بیدریغ درباره ارتباط میان دانشگاه، اجرای طرح پایش و همچنین حل مسائل کشور توضیحاتی داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان امروزه با دارا بودن بیش از ۹۰۰۰ دانشجو، نقش مهمی را در آموزش عالی کشور ایفا می‌کند. این دانشگاه در راستای تحقق سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی و تحقق اصل ۴۴ قانون‌اساسی، هم‌اکنون دارای ۲۱۵۰۰۰ مترمربع زمین تملیک‌ شده و به میزان ۵۲۲۱۷ متر مربع فضای ساخته‌ شده آموزشی، پژوهشی، رفاهی، ورزشی و... و ساختمان‌های درحال احداث به مساحت ۹۶۰۰ مترمربع، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های بسیار بزرگ مطرح است.

این واحد دانشگاهی موفقیت‌های زیادی در حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی داشته که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی تحلیل پوششی داده‌ها در واحد لاهیجان، برپایی شانزدهمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن‌بازار، شانزدهمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و نوآوری، تقدیر از میزبانی رویداد‌های ورزشی کشور، کسب عنوان رئیس باشگاه برگزیده بین باشگاه‌های سراسر کشور، ارائه پژوهشگر برگزیده سازمان بسیج اساتید استان گیلان در سال ۹۴، جایگاه مجله تحقیق در عملیات واحد لاهیجان در ۱۰ نشریه برتر در گروه علوم پایه، دریافت گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار، عضویت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی، گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار در خصوص کنسرو‌های غذایی، مجوز فعالیت مرکز رشد واحد‌های فناور، دریافت موافقت اصولی آزمایشگاه مجاز، دریافت تقدیرنامه حضور در نمایشگاه فن‌بازار استان گیلان، برگزاری اولین جشنواره غذا‌های محلی استان گیلان، برگزاری جشنواره طراحی پوستر کشوری روایت سرو، برگزاری نمایشگاه پوستر دانشجویان گرافیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در اداره ارشاد، برگزاری اولین جشنواره بازی‌های بومی محلی، برگزاری همایش بزرگداشت میرزاکوچک‌خان و برگزاری سمینار ازدواج پایدار از منظر حقوقی و روانشناسی»؛ همه این اقدامات و فعالیت‌ها در قالب‌های جدیدتری هم تا امروز ادامه دارد و کادر علمی این دانشگاه با درجه بسیار بزرگ، تلاش زیادی به خرج داده‌اند تا انجام فعالیت‌های برون‌دانشگاهی و تلاش برای حل مسائل جامعه، سهم قابل‌توجهی در پیشرفت منطقه و استان خود داشته باشند.

دراین راستا در گفت‌وگو با سیروس بیدریغ، رئیس این واحد دانشگاهی، ضمن بررسی دیدگاه او در زمینه اهمیت طرح پایش، به‌عنوان مهم‌ترین طرح عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حل مسائل کشور، فعالیت‌های تخصصی این واحد دانشگاهی را هم بررسی کرده‌ایم که حاصل آن را می‌خوانید.

به نظر شما طرح پایش چه تاثیری در پیشرفت روند ارتباط دانشگاه و صنعت خواهد داشت؟

آرزوی همه ما دانشگاهیان این است که اتصال بین دانشگاه و جامعه و صنعت برقرار شود. در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، این مساله مورد توجه قرار گرفته و طرح پایش باعث شده رابطه وثیقی بین دانشگاه، دانشگاهیان و جامعه برقرار شود. در این راستا مهم است که مسائل و مشکلات محیط و کشور به دانشگاه منتقل شوند و دانشگاه هم باید در راستای حل آن اقدام کند. درحال حاضر در شهر لاهیجان، مهم‌ترین مشکل ما بحث آلودگی‌های محیط‌ زیستی مثل آلودگی رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آلودگی‌های مربوط به دریاست، همچنین زباله‌هایی که در شهر و طبیعت وجود دارند هم برای ما ایجاد مشکل کرده‌اند. از سوی دیگر بحث جنگل‌زدایی و بحث مهاجرت مطرح است؛ بنابراین با توجه به این مشکلات و مسائل، اجرای طرح پایش باعث می‌شود در دانشگاه کار‌های زیر بنایی انجام شود و دانشگاه مطالعات خود را در اختیار نهاد‌های مربوطه قرار دهد. در این راستا اهمیت علمی واحد لاهیجان باعث شده در نهاد شهرداری این شهرستان به این جمع‌بندی برسند که به‌تنهایی در این مسائل نمی‌توانند ورود کنند، لذا با دانشگاه مذاکره کرده‌اند و ما در سه عنوان با شهرداری در راستای حل مسائل منطقه همکاری می‌کنیم؛ یکی در بحث رودخانه اطراف لاهیجان، دیگری پرنده‌نگاری و بررسی تعداد پرندگان مهاجر به منطقه و مساله سوم بحث محیط‌زیست و زباله است.


بیشتر بخوانید: نقش طرح پایش در نظام آموزش عالی کشور/ واحد‌های درسی دانشجویان دانشگاه آزاد تغییر می‌کند


پیشنهاد عملی شما برای ایجاد پایداری بیشتر در طرح پایش چیست تا با عملی‌شدن آن، استمرار انجام این طرح تضمین شود؟

ضروری است که برای پایداری طرح پایش، نیرو‌های متخصص در روند اجرایی آن حضور داشته باشند و پراکنده‌ کاری هم در کار‌ها صورت نگیرد، حضور نیروی متخصص، با توانایی بالا در انجام کار خیلی مهم است. همچنین اگر آزمایشگاه و مواد اولیه نیاز است، باید همه اینها آماده به خدمت برای پیشبرد طرح باشند، در غیر این صورت ممکن است کار متوقف یا کند شود و اطمینان حاصل‌ شده به دانشگاه از بین برود. اگر طرح به صورت کامل و دقیق انجام شود، اطمینان سایر بخش‌ها و نهاد‌ها به داده‌های ما در دانشگاه افزایش پیدا می‌کند و همکاری دانشگاه با سایر بخش‌ها افزایش پیدا می‌کند. در این صورت نزدیکی بین دانشگاه و صنعت بیشتر می‌شود و قدم‌های موثر‌تری در حل مسائل جامعه برداشته خواهد شد.

برای ایجاد اطمینان بیشتر بین دانشگاه و صنعت چه اقداماتی باید انجام داد تا از رهگذر این ارتباط دوطرفه حجم بیشتری از مسائل و مشکلات جامعه حل شوند؟

اکثر دانشگاه‌های ما متاسفانه دانشگاه‌های نسل اول و آموزش‌ محورند و به دانشگاه‌های کار آفرین تبدیل نشده‌اند. اما در دانشگاه آزاد اسلامی قدم‌های مهمی در این زمینه برداشته شده و در حال تبدیل شدن به یک دانشگاه کار آفرین است. به نظر من حتی کمبود دانشجو به‌رغم کاهش درآمد شهریه‌ای دانشگاه، تلاش مجموعه دانشگاه را برای کار آفرین شدن و درآمد‌های غیر شهریه‌ای افزایش داده است. اما اعتمادسازی زمانی صورت می‌گیرد که ما از تخصص‌ها و امکانات خودمان به نحو احسن استفاده کنیم و از محیط دانشگاه به جامعه وارد شویم. همچنین ضروری است تا همه فعالیت‌های ما با دقت بالایی انجام شود؛ لذا اگر فعالیت‌های ما از دقت بالایی برخوردار باشد، حجم بیشتری از سفارش‌های برون‌دانشگاهی به ما ارجاع خواهد شد؛ بنابراین در یک جمله باید عرض کنم برای اعتماد‌سازی باید خودمان را به جامعه هدف نزدیک کنیم و از سوی دیگر نباید به صورت شعاری فعالیت کنیم و البته باید فعالیت‌های ما از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

آیا با عملیاتی شدن طرح پایش و حضور بیشتر واحد شما در این طرح، می‌توانیم امیدوار باشیم کاربردی‌سازی دانش‌ها در واحد شما شتاب بیشتری به خود بگیرد؟

پایان‌نامه‌ها به صورت جسته و گریخته کاربردی بودند، ولی ما با وجود طرح پایش تلاش می‌کنیم که کاربردی‌سازی را عملی کنیم. اما در زمینه طرح‌های برون‌دانشگاهی، وضع مطلوبی داریم. ما در سال ۹۷ بیش از یک میلیارد طرح برون‌دانشگاهی داشتیم که در جای خود بسیار قابل‌توجه است. فعالیت ما با شهرداری لاهیجان و گرگان و سایر نهاد‌ها در این‌ باره بسیار مهم است که در حقیقت تلاش کرده‌ایم از دانش‌های موجود در دانشگاه درآمدزایی داشته باشیم. این نشان از اعتماد نهاد‌ها به ما بود که این احساس در آنها ایجاد شده که دانش فنی ما در راستای حل مسائل آنها کاربرد ویژه‌ای خواهد داشت.

آیا مهارت‌ محوری دانشجویان را هم مد نظر خواهید داشت؟

از آنجا که دانشگاه‌های ما آموزش‌ محور هستند، براساس سرفصل‌ها تدریس‌ها انجام شده است، اما چند عامل است که باید تغییر کند: یکی اینکه باید سر فصل‌ها با واحد‌های عملی عجین شوند تا مهارت‌آموزی بیشتر شود، دیگر اینکه باید بتوانیم در سطح کاردانی و کارشناسی دانشجویان را وارد فعالیت‌های عملی بکنیم؛ مثلا در رشته‌های کشاورزی بیشتر از اینکه دانشجو درکلاس درس باشد، باید در گلخانه و محیط‌های عملی حضور داشته باشد تا حین تحصیل رشد مهارتی پیدا کند. اگر همه این‌ها انجام شود، در راستای مهارت‌محوری دانشجویان بسیار موثر خواهد بود. ما هم از این قافله عقب نیستیم و برنامه‌های عملیاتی را در این زمینه خواهیم داشت که ان‌شاءالله نتایج آن در آینده بیشتر روشن خواهد شد.

ارزیابی شما از افق و آینده طرح پایش چگونه است؟

این خیلی مهم است که اجرای طرح پایش جدی گرفته شود. الان روند کار مطلوب است و با جدیت هم در حال انجام و پیگیری است، اما نباید از نظارت بر حسن انجام کار‌ها غفلت شود. به‌طور مثال از بنده به‌عنوان رئیس یک واحد دانشگاهی باید دائما پیگیری شود و گزارش‌ها دریافت شود تا فراز و فرود اجرای طرح‌ها در همه استان‌ها و دانشگاه‌ها با دقت رصد شوند، همچنین باید از موازی‌کاری‌ها پرهیز شود و هریک از واحد‌ها ملزم شوند که در مسائل و مشکلات منطقه و استان خود و متناسب با زیست‌بوم آن منطقه فعالیت‌ها را پیگیری کنند. مثلا واحدی که در منطقه خود با مشکلات کشاورزی، آب و... درگیر است با مشکلات حوزه دیگری درگیر نشود. اگر این برنامه‌ریزی درست صورت بگیرد، بازدهی فعالیت‌ها افزایش پیدا می‌کند و در آینده پیشرفت‌های زیادی در ارتقای کیفی این طرح ایجاد خواهد شد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

نظارت دائمی بر حسن انجام طرح پایش ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.