رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور مطرح کرد؛

تدوین نظام جامع آموزش بین المللی جمهوری اسلامی/ مدرسه شارجه از مهر ۹۸ بازگشایی می‌شود

کریمی گفت: تصور بر این است با تعاملات خوب انجام شده بتوانیم مدرسه شارجه را سال آینده بازگشایی کنیم.

بیش از ۱۰۰ مدرسه در ۵۴ کشور دنیا داریمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در نشست خبری به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: مدارس خارج از کشور از ۱۳۴ سال پیش شکل گرفته و ابتدا در روسیه، سپس در استانبول، عراق و کشور‌های حاشیه خلیج فارس توسعه یافت.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب ۹ مدرسه در خارج از کشور داشتیم، ادامه داد: اکنون هفت سرپرستی در دنیا برای مدارس خارج از کشور شکل گرفته است و  در حال حاضر ۱۱۴ مدرسه در ۸۴ شهر و ۵۴ کشور با حدود ۱۴ هزار دانش آموز داریم.

مدارس خارج از کشور به عنوان پایگاه‌های فرهنگی برقرار می‌مانند

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به شکل گرفتن مدارس با توجه به تناسب حضور کارگزاران و تعطیلی بعد از فعالیت، گفت: این مدارس به عنوان پایگاه‌های فرهنگی همچنان برقرار خواهد بود تا حتما فرزندان کارگزاران نظام با چارچوب نظام تحصیل کنند.

وی ادامه داد: در طول حدود ۴۰ گذشته، بالغ بر ۳۰۰ هزار پرونده تطبیق مدارک تحصیلی را انجام داده‌ایم و برای اینکه تسهیلات لازم برای خارجی‌های داخل ایران فراهم کنیم ۵۰ مدرسه با نظام آموزشی کشور‌های دیگر مانند کویت، لبنان، افغانستان و غیره داریم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: برای اتباع خارجی که در ایران هستند و فرزندشان بعد‌ها به کشور می‌آید، حدود ۲۵ مدرسه بین الملل و ۴۰ تقاضا برای تاسیس مدرسه بین الملل در خارج و داخل کشور وجود دارد.

حدود ۹۰۰ مدرسه در خارج از کشور داریم

وی از تدوین  نظام جامع آموزش بین المللی جمهوری اسلامی خبر داد و افزود:  اکنون قریب به ۹۰۰ مدرسه در خارج از کشور داریم و با تدوین این نظام بین الملل این امکان فراهم خواهد شد که شرایط برای تحصیل بسیاری از علاقه‌مندان به استفاده از برنامه درسی فارسی  تامین شوند، حتی برای دانش آموزان  مدارسی که از این نظام آموزشی بهره‌مند می‌شوند هم امتیازاتی برای حضور در دانشگاه‌های ایران در نظر می‌گیریم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به حضور دانش آموزان پناهندگان در کشور اشاره و اظهار کرد: به دنبال دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هر محصلی فارغ از شرایط نباید خارج از مدرسه بماند، شاهد جهش در تعداد دانش آموزان پناهنده هستیم و ۴۹۳ هزار دانش آموز در ۲۸ هزار مدرسه در سرتاسر کشور مشغول تحصیل هستند.

کریمی افزود: این اقدام مورد تحسین مجامع بین المللی قرار گرفته است و این در حالی است که پناهندگان در سایر کشور‌های محدودیت‌هایی دارند، اما در جمهوری اسلامی خدمات مطابق با سایر شهروندان است به همین دلیل تجربیات ایران در اسنادی موثر به پناهندگان داده خواهد شد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره فعالیت مدارس حاشیه خلیج فارس و اختلال در فعالیت برخی مدارس این حوزه اظهار کرد: مشکل خاصی در قطر نداشتیم، اما در امارات برای ۲ مدرسه شارجه و ابوظبی مشکلاتی بود؛ تصور بر این است با تعاملات خوب انجام شده بتوانیم مدرسه شارجه را سال آینده بازگشایی کنیم.

وی ادامه داد: مشکل ابوظبی نیز تا ۸۰ درصد حل و فصل شده است، اما به دلیل اینکه دانش آموزان به مدارس دبی رفته بودند ضرورت زمانی ایجاب می‌کرد تا در این ایام فعالیت در ابوظبی انجام نشود.

آمار دانش آموزان در مدارس خارج از کشور

کریمی درباره آمار دانش آموزان مدارس خارج از کشور گفت: از مجموع ۲۵۷۷ دانش آموز محصل در امارات ۱۲۹۶ دانس آموز در مقطع ابتدایی، ۶۴۳ در متوسطه اول، ۳۷ دانش آموز در شاخه کاردانش و ۶۹۱ در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند همچنین در در کویت از ۲۰۳۰ دانش آموز،
۹۸۸ دانش آموز در مقطع ابتدایی، ۶۷۲ در مقطع متوسطه اول، ۲۹۲ دانش آموز در متوسطه دوم و ۷۸ هنر جو در شاخه کاردانش مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: در قطر ۸۲۵ دانش آموز داریم که ۴۴۲ دانش آموز در مقطع ابتدایی، ۱۸۷ دانش آموز در مقطع متوسطه اول، ۱۳۹ دانش آموز در متوسطه دوم و ۵۶ هنرجو در شاخه کاردانش محصل هستند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به اینکه ۱۷۷۰ دانش آموز در کشور‌های اروپایی تحصیل می‌کنند، گفت: ۱۲۲۳ در مقطع ابتدایی، ۳۴۳ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و ۲۹۴ دانس آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

کریمی با اشاره به اسامی کشور‌های دارای سرپرستی بیان کرد: در ترکیه و روسیه، امارات، کویت، قطر، هند و پاکستان، اروپا که شامل کشور‌هایی اروپایی و آمریکای لاتین است و سوریه و لبنان این سرپرستی‌ها وجود دارند، البته برخی مدارس به طور تک سرپرستی اداره می‌شوند.

کریمی با اشاره به اینکه با ۳۵ کشور تعامل بین المللی داریم، بیان کرد: اکنون وزارت آموزش و پرورش با ۹ سازمان منطقه‌ای و بین المللی ارتباط دارد و حق عضویت پرداخت می‌کند تا حق فعالیت داشته باشد، دفتر منطقه‌ای آیسسکو در آموزش و پرورش واقع شده است و تمامی وزارتخانه‌ها از قبیل وزارت علوم و بهداشت، امور خارجه از طریق این دفتر با آیسسکو که در وزارت آموزش و پرورش مستقر است، تعامل دارند.

وی ادامه داد: در طول سال‌های فعالیت آیسسکو ۳۵۰ فعالیت مشخص در قالب برگزاری کارگاه‌ها، ترجمه کتاب، فعالیت‌های علمی و فرهنگی انجام داده‌ایم، همچنین تعاملاتی با یونسکو، یونیسف و کمیساریای پناهندگان فعالیت‌هایی داشتیم.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر کاهش اعزام معلمان

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره ساماندهی معلمان و تاثیر نوسانات نرخ ارز بر کاهش اعزام معلمان بیان کرد: تعدادی از معلمان در خارج از کشور حضور دارند و نیروی رسمی هستند و برای جبران کمبود معلم قرار است استراتژی استفاده از دانشجویان مقیم خارج برای تدریس به شما حق التدریس همچنین سیستم آموزش مجازی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: تمام دروس از طریق فضای مجازی و اینترنت آفلاین در اختیار معلمان قرار می‌گیرد و در صورت نیاز و تشخیص معلم به دانش آموز ارائه می‌شود که برای کیفیت کار موسسات مختلف شناسایی شدند و تیم حرفه‌ای آن‌ها را بررسی می‌کنند و به تناسب نیاز در مدرسه استفاده از این سیستم در دستور کار قرار می‌گیرد؛ البته نمی‌خواهیم به مراکز آموزش از راه دور ضربه بزنیم و تداخلی در کار آن‌ها ایجاد کنیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره تعامل با سایر کشور‌ها و استفاده از تجارب آن‌ها در قالب بومی گفت: تبادل تجربیات و بخش رصد تجربیات موفق بین المللی داریم بر این اساس نظام آموزشی کشور‌های موفق را رصد می‌کنیم و تعدادی از این تجربه‌ها بومی می‌شود و در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

کریمی ادامه داد: با توجه به سیاست مدرسه محوری تجربیات موفق اگر سنخیت با چهارچوب نظام آموزشی داشته باشد در اختیار مدارس قرار می‌گیرد؛ اساسا دنیای امروز به گونه‌ای است که اکثر فعالیت‌ها در حوزه تعاملات بین المللی است و اینگونه نیست که در فضایی محدود باشیم.

وی درباره تحصیل کارگزاران نظام در مدارس با تاکید بر اینکه الزام به تناسب تحصیل فرزندان کارگزاران نظام در مدارس خارج از کشور وجود دارد، گفت: درباره ایرانیان خارج از کشور با چالش مواجه هستیم و تا ۱۰ سال پیش اکثر کشور‌ها به داشتن آیین نامه خاص مدارس خارجی توجه چندانی نداشتند و این موضوع نادیده گرفته می‌شد، اما با توجه به پیشرفتت‌ها کشور‌ها آیین نامه‌های خاصی در نظر می‌گیرند.

کریمی ادامه داد: برخی ایرانیان تبعه کشور‌های خارجی علاقه‌مند به حضور در مدارس ایرانی هستند و رعایت آیین نامه‌ها و الزامات برای تاسیس مدرسه در خارج از کشور متناسب با سیاست‌های کشور‌های مبدا برای دولت دشوار است، اما برای تاسیس از بخش خصوصی در خواست کردیم به کمک مدارس خارج از کشور بیایند چراکه ورود بخس خصوصی راحت‌تر است.

وی تصریح کرد: اولویت اول برای ما وجود مدرسه در خارج از کشور است و همین که مدرسه باز باشد برای ما حائز اهمیت است.

بودجه امسال مدارس خارج از کشور

کریمی درباره بودجه امسال مدارس خارج از کشور اظهار کرد: بودجه ۱۷۴ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای مدارس خارج از کشور بدون احتساب نوسانات نرخ ارز مناسب بود و امسال هم ۲۰۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که کمتر از نصف هزینه‌ها را پوشش می‌دهد، البته دولت سازوکاری برای حل مشکل در نظر گرفته است.

وی درباره اقدام برخی مراکز و تبلیغات برای تحصیل در مدارس خارج از کشور گفت: خانواده در این مورد کمی با دیده تردید اقدام کنند و برای صحت سنجی مرکز امور بین الملل برای مشاوره پذیرای خانواده‌هاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار