نمکی در صحن علنی مجلس:

حمایت از بیماران صعب‌العلاج جزء برنامه‌هایم خواهم بود/ طرح تحول سلامت دارای نقص‌های اقتصادی است

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: بسته‌های مانند حمایت از بیماران صعب‌العلاج که هزینه درمان کمرشکنی دارند در برنامه‌های من خواهد بود.

احیای طب سنتی و  توزیع عادلانه منابع نظام سلامت از برنامه‌های ماست/ نقاط قوت طرح نظام سلامت را بیش از پیش ادامه می‌دهم.به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان و آموزش در جلسه علنی امروز (دوشنبه) ۱۵ بهمن) با تبریک سالروز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: از موافقان و مخالفان سپاسگزارم و امیدوارم که بتوانم صحبت‌های آن را با برگزاری جلساتی پیگیری کنم.

وی افزود: اولین سوال نمایندگان و مردم این است که طرح تحول نظام سلامت به کجا خواهد رسید، باید از کسانی که بعد از انقلاب برای توسعه نظام سلامت تلاش کردند منجمله آقای قاضی‌زاده هاشمی تشکر کنم.

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: طرح تحول نظام سلامت توانست مشکلات خاصی را از دوش مردم بردارد و بنده به عنوان شخصی که در سازمان برنامه و بودجه منابع مالی این امر را هدایت می‌کرد را صحبت می‌کنم. مسائلی مانند حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در برنامه‌های بنده خواهد بود.

نمکی تصریح کرد: طرح تحول سلامت دارای نقص‌هایی بود که باید جنبه‌های اقتصادی آن واکاوی شود و تلاش خواهیم کرد که متخصصان اقتصادی آن را بپذیرند. آنچه در زمان وزارت قاضی‌زاده هاشمی به تصویب رسید مانند ایجاد بیمارستان در اقصی نقاط کشور را اجرایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بچه‌ها را در برابر ۶ بیماری مسری با ۵ دلار واکسینه کردیم و سال‌های پیش که معاونت وزارت بهداشت بودم رتبه خوبی در این زمینه داشتیم، اما امروز مشکل ما بیماری‌های غیرواگیردار مثل دیابت است. درباره بیماری‌های غیرواگیر و .. تنها در وزارت بهداشت نمی‌توان به آن پرداخت.

نمکی گفت: امروز بهداشت سالمندانی که جوانی نکرده پیر شده‌اند و همچنین سلامت حاشیه شهرها، مشارکت بین بخشی را می‌طلبد که امیدواریم بتوانیم به پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر بپردازیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: در بخش‌های توسعه درمان سرپایی، توسعه پزشکی از راه دور، تقویت مشارکت خیرین از اولویت‌های ما خواهد بود، چرا که استفاده از بخش خصوصی مخفی مانده و ما با خرید تضمینی خدمت و دادن امتیاز به بخش خصوصی برای ماندن در مناطق محروم این امر را دنبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: سعی خواهیم کرد با منطقی کردن هزینه‌ها و حمایت از محرومان در توزیع عادلانه منابع بکوشیم، همچنین احیای طب سنتی منطبق بر شیوه‌های عالمانه نیز از برنامه‌های بنده است.

نمکی ادامه داد: چرا باید ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۵۵۰ میلیون دلار خرج ببرد در حالی که ۳ درصد باقی‌مانده ۱.۴ میلیارد دلار به کشور هزینه متحمل می‌کند.

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: به سازمان غذا و دارو دستور دادم که لیست دارو‌های وارداتی را به قیمت داخلی به تولیدکنندگان بدهند تا از ایجاد هزینه‌های اضافی برای کشور جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: لازم است تا به جای آموزش بیمارستان محور به سمت آموزش جامعه محور پیش برویم، ما طبیب تربیت می‌کنیم نه حکیم، لذا ظرفیت استفاده از فرهنگ ایرانی در تربیت دانشجوی پزشکی مغفول مانده است.

نمکی تصریح کرد: ما کاردان بهیاری و پرستاری را به کار نمی‌گیریم و از دکترای پرستاری استفاده می‌کنیم، باید بدانیم چه کسی را برای کجا پرورش می‌دهیم، چرا که ما منابع کشور را در بخش‌های آموزش دور می‌ریزیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت افزود: گرچه مقاله یک امتیاز بین‌المللی است، اما حاصل همه تحقیقات نباید به این صورت ارائه شود بلکه باید محصولی بسازیم که دردی از دردمندان دوا کند.

وی در پایان گفت: بنده با مجلس در تعامل خواهم بود چرا که احترام به نماینده در واقع احترام به رای مردم و دموکراسی کشور است، لذا اگر من را بپذیرید دست برادری به سوی شما دراز خواهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار