تلاش کمیته امداد کردستان برای توسعه مشاغل خرد و کم سرمایه

جلسه اشتغال با عنوان اشتغال خرد و کم سرمایه‌بر با حضور مسئولان و صاحب‌نظران حوزه اشتغال در کمیته امداد کردستان برگزار شد.

محمد رسول شیخی زاده، مدیرکل کمیته امداد استان کردستان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، بابیان اینکه ترویج فرهنگ کار و تلاش و کسب حلال و توسعه اشتغال خانواده محور برای نیازمندان یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های این نهاد است، گفت: توسعه اشتغال برای مددجویان کمیته امداد از طریق ایجاد نظام مشارکت خیران، راهبران شغلی و کاریابی از طریق کارگاه‌ها، شرکت‌ها و صاحبان مشاغل و کسب‌وکار از برنامه‌های جدید این نهاد است.

وی ضمن بیان اینکه مشاغل خرد و خانگی یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی است که با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت برای مددجویان این نهاد از طریق یک فرایند و به‌صورت علمی و کارشناسی شده و باهدف کمک به توانمندی و استقلال اقتصادی خانوار‌های تحت حمایت در حال پیگیری است، افزود: تلاش این نهاد همواره تأکید بر راه‌اندازی مشاغل خرد و کم سرمایه‌بر باهدف بازدهی مناسب بوده است.

 فرشید جهان‌بین معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کردستان نیز با اشاره به اینکه از کل ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌شده در سال ۹۷ به این استان، تاکنون ۸۴ میلیارد تومان کارسازی و ۵۴ میلیارد تومان در حدود ۶۲ درصد اجرایی شده است، گفت: بانک‌های عامل همکاری خوبی با کمیته امداد دارند و در بحث ضمانت‌ها برای مددجویان نسبت به قبل تسهیل گری خوبی صورت گرفته است و همچنین میانگین انتظار مراجعه‌کنندگان برای دریافت تسهیلات از طریق بانک‌ها حدود ۳۰ روز هست.

وی درزمینهٔ مشاغل روستایی بابیان اینکه ۵۹ درصد از اعتبارت اشتغال در مناطق روستایی هزینه شده است، عنوان کرد: مددجویان روستایی در تولید محصولات در روستا‌ها سهیم هستند که در این زمینه هفت و نیم درصد از شیر تولیدی استان، پنج درصد از محصولات باغی و ۴ درصد از محصولات زراعی این استان از طریق طرح‌های اشتغال مددجویان روستایی تولید می‌شود.

در ادامه جلسه برهان صلواتی، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان، گفت: توسعه مشاغل خرد و خانگی یکی از ظرفیت‌های خوبی است که می‌تواند از طریق استفاده از فضای خانه برای تولیدی که منجر به ارزش‌افزوده شود موردتوجه قرار گیرد.

وی ضمن بیان اینکه اختصاص فضایی برای توسعه اشتغال زنان سرپرست خانوار و عرضه و فروش محصولات این قشر از جامعه می‌تواند در کمک به خودکفایی آن‌ها کمک کند، افزود: وجود شرکت پشتیبان برای مشاغل خانگی و توجه به نقاط قوت و رفع مشکلات و همچنین برند سازی محصولات می‌تواند در توسعه مشاغل خانگی مؤثر باشد.

در ادامه جلسه دکتر قادر زاده از اساتید دانشگاه عنوان کرد: کمیته امداد با عنوان دستگاهی فعال و موفق در زمینه ایجاد مشاغل خرد و خانگی برای به روز شدن نسبت به اجرای برنامه نوین از طریق راهبری مشاغل نموده است.
وی راهبری شغلی و تکمیل زنجیره تولید را از الزامات کاستن مشکلات پیش روی اشتغال‌های حرد و کم سرمایه دانست و گفت: این مشاغل در مقایسه با صنایع بزرگ از میزان ریسک و خطرپذیری کمتری برخوردار است.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.