باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

فراز و نشیب‌های واگذاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ناشران

۲ سال از واسپاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ناشران می‌گذرد، اما باید دید چه زمانی کلید نمایشگاه کتاب تهران به صنف نشر داده می‌شود.

فراز و فرودهای  واسپاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ناشران از ابتدا تا امروز

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از سال 95 است که زمزمه های واسپاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به گوش می رسد، برای اولین بار علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد و اسلامی این مسئله را مطرح کرد و در مراسم تقدیر از دست اندرکاران برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفته بود: «امسال در بیست و نهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها به تشکل‌های نشر واگذار شد و امیدوارم در دو سال آینده مجموعه کارهای نمایشگاه به صنف مربوطه واگذار شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد سیاست‌گذاری فعالیت داشته باشد. البته دولت‌های قبل شعار واگذاری امور به اصناف را می‌دادند، ولی عملاً اتفاقی در این باره رخ نمی‌داد، چراکه مقاومت در برابر تغییر همیشه وجود داشته است و امیدوارم این مقاومت را کم کنیم و طلیعه آن هم واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل‌های مربوطه است.»

سیر واسپاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صنوف در دوره بیست و نهم متوقف نماند و در دوره‌های بعدی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه پیدا کرد.

در ابتدای مراسم اختتامیه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  سید عباس صالحی معاون وزیر و رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: «نمایشگاه کتاب تهران، مراحل نهایی واسپاری را طی کرده و همان طور که در افتتاحیه این نمایشگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته ما به مراحل نهایی این پروسه نزدیک شدیم از فردا اتحادیه کتاب فروشان و اتحادیه آشنا می‌خوانیم که کلید نمایشگاه سی و یک را بزند و برنامه ریزی نمایشگاه بعدی را با توجه به ضعف ها و قوتهای نمایشگاه سی ام انجام دهند.

همچمنین وی افزود: دو اتحادیه سراسری برای نمایشگاه تهران وجود دارد و شورای هفت نفره شان می توانند برای نمایشگاه سی و یکم برنامه ریزی داشته باشند و منتظریم از فردا جلساتشان را آغاز کنند و برنامه های خود را طی جلساتی که دارند به وزارت ارشاد ارائه دهند. »

پیش از این مراسم سید رضا صالحی امیری در این خصوص در افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: «سی سالگی نمایشگاه کتاب تهران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سی سالگی بهترین سن است چراکه هم توان و قوت جوانی همچنان وجود دارد و هم پختگی و تجربه به دست آمده است. اتفاق مهمی که در این دوره افتاده واسپاری امور نمایشگاه به تشکل‌های نشر است. ما می‌توانیم افق پیش رو که واسپاری کامل و واگذاری کلید نمایشگاه ناشران است را ترسیم کنیم. وظیفه اصلی دولت سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت است. امیدوارم در نمایشگاه سی و یکم مدیران دولتی تنها میهمان و ناشران صنف نشر میزبان ما در نمایشگاه باشند.»

ساختار واسپاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بدین صورت بود و بر اساس طرح پیشنهادی شورای تشکل‌ها ساختار نمایشگاه در نمایشگاه سی ام حفظ شد. ساختار نمایشگاه  متشکل از رئیس نمایشگاه، قائم مقام، معاون اجرایی و مدیران کمیته‌ها بود که در این دوره مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به عنوان قائم مقام رئیس نمایشگاه فعالیت کرد و معاون اجرایی نمایشگاه از سوی تشکل‌های نشر معرفی شد.

همچنین تشکل‌های نشر مدیران کمیته‌های اجرایی و رفاهی، پشتیبانی، ناشران داخلی، ناشران بین‌الملل، تبلیغات، فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی را انتخاب کردند. وظیفه سیاست‌گذاری و تعیین اهداف، تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها، امور مربوط به نظارت و ارزیابی، روابط عمومی و امور رسانه‌ای، حراست و انتظامات، تشریفات و امور مربوط به مهمان ویژه و مهمانان خارجی را نیز معاونت امور فرهنگی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بر عهده  داشت.

بحث واسپاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صنف نشر در سال های بعد ادامه پیدا کرد. پس از تغییر مدیریت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران موضوع درست نبودن واسپاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صنوف مطرح شد. امیر مسعود شهرام نیا، مدیر عامل سابق موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران این موضوع را مطرح کرده بود. این روند همچنان ادامه دارد و بحث های جدی‌تری در این باره مطرح می شود، از جمله اینکه شیوه این واسپاری تعیین شده است در ششمین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ساختار اجرایی، شیوه واگذاری و تفکیک وظایف میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنف نشر مورد بحث، بررسی و تبادل نظر اعضا قرار گرفت و مقرر شد طبق روال سال گذشته انجام امور اجرایی سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با محوریت اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) در چارچوب قوانین و مقررات صنفی به بخش خصوصی واگذار شود. مصوب شد در برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران از ظرفیت تشکل‎ها و انجمن‌های تخصصی نشر در مدیریت بخش‌های مرتبط استفاده شود و دو نفر از نمایندگان تشکل‌های نشر در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب حضور داشته باشند.

البته مسئله واسپاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مسئله جدیدی نیست، در دولت های قبلی هم این مسئله مطرح شده بود و تا حدودی این کار انجام شد اما در دوره ای دولت مسئله واسپاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب به صنف نشر را رها کرد به دلیل اینکه مطمئن نبود صنف نشر بتواند این کار را انجام دهد. حال که مسئله واسپاری اموراجرایی به صنف نشر جدی تر مطرح شده است و کارهایی را در این راستا انجام می دهند باید دید تا چه میزان از این واسپاری عملی می شود و چه زمانی کلید نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صنف نشر داده می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.