واکاوی سرقت در پوشش های جعلی/ باورکنید مأمور هستم!

خیلی‌ها بدون شناخت از حقوق شهروندی و قوانین فریب می‌خورند و فکر می‌کنند که معیار تشخیص قانون تنها لباس و پوشش افراد است.

واکاوی سرقت در پوشش های جعلی/باورکنید مأمور هستم!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دایی و خواهرزاده هر روز صبح لباس پلیس بر تن کرده و سوار خودروی 405 نقره ای می شدند و در مسیر کارگران افغان را سوار کرده و هر چه داشته و نداشتند، به سرقت می برند. این گونه ده ها فقره سرقت تحت پوشش مامور را در پرونده خود ثبت کردند.

از این جنس پرونده‌ها در پلیس آگاهی بسیار یافت می‌شود که سارقان با سوءاستفاده از لباس مقدس نیرو‌های نظامی و انتظامی و گاه در پوشش ماموران آب، برق، گاز، شهرداری، پستچی و ... اقدام به سرقت می‌کنند.

خیلی‌ها بدون شناخت از حقوق شهروندی، قوانین و سازوکار مواجهه با قانون، فریب خورده و کاسه چه کنم چه کنم بر دست گرفته اند، برخی فکر می‌کنند که معیار تشخیص قانون، تنها لباس و پوشش افراد است، در این شرایط به قول خودشان تسلیم قانون می‌شوند غافل از اینکه سازوکار‌های قانونی فراتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم.

افراد سودجو در پیچ و خم‌های کلاف درهم تنیده جرایم، به دنبال روش‌هایی برای رسیدن به مقاصد شوم خود هستند که ساده لوحی و ندانستن حقوق شهروندی، بهترین فضا را برای شیادان فراهم می‌کند.

افسوس که با وجود ارائه آموزش‌های مختلف در زمینه حقوق شهروندی در سطح رسانه‌ها به خانواده ها، همچنان شاهد، فریب عده‌ای در این عرصه هستیم، بار‌ها و بار‌ها پلیس و سایر نهاد‌های خدماتی اعلام کرده اند که تنها شرط مامور فلان سازمان بودن، لباس نیست بلکه مدارک هویتی افراد را باید چک کرده و علاوه بر این با افرادی که مدعی مامور فلان سازمان هستند، باید با احتیاط‌تر برخورد کرد.

برخی سارقان در قالب مامور و با پوشیدن لباس‌های نظامی و خدماتی وارد عمل می‌شوند و آنگونه حرفه‌ای برخورد می‌کنند که شاید شما اصلا تصور نکنید که با یک سارق مواجه هستید و تنها راه امنیت، مجهز شدن به آگاهی‌هایی است که بتوان از طریق آن‌ها خود و خانواده را از خطر‌های احتمالی حفظ کرد.

در واقع با آگاهی می‌توان با هرگونه خطر احتمالی به درستی برخورد کرد. این مساله در ارتباط با سارقان هزار چهره بیش از پیش ارزش خود را نشان می‌دهد. بر این اساس آشنایی و اطلاع از جرایم و شگرد‌هایی که مجرمان در پیش می‌گیرند، به خانواده‌ها کمک فراوانی می‌کند تا خود را در برابر هرگونه آسیبی حفظ کنند.

از شگرد‌هایی که برخی سارقین به آن متوسل می‌شوند، استفاده از لباس فرم برخی از سازمان‌ها در قالب مامور است که به گاه برخورد با این نوع سارقان اغلب بدون هیچ آگاهی، به سارقان در لباس دیگر درآمده اعتماد می‌کنیم.

در این نوع سرقت ها، سارق در پوشش مامور آب، برق، تلفن، گاز، اورژانس، آتش نشانی، پلیس مواد مخدر، راهور یا هر لباسی که برای مخاطب فریبنده باشد، تظاهر می‌کند، اما باید دانست که لباس تنها معیار قانون نیست.

