معاون دادستان کل کشور در قم:

دستگاه قضایی به دنبال محدودسازی فضای مجازی نیست/بیش از ۹۰ درصد مطالب مجرمانه با تذکر حذف شده است

دستگاه قضایی به دنبال محدودسازی فضای مجازی نیست/بیش از ۹۰ درصد مطالب مجرمانه با تذکر حذف شده استمعاون دادستان کل کشور گفت:دستگاه قضایی به دنبال محدودسازی فضای مجازی نیست بلکه به دنبال ایجاد بالاترین امنیت و کم آسیب‌ترین است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،جواد جاویدنیا،معاون دادستان کل کشور روز پنج‌شنبه در بازدید از مدیریت پیام رسان ایتا در قم که به همت چند جوان قمی در حال فعالیت است با اشاره به لزوم بومی‌سازی پیام رسان‌ها و فضای مجازی، گفت: دستگاه قضایی به دنبال محدودسازی در فضای مجازی نیست بلکه به دنبال ایجاد بالاترین امنیت و کم آسیب‌ترین فضا برای استفاده مردم است.

وی افزود: در بحث ایجاد «کمیته ضد فیلترینگ» که در دولت ایجاد شده است قوه قضائیه از این روند استقبال کرده است چرا که بخش عمده‌ای از موارد کسب و کار مجازی بر اثر عدم شفافیت سازی و نبود مجوز برای فعالیت با فیلترینگ مواجه شد که با درخواست خود دولت همراه بود.

به گفته معاون فضای مجازی دادستان کل کشور در فضای مجازی، در زمینه سایت‌های گردشگری و فروش مجازی بلیط شکایت‌ها انجام شد و در حق مردم اجحاف شده بود، ولی به نام قوه قضائیه ختم شد؛ در فعالیت کمیته ضد فیلترینگ قوانین باید شفاف‌سازی شود و مرجعی برای فعالیت کسب و کار در فضای مجازی تعریف شود.

وی افزود: اکنون اتحادیه کسب و کار فضای مجازی تشکیل شده است، ولی این اتحادیه نمی‌داند برای گرفتن مجوز با چه ارگان دولتی فعالیت کند که قوه قضائیه برای همکاری مشاوره‌ای و تخصصی با این کمیته آمادگی دارد.

جاویدنیا بیان کرد: ما به طور مکتوب به دولت متذکر شدیم که جرم در فضای مجازی خط قرمز ما است و اگر جرمی ایجاد شود و کمیته ضد فیلترینگ حمایت کند طبق قوانین اساسی کشور برخورد و هیچ‌کس حق ندارد مانع از برخورد قانون با جرائم شود.

وی با بیان اینکه برای حمایت از کسب و کار فضای مجازی و پیام رسان‌ها بخشنامه‌ای صادر شده است، گفت: اگر دستگاه دولتی در زمینه وقوع جرم در فضای مجازی برخورد قانونی نداشته باشد و یا از جرم پیشگیری نکند این امر یک جرم است و ما برخورد خواهیم کرد.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با بیان اینکه در کسب و کار‌های مجازی ورود نمی‌کنیم، گفت: بر فعالیت پایگاه‌های اینترنتی کاربر محور تأکید می‌کنیم و برای برخورد با مطالب مجرمانه در فضای مجازی طبق بخشنامه تذکر می‌دهیم.

وی افزود: تاکنون بیش از ۹۰ درصد موارد و مطالب مجرمانه با تذکر حذف شده است و نیاز باشد به طور جزئی و یا کلی با اعمال قانون با موارد و مطالب مجرمانه در فضای مجازی اگر از سوی مدیریت سایت‌ها حذف نشد با فیلترینگ برخورد خواهد شد.

جاویدنیا با اشاره به برخی جرائم مدیران بعضی پیام رسان‌ها، اظهار داشت: اگر علیه مدیران پیام رسان‌ها شکایتی شود با جلب همکاری استان‌ها پرونده در تهران پیگیری و برای این مدیران پرونده قضایی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: هیچ مرجعی حق استعلام و دریافت مشخصات کاربران خود را از پیام رسان‌ها ندارد و در صورت نیاز در هنگام وقوع جرم طبق ماده ۲۵ قانون اساسی اقدام اساسی انجام و بخشنامه‌ای برای حمایت از کاربران اجتماعی هم از سال گذشته تدوین شده است.

انتهای پیام/ش

بازدید معاون دادستان کل کشور از  پیام رسان ایتا در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار