بررسی تفاوت‌های این دو واحد اندازه‌گیری از فارنهایت و سلسیوس بپردازد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

بررسی تفاوت‌های شگفت انگیز سلسیوس و فارنهایت!

معرفی فارنهایت و سلسیوس

فارنهایت و سلسیوس یا سانتیگراد مقیاس و واحد اندازه‌گیری درجه حرارت هستند. این دو مقادیر نسبی برای نقاط انجماد و نقطه جوش هستند و مهم است که توجه داشته باشید معیار اصلی نقاط انجماد و جوش آب است.


بیشتر بخوانید: دانستنی‌های جالب در مورد حیوانات که شاید باور نکنید+تصاویر


این مقیاس‌ها در بسیاری از شرایط مفید است و در سراسر جهان استفاده می‌شوند. در ادامه به تفاوت‌های این دو مفهوم توجه نمایید.

فارنهایت چیست؟

فارنهایت؛ مقیاسی برای سنجش دما است که در ایالات متحده آمریکا کاربرد دارد. در درجه‌بندی فارنهایت مایع دماسنجی جیوه اختیار می‌شود.

نقطه پایینی دمای مخلوط یخ و نشادر و حد بالای آن دمای بدن انسان سالم اختیار می‌شود و آن را عدد ۹۸٫۶ در نظر می‌گیرند و از صفر تا ۹۸٫۶ را به ۹۸٫۶ قسمت مساوی تقسیم می‌کنند و هر یک، یک درجه فارنهایت نامگذاری می‌شود.

از مقیاس فارنهایت که هنوز هم در بعضی از کشور‌های انگلیسی نیز استفاده می‌شود، در کار‌های علمی استفاده نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: آیا پنیر خوردن ما را خِنگ می‌کند؟


انگلیسی‌ها در سال ۱۹۶۴ مقیاس سیلسیوس را برای استفاده‌های تجاری و نظامی پذیرفتند.

بررسی تفاوت‌های شگفت انگیز سلسیوس و فارنهایت!

نقاط ثابت در دماهای مختلف

  • نقطهٔ ثابت پایینی (۳۲ درجهٔ فارنهایت):

دمای ذوب یخ که برابر با ۰ درجهٔ سلسیوس است.

  • نقطهٔ ثابت بالایی (۲۱۲ درجهٔ فارنهایت):

دمای جوش آب خالص در فشار یک اتمسفر که برابر با ۱۰۰ درجه سلسیوس است.

سانتیگراد و سلسیوس

مقیاس سلسیوس، نام خود را از یک ستاره شناس سوئدی به نام آندرس سلسیوس که کشفیات و مشاهدات خود را درباره دو درجه مندرج بر روی دماسنج در سال ۱۷۴۲ به دنیای علم معرفی نمود.

در ابتدا این مقیاس سانتیگراد نامیده شد، اما به دلیل برخی از مسائل، نام آن به طور رسمی با نام سلسیوس با نماد ° C به تصویب رسید. بسیاری از کشور‌ها به دلیل سهولت استفاده این مقیاس را به عنوان مقیاس اصلی و استاندارد اندازه‌گیری دما به کار می‌برند.


بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز قدیمی‌ترین چاشنی سفره ایرانی‌ها


از سده ۱۹ میلادی به این سو، در همه جامعه‌های علمی در سراسر جهان از این پیمانه سنجش دما با نام سانتیگراد یاد می‌شد. البته در بیشتر موارد تنها به نام درجه بسنده می‌شد، ولی اگر می‌خواستند دقیق‌تر گفته شود به آن درجه سانتیگراد می‌گفتند. نماد این پیمانه °C است.

تا فوریهٔ ۱۹۸۵ وضع چنین بود تا اینکه در بخش هواشناسی بی‌بی‌سی این سنت شکسته شد و به جای سانتیگراد به آن سلسیوس گفته شد.

از آنجایی که سانتیگراد در زبان‌هایی مانند فرانسوی و اسپانیایی نام یک یکای اندازه‌گیری زاویه بود (۱/۱۰٬۰۰۰ زاویهٔ راست) و در زبان‌های دیگر هم مفهوم‌های همانندی را یادآوری می‌کرد، برای همین در استاندارد‌های بین‌المللی مانند BIPM از عبارت centesimal degree برای کاربرد دقیق نام آن استفاده می‌شد.

در نهایت در نهمین کنفرانس بین‌المللی وزن‌ها و مقیاس‌ها و در انجمن بین‌المللی وزن‌ها و مقیاس‌ها در سال ۱۹۴۸ به‌طور رسمی نام درجه سلسیوس با نماد °C پذیرفته شد.

در کاربرد علمی، سلسیوس هنگامی به کار می‌رود که با سانتیگراد همراه باشد در غیر این صورت تنها کاربرد عمومی دارد.

بررسی تفاوت‌های شگفت انگیز سلسیوس و فارنهایت!

تفاوت بین سلسیوس و فارنهایت

تفاوت اصلی بین مقیاس‌های درجه حرارت در ارزش نسبی نقاط انجماد و جوش نهفته است. در مقیاس سلسیوس نقطه جوش آب C° ۱۰۰ و نقطه انجماد آن C ° ۰ است. در مقیاس فارنهایت، نقطه جوش آب در ۲۱۲ درجه F و نقطه انجمادش، در ۳۲ درجه F است.

هر چند به نظر می‌رسد که درک مقیاس سلسیوس نسبت به فارنهایت آسان‌تر است، اما در مقیاس سلسیوس تعداد نقاط کمتری بین نقطه انجماد و جوش قرار دارد و این به این معنی است که تغییرات واقعی دما می‌تواند بیشتر باشد. این باعث می‌شود اعشار یا کسر در مقیاس سلسیوس بسیار مهم باشد.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو مقیاس این است که مقیاس فارنهایت در سیستم امپریال اندازه‌گیری استفاده می‌شود در حالی که مقیاس سلسیوس در سیستم متریک اندازه‌گیری می‌گردد.


بیشتر بخوانید: دانستنی‌های عجیب اما واقعی درباره پیاز


این واقعاً مهم نیست که چه مقیاسی برای اندازه‌گیری استفاده شود، چراکه می‌توان آن را به معادل مربوط به فارنهایت یا سلسیوس تبدیل کرد و همان دما را به دست آورد. بنابراین برای تبدیل سلسیوس به فارنهایت، عدد خوانده شده را در ۹/۵ ضرب و با ۳۲ جمع می‌کنیم.

برای تبدیل فارنهایت به سانتیگراد، از عدد خوانده شده ۳۲ را کم و حاصل را در ۵/۹ ضرب می‌کنیم. سانتیگراد و فارنهایت هر دو مقیاس و واحد اندازه‌گیری دما هستند.

بررسی تفاوت‌های شگفت انگیز سلسیوس و فارنهایت!

سانتیگراد برای نخستین بار توسط یک ستاره شناس سوئدی به نام آندرس سلسیوس در سال ۱۷۴۲ معرفی شد. این واحد برای اولین بار با نام سانتیگراد نامگذاری شد، اما پس از ۲۰۰ سال و پس از حل‌وفصل ابهامات به وجود آمده نام سلسیوس به تصویب رسید.


بیشتر بخوانید: دانستنی های علم نبرد


فارنهایت توسط فیزیکدان آلمانی، دانیل گابریل فارنهایت در سال ۱۷۲۴ معرفی شد. در مقیاس سلسیوس نقطه جوش آب C° ۱۰۰ و نقطه انجماد آن C ° ۰ است. در مقیاس فارنهایت، نقطه جوش آب در ۲۱۲ درجه F و نقطه انجمادش، در ۳۲ درجه F است.

سانتیگراد در سیستم اندازه‌گیری متریک مورد استفاده قرار می‌گیرد. فارنهایت در سیستم اندازه‌گیری امپریال استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه زهرا
۱۳:۳۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۱
عالی
بود. ممنون از مطالب جالبتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
ععععععععععععععععععععععععععععععاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
حصین
۲۰:۱۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
خیلی مسخره توضیح دادن انگار فقط میخاستن یه چیزی بنویسن ک نوشته باشن. مطلبش اصلا همه فهم نبود من ک هیچی نفهمیدم ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
بد نبود