نیاز به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل موزه دفاع مقدس لرستان

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: برای تکمیل موزه دفاع مقدس لرستان به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که اگر تأمین شود ۲۲ بهمن سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، حجت‌الله ناصرپور با اشاره به اینکه ایده ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس حدود شش‌ماه پس از تأسیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان مطرح شد، اظهار داشت: براساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ راه‌وشهرسازی زمین تپه شهدا درمساحت ۱۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع واگذار و سال ۸۷ مکان‌یابی وتغییر کاربری داده شد، هم‌چنین هیئت امنا تشکیل شد.

وی افزود: طراحی پروژه سال ۸۷ و ۸۸ به‌اتمام رسیده و سال ۸۹ کلنگ‌زنی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس انجام شد، اما از آن زمان تاکنون حدود هشت سال طول‌کشیده البته این طولانی‌شدن به‌علت کم‌کاری نبوده بلکه مربوط به محدودیت‌های اعتباری است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان عنوان کرد: حدود ۳ تا ۴ سال پروژه به‌دلیل پیش‌بینی‌نشدن اعتبار تعطیل و به مرزی رسیده‌بود که اگر تلاش سازمان مهندسی بنیاد اداره کل و همکاری استاندار سابق نبود پروژه متوقف می‌شد.

بیشتر بخوانید

احداث موزه دفاع مقدس گیلان نیازمند اقدام جهادی است

عملیات اجرایی تکمیل پارک موزه دفاع مقدس گلستان آغاز می‌شود

موزه دفاع مقدس استان مرکزی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ناصرپور با اشاره به اینکه سال ۹۰ و ۹۱ کار به‌طور جدی شروع و پروژه زنده شد، گفت: لرستان دارای ۶ هزار و ۳۰۰ شهید است و با تحمل خسارت‌های ناشی از جنگ که حدود ۲۵ هزار ابنیه آن تخریب شد باید این موزه خیلی زودتر از این زمان تکمیل می‌شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان تصریح کرد: با همت استاندار لرستان اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۹۷ برای ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس به‌طور به کامل تخصیص داده شد و در دهه‌فجر فاز یک پروژه شامل چیدمان تجهیزات، ابزار و ادوات نظامی در محوطه، هم‌چنین آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۲۰۰ نفر تکمیل می‌شود منتظر اعلام دفتر نهاد ریاست‌جمهوری هستیم تا روز افتتاح مشخص شود.

ناصرپور با بیان اینکه آمفی‌تئاتر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس پاتوقی فرهنگی برای خانواده شهدا و شهروندان لرستانی‌ست، اظهار داشت: درخشش رزمندگان لرستان در دوران دفاع مقدس قابل انکار و فراموشی نیست، زیرا پابه‌پای استان‌های مرزی شهید داده و خسارت دیدند.

وی افزود: تاکنون اعتبار هزینه‌شده هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و برای تکمیل و اتمام پروژه نیز به ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است که اگر تأمین شود ۲۲ بهمن سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با بیان اینکه با توجه به اعتبار‌های محدود نمی‌شود همه فاز‌ها را همزمان تکمیل کرد، عنوان کرد: به‌طور معمول در پروژه‌های عظیمی مانند مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس که بناست نقش مردم لرستان را در دفاع مقدس بیان کند باید به‌صورت گام‌به‌گام کار شود.

وی بیان کرد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس به هویت فرهنگی، اجتماعی شیرازه و عصاره یک سرزمین و ارزش‌هایی که در دفاع مقدس آفریده‌شده، می‌پردازد.

ناصرپور به ظرفیت این مرکز نیز اشاره و گفت: با افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس نقش لرستان در جنگ برای جوانان بیان می‌شود، هم‌چنین پس از افتتاح آمفی‌تئاتر هر روز را به آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها برای بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان اختصاص می‌دهیم تا به روایت‌گری ارزش‌های دفاع مقدس پرداخته شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان خاطرنشان کرد: از این زمان به بعد لرستان تنها معبر کاروان راهیان نور نخواهد بود، بلکه راهیان نور در این مرکز توقف و علاوه بر روایت‌گری هشت سال دفاع مقدس و انتقال ارزش‌ها تلاش مردم استان در برهه جنگ بیان می‌شود، هم‌چنین یادواره شهدا، کنگره‌ها و همایش‌هایی که مربوط به شهدا و دفاع مقدس است در این مرکز برگزار می‌شود.

ناصرپور اظهار داشت: سال ۹۷ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی از سوی بنیاد مرکز برای پروژه پیش‌بینی شده‌بود که توانستیم آمفی‌تئاتر را تکمیل کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان پیشرفت فیزیکی ساختمان را ۸۰ درصد دانست و عنوان کرد: ۲۰ درصد باقی‌مانده به‌خاطرآماده‌نبودن تجهیزاتی مانند آسانسور، چیلر، هم‌چنین نازک‌کاری بوده که متأسفانه به‌خاطر نوسانات بازار آسانسور و چیلر را عرضه نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه گالری پروژه نیز تیرماه یا مردادماه افتتاح می‌شود، بیان کرد: ما در استان لرستان با مشکل اقتصادی و اعتباری مواجه هستیم و اگردست‌روی‌دست بگذاریم تا ۹ فاز پروژه کامل شود رزمندگان لرستانی به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند از دست می‌روند.

ناصرپور در پاسخ به برخی انتقاد‌ها درخصوص افتتاح آمفی‌تئاتر گفت: شعار سنگ بزرگ برسینه‌زدن نشانه کار نکردن است ما باید طوری کار کنیم که با موفقیت مرحله‌به‌مرحله کار را پیش ببریم، در لرستان با توجه به وضع اقتصادی جز با کار گام‌به‌گام نمی‌توان توفیقی را حاصل کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان خاطرنشان کرد: در ۱۳ هکتار زمین اگر کار گام‌به‌گام انجام نشود، افتتاح این مرکز به‌طور کامل ممکن است ده سال دیگر طول بکشد.

ناصرپور اظهار داشت: من از سرداران و امیران لرستانی گلایه دارم شهر‌هایی مانند ایلام، کرمان و کرمانشاه در حالی که در پاره‌ای از موارد نقش آن‌ها در جنگ کمتر از ما بوده، اما رزمندگان پا پیش گذاشته‌اند.

وی افزود: ظرف یک‌سال که این مسئولیت را برعهده گرفته‌ام هنوز هیچ‌کدام از سرداران، امیران یا فرماندهان لرستانی که مسئولیتی دارند از این پروژه بازدید نکرده یا دلسوزی به‌خرج نداده‌اند، من از نمایندگان مجلس هم برای رفع مشکل پروژه دعوت کردم، ملکشاهی نماینده مردم خرم آباد از پروژه بازدید کرد، اما پس از آن دیگر خبری نشد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان عنوان کرد: ما با توجه به فقر اعتباری که در لرستان با آن روبه‌رو هستیم چاره‌ای ندیدیم جز اینکه گام‌به‌گام و در فاز‌های ۹ گانه پروژه را افتتاح کنیم.

وی بیان کرد: امسال نامه‌ای به استانداری ارسال کرده‌ایم تا در سال ۹۸ اعتباری را برای پروژه لحاظ کنند، من از مردم بابت وضع مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس شرمنده‌ام و گله‌مند از کسانی هستیم که باید تکلیف‌شان را انجام بدهند، اما کوتاهی می‌کنند.

انتهای پیام/د

۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل موزه دفاع مقدس لرستان نیاز است

برچسب ها: دفاع مقدس ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.