البته یکی از مشکلات در این زمینه در دسترس بودن انواع لباس‌های ماموران نظامی و خدماتی است، به عنوان مثال در شهر تهران در محله حسن آباد یا گمرک به راحتی و وبه وفور البسه، اتکت، باتوم، کفش، کمربند‌های افراد نظامی و ماموران سایر دستگاه‌های خدماتی یافت می‌شود و افراد سودجو از این فرصت استفاده کرده و برای رسیدن به مقاصد شوم خود ابزار لازم را به راحتی از این مکان‌ها تهیه می‌کنند. بر این اساس لازم است مسئولان ذی ربط فکری اندیشیده و جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیرند و مراکز نظامی و خدماتی البسه مورد نیاز کارکنان را خود در اختیار آن‌ها قرار دهند.

در ادامه به مواردی از پرونده‌های سرقت در پوشش مامور اشاره می‌کنیم.

سارقان دایی و خواهرزاده بودند
در یکی از پرونده‌هایی که در پلیس آگاهی تشکیل شد، یک تبعه افغانی به کلانتری مراجعه کرد و مدعی شد که صبح سوار یک دستگاه خودرو ۴۰۵ نقره‌ای با دو سرنشین شده و در بین مسیر فهمیدم که بی سیم، دستبند و شوکر به همراه دارند. سرنشینان خودرو خود را ماموران مبارزه با موادمخدر معرفی و به این بهانه شروع به بازرسی بدنی کردند و سپس تمام وجوه نقد و مدارک شناسایی ام را گرفته و پس از طی مسافتی کوتاه مرا پیاده کرده و به سرعت متواری شدند، اما موفق شدم شماره پلاک خودرو پژو ۴۰۵ نقره‌ای را یادداشت کنم.

پلیس در نهایت مالک خودرو به همراه جوانی ۲۵ ساله را دستگیر و در بازرسی از این دو نفر یک رشته دستبند و یک عدد شوکر کشف کرد. هر دو متهم در اظهاراتشان به ده‌ها فقره سرقت تحت پوشش مأمور از کارگران افاغنه، در مناطق مختلف تهران و شهر ری اعتراف کردند. در ادامه تحقیقات مشخص شد که هر دو متهم دارای نسبت فامیلی با یکدیگر بوده و دایی و خواهرزاده یکدیگر هستند.

کامیون با لباس مأموران لو رفت

چندی پیش، سرهنگ رضا زارعی، رئیس پلیس آگاهی استان همدان از دستگیری افرادی خبر داد که با یک دستگاه خودروی دارای چراغ گردان در پوشش ماموران پلیس اقدام به سرقت کامیون کرده بودند.

در پی وقوع سرقت به عنف کامیون باری در شهرستان فامنین، موضوع در دستورکار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت و تیمی از ماموران تحقیقات لازم را آغاز کردند. در بررسی‌ها و اظهارات شاکی مشخص شد، سارقان با یک دستگاه سمند مجهز به چراغ گردان در قالب ماموران انتظامی، این کامیون را متوقف و پس از بستن دست و پای راننده، کامیون را با محموله سیگار، لاستیک و اسباب بازی سرقت کردند.

با انجام تحقیقات فنی و شگرد‌های خاص پلیسی، مشخص شد محموله کامیون مسروقه در یکی از شهرک‌های صنعتی استان البرز در حال تخلیه در یک گاراژ است. با هماهنگی پلیس استان البرز، مخفیگاه سارقان شناسایی شد و ماموران کلانتری خرم دشت البرز در یک عملیات غافلگیرانه سه متهم را دستگیر و اموال مسروقه را کشف کردند.

سرقت در لباس مأمور اداره برق

ماموران انتظامی شهرستان آبیک سارقی را دستگیر کردند که در لباس کار اداره برق اقدام به سرقت سیم برق و کابل می‌کرد. پلیس با همکاری اهالی این شهرستان سارق را با لباس کار اداره برق شناسایی، دستگیر و ۱۰۵ متر سیم برق هوایی از وی کشف و ضبط کردند.

متهم در بازجویی پلیس با معرفی دو نفر از همدستانش، تاکنون به پنج فقره سرقت سیم و کابل برق در خیابان‌ها و روستا‌های این شهرستان معترف شد.

شناسایی مخفیگاه ماموران جعلی

در مورد دیگری ۱۲ سارق فیوجی (طایفه فیوج) که به شیوه کف زنی و تحت پوشش مامور سرقت می‌کردند، دستگیر شدند. یکی از مالباختگان در اظهارات خود به کارآگاهان عنوان کرده است که پس از گرفتن مقادیری وجه نقد از بانک خارج شده و سوار موتورسیکلتم شدم. در طول مسیر متوجه صدای سرنشینان یک دستگاه خودروی زانتیای نقره‌ای رنگ شدم که پس از توقف سرنشینان زانتیا بدون آنکه از خودرو پیاده شوند و در حالی که یک دستگاه بی سیم به همراه داشتند عنوان کردند که با موتورسیکلتم کیف قاپی شده است که به این بهانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان وجه نقد از وی گرفته و متواری شده اند.

از آنجایی که سارقان سوئیچ موتور و تمام کلید‌های مالباخته را از وی گرفته بودند او نتوانست که سرنشینان زانتیا را تعقیب کند، اما شماره پلاک را یادداشت و در جریان تحقیقات به ماموران تحویل داده است. در بازرسی پلیس آگاهی از مخفیگاه آن‌ها علاوه بر کشف مقادیر زیادی از اسناد و مدارک شناسایی متعلق به افراد غیر، کارت‌های شناسایی و گذرنامه‌های مجعول، تجهیزات پلیسی از قبیل: بیسیم، تابلو‌های ایست و البسه‌های نظامی و همچنین چندین دستگاه خودرو پژو، زانتیا، لیفان و پراید که در زمان سرقت مورد استفاده قرار می‌گرفت، کشف شده است. در سرقت دیگری، مجرمان مرتکب چندین فقره سرقت به عنف تحت پوشش مامور شده اند که این افراد با تشکیل باندی از طایفه فیوج سرقت‌های متعدد به عنفی را انجام داده اند.

سرقت‌های خانوادگی

حدود دو یا سه سال گذشته بود که انتشار خبر دستگیری ۱۴ نفر از سارقان در تهران در روزنامه‌ها به شدت صدا کرد، این ۱۴ سارق که از طایفه فیوج و همه فامیل بودند در قالب مامور، اقدام به سرقت در محله‌های مختلف تهران می‌کردند.

یکی از مجرمان سابقه‌دار طایفه فیوج به اسم علی معروف به ایدان، سرکردگی گروه سارقان فیوج را به عهده داشت. با شناسایی وی، کارآگاهان پلیس آگاهی با بهره‌گیری از اطلاعات به دست آمده از همدستان متهم که همگی آن‌ها نیز از طایفه فیوج بوده و بیشتر آن‌ها به نوعی از بستگان ایدان محسوب می‌شوند، موفق به شناسایی مخفیگاه سرکرده متهمان در شهرستان کرج شدند که با اخذ نیابت قضایی، کارآگاهان موفق به دستگیری وی شدند و در بازرسی از مخفیگاه متهم انواع کارت‌های شناسایی مجعول، لباس‌های فرم نظامی، اسپری اشک‌آور، بی‌سیم، شوکر و مقادیری وجه نقد کشف شد.

