سامانه آبیاری نوین نوید بخش توسعه پایدار کشاورزی/ هرمزگانی ها پرچم دار اجرای آبیاری تحت فشار

دو دهه پیش تاکنون به واسطه کم شدن نزولات آسمان، خشکسالی مهمان هرمزگان و مردمان آن شده و هر سال کشاورزان چشم انتظار بارش باران هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،کاهش نزولات جوی و خشکسالی های پی در پی از یک سو و مصرف بی رویه از سوی دیگر نگرانی های بسیاری برای هرمزگانی ها، خصوصا کشاورزان زحمت کشی که علاوه بر تامین خانواده خود و امرار معاش، تولید کنندگان اصلی هر جامعه ای محسوب می شوند ایجاد کرده است.

بخش کشاورزی با ۹۲ درصد، بزرگترین مصرف کننده آب به شمار می‌رود و بیش از ۸۰ درصد منابع آب هم به دلیل استفاده نکردن از تکنولوژی‌های پیشرفته آبیاری و رعایت نکردن الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف، در این بخش به هدر می‌رود.

حالا چند سالی است که بهره گیری از سامانه‌های نوین آبیاری به راهکاری برای کنار آمدن با بی‌آبی، استفاده بهینه از آب و کشاورزی پررونق تبدیل شده و کشاورزان هرمزگان با عزمی راسخ کمر همت بسته و با تجهیز زمین‌های کشاورزی خود به این سامانه‌ها و اصلاح الگوی کشت گام‌های بلندی برداشته اند. با اجرای طرح آبیاری نوین در هر هکتار حدود شش هزار مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

سامانه آبیاری نوین نوید بخش رونق کشاورزی/ هرمزگانی ها پرچم دار اجرای آبیاری تحت فشار

آبیاری نوین راهکاری برای برون رفت از بحران کم آبی در کشاورزی

مجید کامبخش کارشناس مسئول آبیاری تحت فشار سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،می‌گوید: پیش از انقلاب تنها ۶۰ هکتار از زمین‌های کشاوری استان نه از سوی دولت بلکه توسط خود شخص به روش نوین آبیاری مجهز شده بود.

وی گفت: در روش غرق آبی راندمان آب ۳۵ درصد و در سامانه آبیاری نوین راندمان مصرف آب ۸۵ درصد است.

کارشناس مسئول آبیاری تحت فشار سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: برای آبیاری یک هکتار زمین کشاورزی به روش غرق آبی ۱۲ هزار متر مکعب آب لازم است که با اجرای طرح‌های نوین این میزان به ۴ تا ۵ هزار متر مکعب کاهش می‌یابد.

اکنون ۶۷ درصد از زمین‌های کشاورزی هرمزگان به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است.

سامانه آبیاری نوین نوید بخش رونق کشاورزی/ هرمزگانی ها پرچم دار اجرای آبیاری تحت فشار

هرمزگان رتبه نخست آبیاری تحت فشار در کشور

کارشناس مسئول آبیاری تحت فشار سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: استفاده از سامانه‌های آبیاری نوین از جمله آبیاری تحت فشار یکی از راهکار‌های موثر برای مقابله با کم آبی، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش تولید، افزایش محصول در واحد سطح، خودکفایی محصولات کشاورزی، احیای منابع زیر زمینی، بهبود کمی و کیفی تولید محصول و راندمان آبیاری محسوب می‌شود.

کامبخش گفت: هرمزگان با اجرای طرح آبیاری تحت فشار در بیش از ۶۶ درصد زمین‌ها یعنی ۱۰۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی از مجموع ۱۵۷ هزار هکتار سطح زیر کشت رتبه نخست اجرای آبیاری تحت فشار کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون هم ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

کامبخش می‌گوید: در حال حاضر اجرای این طرح در ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در دست اقدام است.

