رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

رشد ۱۱ درصدی صادرات صنایع دستی در ۹ ماهه اول سال ۹۷/ وارداتی در حوزه صنایع دستی نداریم

مونسان گفت: صادرات صنایع دستی کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ با بیش از ۱۹۵میلیون دلار، ۱۱درصد افزایش داشته است.

رشد ۱۱ درصدی صادرات صنایع دستی در ۹ ماهه اول سال 97/ دیگر گردشگر زیارتی در کشور نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی امروز از سومین جشنواره فجر صنایع دستی بازدید کرد و در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالیم که نمایشگاه بسیار ارزشمندی را در حوزه صنایع دستی در دهه فجر برگزار می کنیم. انصافاً کار‌های بی نظیر فرهنگی را در این نمایشگاه می‌بینیم و خوشحالیم که طرح تجاری سازی به خوبی جلو می‌رود. طرح‌های محصولات صنایع دستی به روز شدند و مبتنی بر سلیقه مشتری و کشش بازار هستند و اینطوری که دیده شده بسیاری از آثار هنری هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی صادر می‌شوند و بیش از ۱۹۰میلیون دلار صادرات ۹ماهه ما که رشد ۱۱درصدی داشته نشان می‌دهد که حوزه صنایع دستی به خوبی جلو می‌رود.

وی افزود: امروز در بخش کاربردی صنایع دستی کار‌های خوبی شده و باید این خبر را به مردم بدهیم که آثار صنایع دستی فقط خلق هنر نیست؛ این فقط بخشی از کار است و در بخش دیگر تلاش شده که آثار صنایع دستی کاربردی شوند. البته این روند در منازل جریان پیدا کرده است و باید تلاش کنیم که این روند توسعه پیدا کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: ما هم اکنون در ثبت شهر‌های جهانی صنایع دستی در دنیا مقام اول را به دست آوردیم؛ ولی چین بخش زیادی از حوزه صنایع دستی را کاربردی کرده و ما نیز باید همین کار را بکنیم تا بتوانیم رشد قابل ملاحظه‌ای را در فروش و صادرات صنایع دستی کشور داشته باشیم.

مونسان در خصوص واردات صنایع دستی و اقدام به جلوگیری از آن گفت: من اعتقادی به انجام کار‌های سلبی ندارم. به نظرم باید در رقابت با بازار رقبای خود را از دور خارج کنیم، زیرا هنرمندانی با کار‌های زیبا داریم و علی القاعده از نظر زیبایی محصولات از رقبا جلوتر هستیم. در بخش قیمت گذاری نیز باید موفق باشیم؛ اگرچه باید ذکر کنم که در ابتدای امسال واردات کل صنایع دستی کشور‌های خارجی ممنوع شد و جزو اقلام ممنوعه قرار گرفت. بنابراین ما الان وارداتی در حوزه صنایع دستی نداریم و عرض من به همه همکاران و استادکاران این است که به گونه‌ای عمل کنیم که حتی اگر بازار هم باز بود، بتوانیم موفق باشیم و در مقابل رقبا حرف برای گفتن داشته باشیم؛ زیرا بازار‌های جهانی محل رقابت همه کشور‌ها هستند و ما مهد هنر هستیم.

وی ادامه داد: دولت حمایت‌های خوبی از بخش صنایع دستی کشور داشته است و ما در بخش تأمین منابع مالی مشکلی نداریم؛ هر کجا که هنرمندان نیاز به وام داشته باشند، حتما تلاش می‌کنیم که منابع مالی آن‌ها را تامین کنیم. در خصوص تهیه مواد اولیه هم در هر کجا که شده وارد شدیم. اخیراً خبر خوشی برای هنرمندان داشتیم که موضوع بیمه هنرمندان بود؛ من از سازمان برنامه و بودجه خواهش می کنم با وجود کمکی که کردند، بحث حل مشکل بیمه هنرمندان را کامل کنند تا بتوانیم بیمه فعالان صنایع دستی را به صورت کامل انجام بدهیم. در امر صادرات نیز در هر کجا که گرهی بوده با همکاری وزارت صمت و گمرک تلاش کردیم که گره‌ها باز و مشکلات مرتفع شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: فکر نمی‌کنم الان مشکل خاصی در حوزه صادرات صنایع دستی وجود داشته باشد و باید تلاش کنیم که بخش صادرات فعالیت بهتری داشته باشد.