با انتقال این متهم به اداره پلیس و آغاز تحقیقات، وی ضمن اعتراف به ده‌ها فقره سرقت منزل به شیوه تخریب، اخاذی و جعل عنوان مامور، دیگر همدستان خود به اسامی زهرا ۲۴ ساله، ارسلان ۳۲ ساله، مصطفی ۳۷ ساله، لطیف ۴۹ ساله، علی ۲۶ ساله، ناصر ۶۰ ساله، سهراب ۲۶ ساله و احمد ۲۱ ساله را نیز معرفی کرد.

با شناسایی اعضای جدید گروه، کارآگاهان شناسایی مخفیگاه و دستگیری این متهمان را در دستورکار قرار داده و اطلاع پیدا کردند که این هشت نفر پس از اطلاع از دستگیری ایدان و دیگر همدستان خود، تهران و استان البرز را به مقصد استان اصفهان و برای ادامه سرقت‌های خود ترک کرده‌اند که بلافاصله هماهنگی‌های لازم با پلیس آگاهی اصفهان انجام و مشخص شد که پلیس آگاهی اصفهان، با انجام اقدامات پلیسی موفق به دستگیری هر هشت متهم تعقیب پلیس آگاهی شده است.

با انتقال هشت متهم جدید پرونده به اداره پلیس و دعوت از مالباختگان برای شناسایی متهمان پرونده، تعداد دیگری از مالباختگان که توسط متهمان پرونده به ویژه ایدان و هشت متهم جدید پرونده مورد سرقت و اخاذی قرار گرفته بودند، موفق به شناسایی متهمان شدند. این متهمان به ده‌ها فقره سرقت تحت پوشش ماموران در نقاط مختلف کشور از جمله تهران، کرج، اسلامشهر، شهریار، شهر‌های شمالی کشور، مشهد، شیراز، کرمانشاه، اصفهان، همدان و با استفاده از خودرو‌های زانتیا، ماکسیما، ال ۹۰، پژو ۲۰۶، پراید و لیفان، اعتراف کرده‌اند.

 دزدی در قالب مأمور اداره برق و آب

در مورد دیگری باند سارقان منزل تحت پوشش مامور اداره آب، برق و گاز توسط پلیس آگاهی منهدم و اعضای سه نفره این باند دستگیر شدند.

در این نوع سرقت، متهمان خود را به عنوان ماموران ادارات برق، آب و گاز معرفی و مالکان ساختمان‌ها نیز بدون شناسایی کامل در منزل را روی آن‌ها باز می‌کردند. این مجرمان پس از ورود به ساختمان‌ها و پارکینگ‌ها وسایل داخل پارکینگ یا منزل سایر همسایگان را سرقت می‌کردند.

در مواردی مشاهده شده که این سارقان به در منزل افراد کهنسال مراجعه و با معرفی خود به عنوان مامور اداره آب، برق و گاز وارد منزل شده و با آسیب زدن به آن‌ها سرقت به عنف به اصطلاح زورگیری را مرتکب می‌شدند.

 پلیس چه می‌گوید

پلیس آگاهی نیروی انتظامی معتقد است که افراد با حقوق شهروندی خود آشنا نیستند و در این مواقع بی قید و شرط تسلیم هر فردی که خود را مامور نیروی انتظامی معرفی کند، می‌شوند و افراد در احراز هویت کسانی که خود را مامور دولت معرفی می‌کنند، سهل انگارانه، غفلت می‌کنند.

افراد در برابر ایراد اتهام از سوی مامور نما‌ها با تمرکز و دقت عمل نمی‌کنند بر این اساس همواره پلیس در این زمینه توصیه‌هایی برای پیشگیری ارائه می‌کند.

نداشتن آگاهی و مهارت شهروندان در اطمینان یافتن از صحت ادعای افرادی که خود را مامور دولت و نیروی انتظامی معرفی می‌کنند، دستاویز مهم و کارایی است که بسیاری از مجرمان مامور نما با دست آویز قرار دادن آن و با تکیه بر تجربیات خود در برخورد با ماموران دست به سوءاستفاده کردن و اخاذی از شهروندان می‌زنند.

از آنجا که ماموران بر اساس قانون، حق ورود به حریم خصوصی و منزل شما را ندارند، می‌توانید با خواستن کارت شناسایی و حکم قضایی نسبت به احراز هویت آن‌ها اطمینان حاصل کنید و در غیر این صورت اجازه ورود آن‌ها به خانه و خودروی خود را ندهید.

نوع درخواست فردی که به عنوان مامور قانون با شما برخورد می‌کند بر اساس قانون روالی مشخص دارد. اولین چیزی که مامور در مورد شما باید بررسی کند، احراز هویت شما است و باید اول مدارک شناسایی شما را چک کند نه کیف پول یا سوئیچ شما را.

مامور باید برای انتقال شما به کلانتری منتظر خودروی پلیس بماند، پس اگر مامورنما از شما خواست که پیاده با او همراه شوید، مودبانه از او بخواهید تا منتظر خودرو شود و اگر او این مساله را نپذیرفت، مامورنما است.

پلیس توصیه می‌کند؛ در نحوه بازرسی سارقان در لباس نیروی انتظامی، نشانه‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را هوشمندانه بررسی کنید. مثلا وقتی افرادی با خودروی شخصی و حتی علایم و نشانه‌هایی از خودروی نیروی انتظامی جلوی شما را می‌گیرند، اگر راننده خودرو را روشن نگاه داشت، فردی در صندلی عقب صورت خود را مخفی کرد و فردی که به عنوان ارشد شما را فراخواند از خودرو پیاده نشد، شجاعانه مقاومت کرده و تسلیم نشوید.


بیشتر بخوانید:سلبریتی‌های زخم‌خورده از سارقان/ از ماجرای سرقت ۵۰۰ میلیونی در خانه فردوسی‌پور تا کتک‌خوردن پریناز ایزدیار


آشفته کردن مردم با زدن اتهامات مختلف یکی از روش‌های شایع مامور نما‌ها است. در چنین شرایطی اگر فریب آن‌ها را بخورید و شما را سوار کنند، حتما در زمان و مکان مناسب دست به سرقت خواهند زد یا با ترساندن شما کیف پول و سوئیچ شما را خواهند گرفت. اگر به خود مطمئن هستید، تسلیم آن‌ها نشوید.

سارقان مامورنما در باند‌های زاغ زنی نیز فعالیت دارند، به این صورت که وقتی شما از بانک مقدار زیادی پول برداشت می‌کنید، یکی از این افراد با وارد کردن اتهام به شما، سعی در سرقت از شما دارد که باید هوشیارانه در برابر آن‌ها مقاومت کنید.

فردی که با خود ارز حمل می‌کنند، همواره از طعمه‌های محبوب سارقان است. اگر در راه فرودگاه یا در بازگشت از فرودگاه، خودرویی به جز خودرو‌های رسمی نیروی انتظامی به شما فرمان ایست داد، به هیچ عنوان نایستید و فورا با پلیس ١١٠ تماس بگیرید.
ماموران نیروی انتظامی موظفند در جرایم رانندگی سبک، فرد صاحب خودرو را به همراه یک مامور به پارکینگ انتقال دهند اگر فرد مدعی جز این عمل را انجام داد، در پلیس بودن او شک کنید.

پلیس آگاهی همچنین توصیه می‌کند تقاضای حاضر شدن گشت کلانتری در محل، در مواقعی که به پلیس بودن فردی که خودروی شما را متوقف کرده و می‌خواهد داخل خودرو بنشیند، شک دارید بهترین عملکرد ممکن در چنین مواقعی است.

از دیگر راه‌های شناخت سارقان مامورنما تناقض است، مثلا مامورینی که با لباس فرم مشغول به گشت زنی هستند، هرگز نمی‌توانند از خودرو‌های شخصی استفاده کنند که در صورت وجود این تناقضات باید در مامور بودن افراد شک کنید.

به جز ماموران پلیس بزرگراه که تنها به تخلفات رانندگی می‌پردازند، همه ماموران نیروی انتظامی موظفند در هنگام گشت زنی از لباس فرم استفاده کنند. وارد کردن هر نوع اتهام دیگری از این ماموران باید شما را مشکوک کند.در برابر شگرد‌هایی که سارقان ملبس به لباس پلیس برای ترساندن شما به کارمی گیرند، مرعوب نشوید.

 پس از سرقت چه اقدامی انجام دهیم

پلیس توصیه می‌کند در صورتی که مورد سرقت افراد مامورنما قرار گرفتید، در ابتدا آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و سرقت را از طریق پلیس ۱۱۰ یا به کلانتری اطلاع دهید چرا که در این موارد پرونده با گزارش به کلانتری و پس از آن بازدید از محل تشکیل می‌شود.

هر نوع اطلاعاتی در مورد سارق و اموال به سرقت رفته می‌تواند مفید باشد، پس آن‌ها را به دقت در اختیار ماموران قرار دهید.داشتن آگاهی نسبت به روند بازرسی ماموران انتظامی از منزل، فروشگاه و غیره، موثرترین راه برای مصونیت در برابر سارقان مامورنما است؛ بر این اساس خانواده‌ها باید با کسب اطلاع در این زمینه آموزش‌های لازم را به فرزندان خود و حتی افراد سالمند ارائه دهند تا از این طریق از وقوع چنین سرقت‌هایی خودداری شود.

 قانون چه می‌گوید

در قانون مجازات اسلامی در ارتباط با مجازات غصب عناوین و مشاغل تصریح شده است که هر فردی بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشکری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد یا معرفی کند به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور، سندی جعل کرده باشد، مجازات (۱۳۲) را نیز خواهد داشت.

همچنین طبق ماده ۵۵۶ هر فردی بدون مجوز و به صورت علنی لباس‌های رسمی ماموران نظامی یا انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا نشان ها، مدال‌ها یا سایر امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییر جزئی مورد استفاده قرار دهد، در صورتی که عمل او به موجب قانون دیگری مستلزم مجازات شدیدتری نباشد، به حبس از سه ماه تا یک سال یا جزای نقدی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۶ میلیون ریال محکوم خواهد شد و در صورتی که از این عمل سوءاستفاده کرده باشد، به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

استفاده از البسه و اشیای مذکور در این ماده در اجرای هنر‌های نمایشی مشمول مقررات این ماده نخواهد بود.ماده ۵۵۷ همان قانون تصریح می‌کند هر فردی علنی و به صورت غیرمجاز لباس‌های رسمی یا متحدالشکل ماموران کشور‌های بیگانه یا نشان‌ها یا مدال‌ها یا سایر امتیازات دولت‌های خارجی در ایران را مورد استفاده قرار دهد، به شرط معامله متقبل یا در صورتی که موجب اختلال در نظم عمومی شود، مشمول مقررات ماده فوق است.

به طور کلی، سوءاستفاده از لباس نظامی در زمره جرایم کلاهبرداری و جعل قرار می‌گیرد و مجازات‌هایی متناسب با این جرم در انتظار کسانی است که از این لباس‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

بر این اساس طبق قانون تشدید مجازات اسلامی، مرتکب اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، کسانی که از راه حیله و تقلب، مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهند یا مردم را به امور غیرواقعی امیدوار کنند و از حوادث و پیش‌آمد‌های غیرواقع بترسانند، به اشد مجازات محکوم می‌شوند. افرادی که اسم یا عنوان دیگری را جعل و از آن سوءاستفاده کنند و با استفاده از این راه‌ها، وجوه، اموال، اسناد، حواله جات، قبوض یا پول مردم را بگیرند نیز به اشد مجازات محکوم می‌شوند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها: حوادث ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار