توسعه شاخص های تربیتی، فرهنگی و قرآنی یکی از برکات انقلاب اسلامی است

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان گفت: توسعه شاخص های تربیتی، فرهنگی و قرآنی یکی از برکات انقلاب اسلامی بوده و رشد این شاخص ها در آموزش و پرورش استان کردستان چشمگیر بوده است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، حجت الله نریمانی  با اشاره به دستاوردهای آموزش و پرورش کردستان در حوزه پرورشی و فرهنگی  گفت: توسعه شاخص های تربیتی، فرهنگی و قرآنی یکی از برکات انقلاب اسلامی بوده و رشد این شاخص ها در آموزش و پرورش استان کردستان چشمگیر بوده است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با همت معماران امور تربیتی و همراهی نیروهای متعهد حوزه پرورشی و مربیان دلسوز، اقدامات خوبی در راستای توسعه برنامه های پرورشی در سطح کشور و استان صورت گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه هم اکنون تعداد هزار و ۷۰۰ نفر از فرهنگیان استان در حوزه پرورشی و فرهنگی به عنوان معاونین و مربیان پرورشی، مشاوران مدارس، مربیان قرآنی و بخش ستادی در این حوزه ارزشی دست اندرکار و متولی امر تربیت دانش آموزان این خطه از میهن اسلامی هستند، ادامه داد: در معاونت پرورشی و فرهنگی، چهار حوزه امور تربیتی، قرآن، عترت و نماز، فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و مشاوره تربیتی و تحصیلی فعالیت دارند.

نریمانی در ادامه به برخی از شاخص های حوزه پرورشی و فرهنگی و مقایسه وضعیت فعلی این شاخص ها با سال ۵۷ و ابتدای شکل گیری نظام مقدس اسلامی پرداخت و با بیان اینکه در سال ۵۷ هیچ مرکزی تحت عنوان دارالقرآن و مرکز مشاوره در استان فعالیت نداشت، یادآور شد: در طول ۴۰ سال گذشته تعداد ۱۱ مرکز دارالقرآن و  ۱۷ کلنیک و هسته مشاوره در سطح استان راه اندازی و در راستای توسعه و ترویج برنامه های قرآنی و ارائه خدمات مشاوره ای فعالیت داشته و دارند.

وی احداث تعداد ۹۴۹ باب نمازخانه در مدارس استان را یکی دیگر از اقدامات و خدمات چهل ساله نظام اسلامی عنوان کرد و بیان کرد: به یمن نظام اسلامی در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ نماز اقدامات خوبی انجام و ضمن احداث نمازخانه در واحدهای آموزشی و اداری، تجهیز آنها نیز در دستور کار بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مطالعه و ضرورت رشد سرانه مطالعه در بین نسل جوان، ایجاد و پیش بینی کتابخانه به صورت مستقل و کلاسی را یکی از برنامه های این حوزه عنوان کرد و گفت: در سال ۵۷ تنها تعداد ۱۰۵ مدرسه استان دارای کتابخانه مستقل بود که در حال حاضر این رقم به ۶۲۰  کتابخانه مستقل افزایش پیدا کرده است و نرخ سرانه کتاب در استان ۷.۶ جلد است.

نریمانی توجه به برنامه های فوق برنامه و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در طول سال تحصیلی و ایام تابستان را از دیگر برنامه های اولویت دار این معاونت عنوان کرد.

وی  با اشاره به اقدامات قابل توجهی که در طول ۴۰ سال گذشته در استان در زمینه فعالیت های فوق برنامه و ارائه خدمات از طریق اردوگاه های دانش آموزی و اردوهای درون و برون استانی انجام شده است، گفت: سال ۵۷ در استان کردستان، فقط اردوگاه دانش آموزی سنندج فعالیت داشت و بعد از انقلاب و در طول سال های گذشته، تعداد اردوگاه های دانش آموزی به ۱۰ باب افزایش یافته و به دانش آموزان خدمات ارائه کرده است.

وی ایجاد و راه اندازی تعداد ۲۹ باب کانون فرهنگی و تربیتی در سطح استان را یکی دیگر از برکات انقلاب اسلامی دانست و با بیان اینکه در سال ۵۷ مرکزی تحت عنوان کانون فرهنگی و تربیتی در استان وجود نداشته است، افزود: یکی از اهداف کانون های تربیتی آموزش مهارت های لازم براساس علاقه مندی به دانش آموزان است و دانش آموزان در رده های سنی در طول سال های گذشته با ثبت نام و حضور در این مراکز به کسب مهارت و آموزش دوره های مختلف پرداختند و از طریق فعالیت این مراکز، استعدادهای نهفته دانش آموزان شناسایی و با تلاش مربیان دلسوز شکوفا و به موفقیت هایی در سطوح مختلف دست یافته اند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در بخش دیگری از گزارش خود به اهم موفقیت و دستاوردهای این حوزه و حضور موفق دانش آموزان و فرهنگیان در مرحله کشوری مسابقات به ویژه مسابقات فرهنگی و هنری و پرسش مهر ریاست جمهوری در دوره های مختلف پرداخت و ادامه داد: کردستان همواره در این راستا پیشتاز بوده و عناوین برتر کشوری را کسب کرده است.

نریمانی یادآور شد: هر ساله بیش از ۱۰۰ هزار نفر از دانش آموزان استان در مسابقات قرآن کریم، نماز و معارف اسلامی و ۱۵۰ هزار نفر در مسابقات فرهنگی و هنری در راستای تقویت هویت دینی، ملی و فرهنگی شرکت و نیز با هدف تربیت اجتماعی و آموزش مهارت های زندگی بیش از ۳۰۰ هزار نفر روز دانش آموز به برنامه های اردویی اعزام می شوند که این ها از برکات استقرار معاونت پرورشی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی و اقدامات زیربنایی صورت گرفته در دوران شکوفایی انقلاب است.

وی از اهتمام کلیه مسئولان و دست اندرکاران و فعالان این حوزه در طول ۴۰ سال گذشته تقدیر و تشکر کرد و با بیان اینکه با تلاش کلیه دست اندرکاران و در طول ۴۰ سال گذشته دانش آموزان زیادی در این حوزه فعالیت کرده و رهاورد آن تربیت نیروی انسانی متعهد، انقلابی و آینده ساز است.

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.