شجاعان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

قطع دست صاحبان امضای طلایی از خدمات کشور

کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: طبیعتا با دولت الکترونیک امکان بروز شرایطی که بتواند فردی امضای طلایی داشته باشد، به صفر می‌رسد.

قطع دست صاحبان امضای طلایی از خدمات کشورامیر شجاعان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صحبت چند وقت اخیر وزیر ارتباطات درمورد اینکه صاحبان امضای طلایی مانع اجرای دولت الکترونیک می‌شوند، گفت: هر فردی که مسئولیتی دارد، می‌تواند صاحب امضای طلایی محسوب شود. به دلیل آنکه تعداد زیادی از افراد در انجام فعالیت دخیل هستند و فعالیت‌ها به صورت دستی انجام می‌شود، اعمال سلایق شخصی کارمندان در کار و یا تاخیر در انجام کار طبیعی است.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در ادامه افزود: وقتی فرآیند‌ها الکترونیک می‌شود، طبیعتا اختیاراتی اعم از اعمال سلایق و یا به تاخیر انداختن در انجام کار‌ها از افراد گرفته می‌شود، یعنی اول سیستم‌ها کار را انجام می‌دهند و دوم ارتباط مردم با متصدیان عرضه‌کننده خدمت قطع می‌شود. در این حالت از حضور افراد و یا همان صاحبان امضای طلایی جلوگیری خواهد شد. با این کار ما به راحتی می‌توانیم تشخیص دهیم که چه کسانی در انجام خدمت دخیل هستند و انجام یک خدمت به طور متوسط چقدر زمان می‌برد.

وی تصریح کرد: طبیعتا وقتی فرآیندی الکترونیکی شود امکان بروز شرایطی که بتواند فردی امضای طلایی داشته باشد و بخواهد برای ارائه خدمت، مطالبه‌ای را از مردم داشته باشد، به صفر می‌رسد.

شجاعان با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی دولت، فراهم آوردن دولت الکترونیک است، گفت: ما باید یک سری زیرساخت‌های اساسی را در کشور حل کنیم و دولت الکترونیک را پدید بیاوریم. امکان استعلامات الکترونیکی را باید در خصوص تمامی اسناد و مدارکی که یک فرآیند نیاز دارد تا یک خدمت را به یک شهروند ارائه دهد، پدید بیاوریم.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور افزود: باید این امکان وجود داشته باشد که استعلام مدارک تحصیلی، اطلاعات شناسنامه‌ای فرد و استعلام اسناد یک ملک را به‌ صورت الکترونیکی داشته باشیم. با پدید آوردن دولت الکترونیک، بسیاری از مراجعات در خصوص دریافت مدارک و فرآیند تحصیلی انجام می‌شود. ما تلاش می‌کنیم تا کل خدمات دولت را الکترونیکی کنیم.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با تأکید بر اینکه یکی از ابعاد دولت الکترونیک، ثبت الکترونیکی استعلامات مدارک هر فرد است، افزود: ما در این زمینه اقدامات خوبی را آغاز کردیم، اکنون در وزارت کشور حذف کپی شناسنامه و کارت ملی را در دستور کار قرار داده‌ایم و اکثر دستگاه‌های کشور این فرآیند را اجرایی کرده‌اند. عملا با این کار از جعل مدارک جلوگیری کردیم.

وی در ادامه افزود: ما باید بتوانیم بخش‌های خصوصی را که در حوزه استارت‌آپ فعال هستند؛ درگیر بحث توسعه دولت الکترونیک کنیم. یعنی فضا را برای شرکت‌های استارتاپی باز بگذاریم تا بتوانند موضوعات مربوط به دولت الکترونیک را از طریق استارت‌آپ‌ها توسعه دهند.

شجاعان با تأکید بر اینکه خدمات باید الکترونیکی شوند، گفت: ارائه خدمات الکترونیکی را باید به سازمان‌های دولتی الزام کنیم و از طرفی هم شاخصی پدید بیاوریم که با ارائه این خدمات از سوی بخش‌های دولتی، مشاغل دیگر آن‌ها آسیب نبیند. برخی به‌دلیل آن‌که ممکن است شغل و جایگاهشان در دولت الکترونیک تهدید شود؛ در برابر الکترونیکی کردن خدمات مقاومت کرده و به نسبت به آن اشکال تراشی می‌کنند؛ لذا ما باید پیش‌بینی‌های لازم را در مورد این رفتار‌ها داشته باشیم. ما می‌توانیم در شرایط شغلی افرادی که با دولت الکترونیک جایگاه شغلی خود را از دست رفته می‌بینند با جابه‌جایی و ارتقاء شغلی برخورد و استفاده اثربخش‌تری از آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه هویت‌بخشی در فضای مجازی حائز اهمیت است، گفت: اگر هویت‌بخشی در فضای مجازی صورت بگیرد، از بسیاری تخلفات در فضای مجازی جلوگیری می‌شود و همچنین وقتی از خدمت گیرنده و عنوان خدمت مطمئن شویم که چه کسی است و عنوان خدمت چیست، راحت‌تر می‌توانیم سرویس را ارائه دهیم.

شجاعان یادآور شد: تحقق دولت الکترونیک در شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری و تصویب است. بسیاری از هویت‌های دیگر در مجموعه‌های وزارت کشور مثل انجمن‌ها، اتباع بیگانه و احزاب شکل می‌گیرد، لذا ما می‌توانیم در مجموعه وزارت کشور برای اجرای این موضوع به صورت محور قرار بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار