چهل چراغ روشن؛

قم؛ مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور

به برکت انقلاب اسلامی شهر قم با تولید نرم افزارهای دینی و ایجاد پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی در عرصه بین الملل به مقابله با تهاجم فرهنگی پرداخته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، امسال تولد چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران است، همان انقلابی که با پشتیبانی رهبری مقتدر به سرانجام رسید تا ملت ایران از دیکتاتوری نجات پیدا کنه، همان انقلابی که با ظالمان غرب پرست نبرد تن به تن کرد تا قانون الهی بر بر کشورمان  حکم فرما شود. دشمنان این حرکت مردمی از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کمربند خباثت خود را برای نابودی این فریضه الهی محکم بستند و تا دندان مسلح شدند تا به هر طریقی از جمله: نظامی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی راه نفوذی برای ضربه زدن به این نظام مقدس پیدا کنند ولی ملت همیشه وفادار به نظام با فرماندهی رهبری مقتدر، شجاع و بصیر با توکل بر خدا و توسل بر ائمه(ع) تمامی راه های نفوذ را بستند.

 یکی از این روش ها مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان این انقلاب اسلامی است، به این منظور به سراغ سه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان و پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم که در این زمینه با ابتکار عمل خود از جمله تولید و گسترش نرم افزارهای علوم اسلامی با عناوین مختلف، اطلاع رسانی توسط ایجاد پایگاه های اینترنتی و پژوهش در موضوعات مختلف اسلامی و غیر اسلامی راه های تهاجم فرهنگی دشمنان نظام اسلامی ایران را سد کرده اند رفتیم.

استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید نرم افزارهای علوم دینی


سعید سالاریان قائم مقام اجرایی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، درمورد این مرکز و فعالیت‌های آن گفت: این مرکز در سال ۱۳۶۸ با فرمان رهبر معظم انقلاب که آن زمان سمت ریاست جمهوری را برعهده داشتند تأسیس شد و هدف از تشکیل آن به خدمت گرفتن رایانه برای پژوهش‌های علوم اسلامی و تولید محتوا‌های دیجیتالی اسلامی و آموزش کاربری رایانه برای طلاب و حوزویان بود.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


وی ادامه داد: تا امروز که در آستانه سی سالگی تاسیس این مرکز قرار داریم بیشتر منابع اصیل و دست اول مکتوب در مهم‌ترین شاخه‌ها و زیر شاخه‌های علوم اسلامی و انسانی توسط این مرکز به نسخه دیجیتال تبدیل شده است امروز به جرات می‌توان گفت این منابع دیجیتالی به واسطه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمام اقصی نقاط جهان برای همه پژوهشگران و علمای بلاد قابل دسترسی است در صورتی که علمای قدیم به سختی می‌توانستند به یک منبع علوم اسلامی دسترسی داشته باشند.


سالاریان عنوان کرد: می‌توان گفت که محصولات این مرکز بالغ بر ۱۱۰ عنوان نرم افزار علوم اسلامی وانسانی در موضوعات متنوع است که لوح‌های فشرده بسیاری مربوط به علمای شاخص شیعه اعم از دروس و تالیفات و نظرات فقهی و مباحث اخلاقی آنهاست که در سراسر جهان ارائه شده است، به عنوان نمونه به حضور سالانه در نمایشگاه JITEX دبی و حضور در نمایشگاه تکنولوژی‌های مختلف رایانه‌ای CEBIT در هانوفر آلمان اشاره کرد.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


وی خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‌های دیگر این مرکز گردآوری کل قرآن کریم در یک صفحه ۱۲۰*۹۰ سانتی متری و تولید نرم افزار‌های چند رسانه‌ای مانند مثنوی معنوی، حافظ، شاهنامه فردوسی و نرم افزار‌های متن کاوی در موضوعات حدیث پژوهی و رجالی و میاحث تفسیری و فقهی و سایر موضوعات علوم اسلامی است که بازیابی اطلاعات در این نرم افزار‌ها بیشتر مبتنی بر هوش مصنوعی است.


وی یادآور شد: استفاده از این محصولات در حوزه علمیه قم سن اجتهاد را کاهش داده و طلاب و فضلای حوزه بیشتر با رایانه همراه مجهز به نرم افزار‌های نور در دروس خارج شرکت می‌کنند. از نکات مهم دیگر در سی سال فعالیت مرکز نور و تلاش در به خدمت گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم اسلامی تحقق بخشیدن به اتحاد بین حوزه و دانشگاه می‌باشد که متخصصین و مهندسین دانشگاهی همکاری گسترده‌ای با این مرکز در زمینه‌های فنی و تحلیل وطراحی و تولید برنامه‌های رایانه‌ای و کد نویسی داشته اند.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


قائم مقام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در پایان گفت: موسسه نور مرکز اصلی آموزش طلاب در سراسر کشور در علوم رایانه‌ای است.


اکبر راشدی نیا معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور قم نیز در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، با اشاره به اینکه در ارائه خدمات، هدف تجاری مورد نظر این مرکز نیست و به دنبال اهداف علمی و فرهنگی هستیم گفت: فعالیت‌های ما در زمینه تولید و توزیع نرم افزار‌های علوم اسلامی در موضوعات قرآن، حدیث، فقه، فلسفه، کلام، طب اسلامی، نجوم اسلامی، احکام، روایات، رجال و بررسی متون مهم به جای مانده از عالمان اسلامی از ۱۴۰۰ سال پیش تا به الان است.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


وی عنوان کرد: این مرکز علاوه بر تولید نرم افزار دارای ۳۰ پایگاه اینترنتی در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی است که نورمگز، ویکی نور، اندیشه وران، نور حدیث، حوزه نت، پایگاه جامع قرآن، آی نجوم و نورکتاب از جمله آنهاست.


راشدی نیا در ادامه گفت: یکی از پایگاه‌های مهم اینترنتی این مرکز پایگاه " نور حدیث " است که حاوی همه احادیث شیعه چه از کتب حدیثی و چه از کتب غیر حدیثی تمام علمای شیعه است که ۴۰۰ هزار روایات تکراری و ۲۰۰ هزار روایات غیر تکراری در این پایگاه گردآوری شده است.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


وی خاطرنشان کرد: پایگاه دیگر این مرکز که بیشتر برای عموم مردم می‌باشد پایگاه "حوزه نت" است که موضوعات معارف اسلامی، احکام و روایات را مورد بررسی قرار داده و کمتر به موضوعات تخصصی پرداخته است.


معاون پژوهشی مرکز نور تاکید کرد: در پایگاه اینترنتی نور مگز حدود ۷۰ هزار شماره مجله که از این تعداد ۷۰۰ شماره مجله به زبان عربی که سابقه برخی به ۱۰۰ سال نیز می‌رسد و یک میلیون و دویست هزار عنوان مقاله در موضوعات علوم اسلامی بارگذاری شده است.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


وی اشاره کرد: پایگاه اینترنتی نور لایب به صورت تخصصی کتب علوم اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد که حدود ۳۴ هزار جلد کتاب در این پایگاه بارگذاری شده که علاوه بر خدمات پژوهشی به مقایسه کتب با کتب دیگر می‌پردازد.


راشدی نیا با بیان اینکه این مرکز نمایندگی‌هایی در داخل و خارج از کشور دارد گفت: مهم‌ترین نمایندگی‌های داخل کشور در شهر‌های مشهد و تهران هستند، اما در خارج از کشور می‌توان به: افغانستان، آمریکا، کانادا و کشور‌های عربی اشاره کرد که تا به الان ۶۰ دانشگاه در سراسر کشور و ۲۰۰ موسسه و دانشگاه در خارج از کشور همه محصولات مارا عرضه می‌کنند و با این مرکز ارتباط دارند.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


وی یادآور شد: نمایندگی‌های فعال ما در لبنان، آلمان، پاکستان است.

وی گفت: این مرکز در زمینه تولید نرم افزار‌های قابل نصب بر روی تلفن همراه نیز فعالیت‌های گسترده داشته است که می‌توانیم برای نمونه به نرم افزار کتابخوان همراه نور اشاره کرد که حدود ۳۰ هزار جلد کتاب برای مطالعه و دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


وی اضافه کرد: این مرکز اولین بنیانگذار پژوهش فناورانه در حوزه علوم اسلامی است که با استخدام ماشین توانست عملیات و پژوهش‌های هوشمندانه در متون و محتوا‌های اسلامی و انسانی انجام دهد. در این راستا می‌توان به نرم افزار ocr که تولید این موسسه است اشاره کرد، این نرم افزار توانایی تبدیل متن‌های تصویری به متن‌های نوشتاری را با دقت ۹۵ درصدی را دارد  و کاملا بومی است، از دیگر خصوصیات این نرم افزار تولید کننده لیست کلمات غیر تکراری یک کتاب حدود ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزار کلمه به همراه ویرایش متن است.

گفتنی است که این مرکز دارای بزرگترین بانک آیات قرآنی مرتبط و متصل با متون اسلامی است.

غلامرضا رحمانی مدیر ارتباطات مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور نیز در پایان این گفتگو اظهار داشت: عمده فعالیت این مرکز را می توان این گونه بیان کرد:

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور

1- تلاش برای فرهنگ سازی در بکارگیری فناوری اطلاعات در دین پژوهی با برگزاری سمینارهای متعدد هر دوسال یکبار با عنوان نقش و کاربرد رایانه در علوم اسلامی 2- تاسیس مرکز کامپیوتر نور و برگزاری دوره های آشنایی با رایانه از ابتدا تا تخصص برای حوزویان. 3- برگزاری نمایشگاه سراسری علوم اسلامی در قم که از سال 71-1370 کشورهای سوریه و لبنان نیز از این نمایشگاه برای ارائه فعالیت های ما در کشور خود استقبال کردند.
یادآور می شود که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور به طور مستقیم زیر نظر نهاد رهبری و به صورت هیئت امنایی اداره می شود که در حال حاضر آیت الله آملی لاریجانی ریاست هیئت امنا را بر عهده دارد.


گسترش پژوهش های علوم دینی در پژوهشکده باقرالعلوم (ع)

مقصد بعدی ما پژوهشکده باقرالعلوم (ع) قم بود.

پژوهشکده‌ی تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) پس از سال‌ها تلاش علمی برای تحقق ماموریت پاسخ‌گویی به نیاز‌های رو به رشد سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه ایران اسلامی در ابعاد علمی، پژوهشی و تولید محصولات فرهنگی دینی از سال ۱۳۶۷ تاسیس و آغاز به کار نمود. ایجاد تمرکز در امور تحقیقاتی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی و انسجام و هماهنگی هر چه بیشتر و نیز ایجاد محیطی علمی برای استادان، پژوهشگران و دانش پژوهان و افزون شدن انتظارات اقشار تحصیلکرده برای شناخت و آشنایی هر چه بیشتر معارف دینی و پیچیده شدن راه‌های تهاجم فرهنگی دشمن و تخصصی‌تر شدن موضوع تبلیغ، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم ۷ رویکردی حوزوی- دانشگاهی را در چشم انداز خود داشته است تا بتواند پاسخگوی نیاز‌های سازمان تبلیغات اسلامی در موارد مذکور بوده باشد.

مهدی رحمتی مدیر فناوری اطلاعات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) قم با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت مراکز تحقیقاتی گفت: یکی از فواید فناوری اطلاعات تسریع و افزایش دقت در پژوهش است که بعد از انقلاب به رشد علمی سرعت بخشیده است و هدف از تاسیس این پژوهشکده تبلیغ مطالب دینی و ارائه روش‌های علمی برای پژوهشگران در موضوعات مختلف بوده است.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


وی ادامه داد: تا به الان این پژوهشکده موفق به تولید ۳۰ نرم افزار با قابلیت نصب بر روی تلفن همراه و ایجاد ۱۰ پایگاه اینترنتی فعال با موضوعات علوم اسلامی شده است.

 

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور

اکبر صبوری مسئول روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) قم در ادامه درمورد برنامه‌ها و محصولات جدید این موسسه گفت: این پژوهشکده همایش‌هایی با محوریت علوم اسلامی  تحت عنوان کرسی آزاد اندیشی  با موضوع عفاف و حجاب،  مبلغان و شبهات عاشورایی،مبلغان و شبهات ولایت را  به صورت دوره ای در قم، تهران و مشهد برگزار کرده است.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور

و مهم ترین محصول این پژوهشکده نرم افزار گلشن ابرار است که به زندگی نامه و آثار بزرگان علوم اسلامی می پردازد.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور

در ادامه به سراغ رسول غفار پور یکی از پژوهشگران این پژوهشگاه رفتم تا از شیوه پژوهش در این مرکز مطلع بشم.

غفار پور درمورد وظایف گروه مطالعات و تبلیغ ارتباطات دینی این مرکز گفت: تنها پژوهشکده تحقیقی دفتر تبلیغات اسلامی کشور پژوهشگاه باقرالعلوم قم می‌باشد. تبلیغ و مطالعات اسلامی در این مرکز به سه گروه تقسیم می‌شود که شامل: ۱- رصد و نیاز سنجی تبلیغی ۲- گروه مطالعات و تبلیغ ارتباط دینی ۳- تولید محتوا.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


وی ادامه داد: گروه مطالعات و تبلیغ ارتباط دینی گروهی برای تعیین راهبرد‌ها و اولویت‌های باز تولید محتوا در موضوعات فرهنگی و مبارزه با تهاجم فرهنگی بیگانگان و کارآمد کردن سازمان در ایجاد ارتباط گسترده با گروه‌های اجتماعی تاثیر گذار، تشکل‌های دینی و مخاطبان عمومی است.

وی اشاره کرد: اعم وظایف این گروه  نظریه پردازی در باب ارتباطات و تبلیغات اسلامی،  رصد فرهنگی جریان‌های ارتباط دینی و ضد دینی ایران از منظر مخاطب و نیروی انسانی،  مدیریت و هدایت پژوهش‌های تبلیغی سایر مراکز پژوهشی و دانشگاهی با هدف شبکه سازی است.

غفارپور در پایان به وظایف دیگر این گروه اشاره کرد و گفت: طراحی پروژه‌های نظری و کاربردی در جهت حمایت فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی، تبیین مراحل روند تحول فرهنگ دینی و آینده پژوهی آن ، انجام پژوهش‌های میدانی در باب نیاز شناسی مخاطبان تبلیغ، تدوین طرح‌ها و برنامه‌ها در حوزه رسانه و در جهت تبلیغ از دیگر وظایف این گروه مطالعاتی است.

ایجاد پایگاه های اطلاع رسانی فرهنگی اینترنتی در موسسه تبیان

بعد از آشنایی با دو موسسه مذکور، به سراغ موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان رفتم و با حسین مولودی سرپرست مرکز قم به گفتگو نشستم:
مولودی درمورد موسسه و فعالیت‌های آن گفت:سازمان تبلیغات اسلامی از رویش‌های انقلاب اسلامی است که به فرمان امام خمینی (ره) برای گسترش معارف اسلام ایجاد شده است. از سال ۱۳۸۰ متعاقب انتصاب رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی خاموشی بر مبنای رهنمود‌های مقام معظم رهبری رویکرد جدیدی در زمینه استفاده از فناوری‌های روز در ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی شکل گرفت که در راستای تحقق این رویکرد، مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان تاسیس شد.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور

وی ادامه داد: این مؤسسه برای دستیابی به اهداف خود، در ابتدا، سه محور اصلی محتــــوا، کــــاربر و زیـــرسـاخت را برای فعالیت خود تعریف نمود، که در طی سال‌های سپری شده، در هر یک از این حوزه‌ها به توفیقات ارزشمندی دست یافته است.

سرپرست موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان قم عنوان کرد: بعد از موفقیت‌های تبیان در سه محور فوق، و شکل یافتن مؤسسه‌ای منحصر به فرد در حجم و تنوع محتوا، کمیت و مشارکت کاربران و قوت یافتن زیرساخت‌های فنی در شبکه، نرم افزار و مرکز داده (دیتاسنتر)، این مؤسسه محور دیگری را با عنوان مدیــــریت برای ایجاد کار‌های جمعی، توسعه مشارکت‌های بین سازمانی و تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف تعریف کرده است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم باید محور راهبردی محتوا را نام برد که شامل: مجله الکترونیک، دین، زندگی، جامعه، فرهنگ، شبکه تخصصی قرآن، نرم افزار‌های چند رسانه ای، حوزه علمیه، زبان‌های خارجی و مرکز یادگیری است.

مولودی خاطرنشان کرد: در بحث زیر ساخت مهم‌ترین محور مربوط به خدمات داده اینترنتی IDC است و مهم‌ترین بحث در محور مدیریت طرح ملی همسان گزینی مربوط به همسریابی با شیوه آشنایی خانواده‌ها با یکدیگر است.

وی تاکید کرد: موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان دارای یک مرکز اصلی در تهران و یک مرکز در قم می‌باشد که سرپرست مرکز قم توسط مدیر عامل محترم تبیان که در تهران حضور دارند مشخص می‌شود و مدیرعامل تهران توسط هیئت امنایی که توسط ریاست سازمان تبلیغات اسلامی انتخاب می‌شوند تعیین می‌گردد و شخص ریاست سازمان تبلیغات اسلامی توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شود.

قم؛مرکز تحقیقات علوم اسلامی کشور


مولودی درمورد افتخارات این مرکز اشاره کرد: پایگاه اینترنتی موسسه تبیان در رتبه ۱۸ ایران و ۹۴۷ جهانی است. روزانه بالای یک و نیم میلیون نفر از این پایگاه بازدید می‌کنند و این پایگاه با زبان‌های انگلیسی، اندونزیایی، عربی، اردو، فرانسه، روسی پشتیبانی است.

وی در ادامه گفت: از دیگر افتخارات این موسسه برگزاری جشنواره سالانه دانش آموزی تبیان است که دانش آموزان از کل کشور فرصت دارند نوآوری های خود را در موضوعات مختلف ارائه دهند.

سرپرست مرکز فرهنگی اطلاع رسانی تبیان قم درمورد افتخارات مرکز قم نیز گفت: از جمله افتخاراتی که مرکز قم تاکنون کسب کرده طراحی اپلیکیشن برنامه کاربردی تکیه با موضوع ماه محرم می‌باشد که در سال ۱۳۹۵ بهترین نرم افزار از نظر کاربران کافه بازار شناخته شد.

همچنین، نرم افزار فاطمیه با محوریت زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها، عصر ظهور در موضوع امام زمان عجل الله فرجه و رمضان با محوریت ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه‌های کاربردی ارائه شده در سال‌های اخیر هستند. از دیگر افتخارات مرکز قم حضورسالانه در نمایشگاه فناور‌های نوین دیجیتال قم و نمایشگاه قرآن تهران است.

وی به این نکته اشاره کرد:همچنین نرم افزار فاطمیه با محوریت زندگی حضرت زهرا (س)،عصر ظهور در موضوع امام زمان(عج)و رمضان با محوریت ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه های کاربردی ارائه شده در سال های اخیر هستند.

مولودی درمورد فعالیت‌هایی که در مرکز فرهنگی اطلاع رسانی تبیان قم انجام می‌شود گفت: اگر بخواهیم که جزئیات را بیان کنیم باید گفت که بارگذاری صفحه فیلم با روزی ۴۰۰ هزار بازدید، کتابخانه با روزی ۳۵ هزار بازدید، صوت با روزی ۳۰ هزار بازید، تصویر با روزی ۸ هزار بازدید و خبر‌های حوزه علمیه و مقالات مربوط به مباحث حوزوی از جمله فعالیت‌های مرکز قم است.

وی درمورد ارتباط دانشجویان با این مرکز گفت: دانشجویان دانشگاه‌های کشور استقبال زیادی از مطالب موسسه کرده اند و در بحث مقالات پژوهشی استقبال بیشتر بوده است.

وی در پایان عنوان کرد: باید گفت: از سیاست‌های موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان رصد فضای مجازی، پاسخ به شبهات روز، جریان سازی فرهنگی و انتقال سبک زندگی اسلامی_ ایرانی و فرهنگ انقلابی از نسل قدیم به نسل نوجوان و جوان در قالب نوین و فناوری روز است.

باید بدانید که دشمنان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ نمی‌خواستند بگذارند این نظام مردمی مقدس تولد چهل سالگی خود را ببیند، ولی این حکومت با کمک و خواست خداوند به اوج خود رسیده است و دشمنان این سرزمین هنوز در جهالت خود به سر می‌برند و با افکار عقب افتاده خود سعی در براندازی نظام و جلوگیری از پیشرفت ایران عزیزمان دارند، ولی باید بدانند که جوانان ما با سلاح علم و خون خود تا پای جان محافظ این انقلاب هستند همان گونه که در هشت سال دفاع مقدس جانفشانی‌های خود را به رخ جهانیان کشاندند و با پرچم عاشورا و مهدویت پشتوانه این انقلاب خواهند ماند. به امید روزی که عدالت و صلح در جهان با ظهور امام زمان (ع) حکم فرما شود.

انتهای پیام/ش

گزارش از سید مهدی حسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.