وی افزود: دولت از زمان اجرای این طرح کمک‌های بلاعوض خوبی برای تشویق کشاورزان در نظر گرفته که به عنوان مثال برای تجهیزیک هکتار به این سامانه بین ۸ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه می‌شود که دولت ۸۵ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و تنها ۱۵ درصد باقی مانده سهم کشاورزان است.

کارشناس مسئول آبیاری تحت فشار سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: تا ۴ سال آینده همه زمین‌های کشاورزی دارای پتانسیل هرمزگان به سامانه آبیای تحت فشار تجهیز می‌شوند.

مجید کامبخش افزود: پارسال هفت هزارو سیصد هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت محصولات استراتژیک به این سامانه مجهز شدند.

آقای محمدی کشاورزی یکی از کشاورزان هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،می‌گوید: پیش از اینکه زمین‌های خود را به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز کنم به دلیل کمی آب چاه نمی‌توانستم همه زمین خود را که ۲۰ هکتار می‌شود را به زیر کشت ببرم، چون آب کافی برای آبیاری به روش غرق آبی نداشتم و از سوی دیگر آبیاری زمان بر بود و مجبور به استفاده از نیروی کار بیشتر و در نتیجه پرداخت هزینه‌های کارگری مازاد بودم.

وی گفت: از سه سال پیش که این طرح را همکاری و راهنمایی‌های مسئولان و کارشناسان جهادکشاورزی بندرعباس و کمک بلاعوض دولت اجرا کردم خیلی از مشکلات کم شده است.

آقای محمدی استفاده از نیروی کار کمتر، صرفه جویی در هزینه‌ها، افزایش سطح زیرکشت و صرفه جویی در مصرف آب و هزینه‌ها را از جمله مزایایی برشمرد که از زمان اجرای این طرح به دست آورده است.

سامانه آبیاری نوین نوید بخش توسعه پایدار کشاورزی/ هرمزگانی ها پرچم دار اجرای آبیاری تحت فشار

محسن جوان ۲۸ ساله‌ای که دست‌های پینه بسته و چهره آفتاب سوخته اش خود گویای کار و زحمت ۷ ساله به عنوان کارگر ثابت کشاورزی آقای محمدی است.

این جوان زحمتکش بندرعباسی از سختی‌های کار در کشاورزی سنتی و به روش غرق آبی در سال‌های پیش می‌گوید: صبح‌ها باید در هوای گرم و شرجی تابستان یا حتی سرمای زمستان از ساعت ۴ صبح برای آبیاری زمین که به دلیل کمی آب چاه زمان بر بود آماده می‌شدیم و و برای اینکار حداقل سه نفر لازم بود تا با بیل مسیر آب را هموار کنیم.

وی گفت: کم بودن محصول و بی کیفیتی آن از دیگر مشکلات بود، اما از ۳ سال قبل که روش آبیاری تغییر کرده تنها با بازکردن یک شیر و با کمترین زحمت زمین آبیاری می‌شود و حتی میزان محصول و کیفین آن هم خوب شده است.

به عقیده کارشناسان، استفاده از محصولات سازگار با آب و هوا در هر منطقه، تغییر الگوی آبیاری کشاورزی از غرقابی و بارانی به قطره‌ای و گاه تبدیل کشت آبی به دیم (در مناطق مستعد) و به نوعی تغییر الگوی کشت مهم‌ترین و پایدارترین روش مقابله با کم آبی از سوی بهره برداران به شمار می‌رود.

آموزش بهره برداران و آشنا کردن آنان با طرح سیستم آبیاری نوین و مزایای آن از طریق برگزاری کلاس هاس آموزشی، تغییر الگوی کشت، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، ترویج کشت متراکم، اجرای طرح‌های جمع آوری رواناب‌ها وقیمت گذاری مناسب برای آب مصرفی بخش کشاورزی و صنعت را می‌توان به عنوان بهترین راهکار‌های صرفه جویی مصرف آب مبارزه با معضل خشکسالی در بخش کشاورزی برشمرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار