مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت تعداد چاه‌های حفر شده ۷۲ درصد افزایش یافته و ۵۸۳ حلقه چاه تولیدی و تزریقی بعد از پیروزی انقلاب در این شرکت احداث شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  هوشنگ صیدالی  مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت : هم اکنون ۸۱۳ حلقه چاه تولیدی و تزریقی در این شهرستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این شرکت دارای هفت واحد نمک زدایی است گفت: چهار واحد نمک زدایی با ظرفیت اسمی ۳۳۰ هزار بشکه در روز پس از انقلاب ساخته شده است.

صیدالی اظهار داشت: ساخت ۲ کارخانه گاز و گاز مایع و یک ایستگاه پیش تراکم، با ظرفیت اسمی یکهزارو ۳۷۰ میلیون فوت مکعب در روز از دیگر دستاورد‌های این شرکت پس از انقلاب است.

وی ادامه داد: این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب در این شرکت تنها کارخانه ان جی ال ۹۰۰ راه اندازی شده بود.

صیدالی با بیان اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دومین تولید کننده بزرگ نفت خام مناطق نفتخیز جنوب است گفت: قرار گرفتن تلمبه خانه گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.

وی ابراز کرد: پیش از انقلاب در این شرکت واحد‌های تقویت فشار وجود نداشت.

صیدالی ساخت ۱۴ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز با ظرفیت اسمی یکهزارو ۸۵۳ میلیون فوت مکعب در روز، چهار دستگاه تفکیک گر سیار، ۲۶ تفکیک گر سر چاهی را از دیگر دستاورد‌های این شرکت پس از انقلاب اعلام کرد.

وی بیان کرد: استقرار سیستم‎های مدیریتی کیفیت، زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای، مدیریت کیفیت ویژه صنایع نفت وگاز و تمدید اعتبار آن‌ها طی سال‌های متوالی در شرکت نفت گچساران صد درصد محقق شده است.

صیدالی گفت: ۱۳۸ طرح سرمایه‌ای با اعتباری بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال پس از پیروزی انقلاب از سوی این شرکت و مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز شرکت ملی نفت در این شرکت انجام شده است.

وی کمک به احداث یا تعمیر و نگهداری ۲۵ آموزشگاه با اعتباری معادل ۷۱۰۰ میلیون ریال، ساخت ۲۰ واحد آموزشی و واگذاری آن‌ها به آموزش و پرورش، کمک به احداث استخر‌های سرپوشیده و روباز، زمین چمن فوتبال و هاکی با اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار میلیون ریال و ساخت ۲۹ سالن ورزشی و چمن مصنوعی درسطح شهرستان گچساران را از دیگر دستاورد‌های این شرکت پس از انقلاب اعلام کرد.

صیدالی ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان برای اشتغال در طرح‌های پیمانکاری و نیز فراهم آمدن زمینه توسعه و پیشرفت شغلی صنعتگران و کسبه و رونق اقتصادی عمومی در شهرستان گچساران را از نتایج فعالیت‌های صنعت نفت در این شهرستان دانست.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دارای ۱۶ مخزن در مدار است که عمده تولید نفت از مخازن گچساران، بی بی حکیمه و رگ سفید-۲ است.

مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان-۲، منصور آباد، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، چهاربیشه، رودک، کیلورکریم و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا شانزدهمین مخازن در مدار این شرکت محسوب می‌شوند.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با بهره گیری از ۱۰ واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، ۲ کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، ۱۱ ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسان، حدود ۱۱۰ تفکیک گر سرچاهی و بوستری، ۳ ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر ۴ تا ۵۲ اینچ دارد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هفت هزار نفر نیروی انسانی دارد.

منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.

استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از چاه شماره ۱۳ این شهرستان آغاز شد.

برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به ۱۶ حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.

پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.

این برنامه تا سال ۱۳۴۵ ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به ۴۶ حلقه افزایش یافت.

شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 انتهای پیام/غ

افزایش تولید در شرکت نفت و گاز گچساران

برچسب ها: نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.