مونسان گفت: اخبارمان در حوزه گردشگری هم اخبار بسیار خوبی است و می‌شود گفت ما دیگر گردشگر زیارتی در کشور نداریم و همه گردشگران زیارتی مان به گردشگران ترکیبی تبدیل شده اند. ارزش گردشگران ورودی به کشور خیلی ارتقا پیدا کرده است و در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷ از عدد ۶ میلیون گردشگر ورودی به کشور عبور کردیم و این در صورتی است که پارسال آمار دوازده ماهه ما ۵ میلیون و صد هزار نفر بود. برخی تصور می‌کنند که تفاوت نرخ ارز به این امر کمک کرده و ما می گوییم این هم آپشنی است که به ما کمک کرده است.

وی افزود: امروزه در حوزه زیرساخت‌های گردشگری کشور نیز به نتایج خوبی رسیدیم، اما نمی‌گویم به نقطه ایده آل رسیدیم. هنوز فاصله زیادی تا نقطه ایده آل داریم، اما خوشبختانه تلاش شد از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا جبران عقب ماندگی یا کمبود اعتبارات شود. در موضوع بوم گردی نیز از مرز۱۵۰۰ واحد بوم گردی عبور کردیم و امروز استقبال زیادی از گردشگری طبیعت یا طبیعت گردی می‌شود.

مونسان در خصوص سرمایه گذاری نیز گفت: در حوزه سرمایه گذاری پیش از این هم عمده سرمایه گذاری ما داخلی بوده و هم اکنون نیز این گونه است؛ نزدیک به ۲۰۰۰ پروژه مختلف را در بخش گردشگری کشور داریم که در حال اجراست و با نرخ امروز نزدیک به ۱۲۰هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است. تمام تلاش ما این است که تا پایان دولت دوازدهم، بتوانیم۱۲۰۰ مورد از این پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم که به نظر می‌آید تحول بسیار خوبی برای زیرساخت‌های گردشگری ایجاد می‌کند. در یک سال و نیم گذشته هم بالغ بر۴۰۰ پروژه کوچک و بزرگ در حوزه گردشگری به نتیجه رسیده است و تحرک جدی در ادارات کل ما در بخش گردشگری ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در خصوص حوزه میراث فرهنگی نیز باید گفت، از گذشته به این بخش توجه می‌شود. بنابراین اگر کمتر درباره این حوزه صحبت می‌کنیم، به این معنی نیست که خدای نکرده اهمیتش را از دست داده باشد. حوزه میراث فرهنگی بسیار بسیار موضوع مهمی است و مردم توجه ویژه‌ای به آن دارند، اما همکارانمان به صورت روتین در این حوزه کار خود را انجام می‌دهند و آنچه هنر ماست این است که بتوانیم بخش گردشگری و صنایع دستی را به تحرک بیاوریم.

مونسان در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص پرداخت حق کشف و تبعات احتمالی آن گفت: هر چیزی تبعات منفی دارد و حق کشف به این معنی نیست که یک نفر برود حفاری غیر مجاز بکند و بعد حق کشف بگیرد. چنین فردی حق مجازات می‌گیرد و یکی از بخش‌هایی که در قانون قضایی کشور وجود دارد این است که در حوزه میراث فرهنگی اقدام به جرم هم جرم به حساب می‌آید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر کسی به صورت اتفاقی و در جریان انجام کار مجازی، چون گودبرداری ساختمانش به اشیای تاریخی خورد و آن را تحویل داد، حق کشف دریافت می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار