دبیر جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری:

گفتمان جشنواره تئاتر فجر، اجرامحور است/ ۱۴۲ نمایش ایرانی به فجر ۳۷ رسیدند

برهانی مرند گفت: گفتمان جشنواره تئاتر فجر، اجرامحور است و ۹۵ درصد کار‌ها پیش از آغاز جشنواره روی صحنه رفته‌اند.

گفتمان جشنواره تئاتر فجر، اجرامحور استبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز (سه‌شنبه ۱۶ بهمن) با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره و سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر در تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره توضیحات مختصری ارائه کرد. سپس برهانی مرند با مروری اجمالی بر رخداد‌های جشنواره گفت: نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در این نشست گفت: از زمانی که در دبیرخانه جشنواره مستقر شدیم، بلافاصله به تدوین فراخوان پرداختیم تا این فراخوان در شأن چهل سالگی انقلاب اسلامی باشد؛ هرچند بیش از زمانی که انتظار داشتیم طول کشید.

وی افزود: دو شاخصه در فراخوان امسال به عنوان نقشه راه داریم که سعی کردیم به آن پایبند باشیم. گفتمان فراخوان امسال اجرامحور است و ۹۵ درصد آثار راه یافته به اجرای عموم رفته و جشنواره امسال برآیندی از اجرای عمومی است. حدود ۵% آثار از تولیدات تازه هستند که بعد از جشنواره اجرای عمومی دارند. از جمله سه - چهار کاری که ویژه چهل سالگی انقلاب اسلامی تولید شده‌اند.

برهانی مرند در خصوص ویژگی‌های شاخص امسال جشنواره گفت: امسال هنرمندان کاملاً مختارانه  تصمیم گرفتند که در کدام بخش از جشنواره شرکت کنند؛ سال‌های قبل این گونه نبود و امسال دخالت ما کمتر بوده است. بلافاصله بعد از فراخوان وارد جشنواره استانی شدیم و باید بگویم که انتخاب ۱۴ اثر راه یافته زیاد با اختیار دبیرخانه اتفاق نیفتاده است و تدارکاتی دیده شده تا در سال‌های بعد با نظارت بیشتر دبیرخانه این رویداد رخ دهد تا خروجی‌ها مطمئن‌تر باشند.

وی ادامه داد: معتقدم که جشنواره استانی باید جدی‌تر برگزار شود؛ برخی در استان‌ها ناخواسته باعث رونق آماتوریسم می‌شوند و البته دبیرخانه نیز در این زمینه مقصر است. از این جهت جشنواره فجر استانی برای ما مهم است که می‌خواهیم این بخش حرفه‌ای اتفاق بیفتد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر گفت: در آذر ماه امسال همایشی برای ۶۴ گروه برگزیده استانی برگزار شد. برگزیدگان این جشنواره برای ما احترام زیادی دارند؛ زیرا باید اهرم جشنواره فجر استانی در سال‌های آینده محکم‌تر شود.

برهانی مرند در خصوص بازبینی آثار جشنواره گفت: اعتراضاتی در خصوص اینکه بازبینی از طریق فیلم سبب دیده نشدن اثر می‌شود، داشتیم؛ ولی امسال آثار از نزدیک بازبینی و خروجی‌ها مطمئن‌تر بوده است. امسال ۳ داور در ۸۰ روز به استان‌ها رفته و کار‌ها را بازبینی کردند. این هم بر عهده هنرمندان بوده که بخواهد بازبینی زنده یا از طریق فیلم باشد.

وی در خصوص مسابقه نمایشنامه نویسی در جشنواره گفت: مسابقه نمایشنامه نویسی با استقبال خوبی مواجه شد و ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید؛ این موضوع سبب غافلگیری و خوشحالی ما شد. اکثر آثار برگزیده در این بخش از نویسندگان ناشناخته‌تر بوده است. اتفاق خوب دیگر صحبت داوران و شرکت کنندگان درباره کاستی‌ها و قوت‌ها بود.

برهانی مرند با اشاره به اینکه فجر استانی با تدبیر اتابک نادری به شایستگی برگزار شد، ادامه داد: طی ۱۰ روز ۱۴ اثر برگزیده در ۷ استان تور‌های تئاتری برگزار کردند. امسال ۱۴ استان برای این موضوع اعلام آمادگی برای فجر استانی کردند که ما را مصمم برای اجرای این برنامه کرد.

دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه پوستر امسال حاشیه زیادی داشت، بیان کرد: از روز‌های اول تدارکی دیده شد تا هویت بصری جشنواره در شان چهل سالگی انقلاب باشد. در طراحی پوسترها دغدغه‌مند بودیم؛ امسال میان ۲ پوستر اختلاف نظر داشتیم که هر دو انتخاب شدند. تدارکاتی دیده شد تا تمام اقلام تبلیغاتی قبل از جشنواره در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

برهانی مرند با اشاره به آمار نمایش‌ها گفت: از ۱۴۲ نمایش ایرانی، ۸۸ اثر صحنه‌ای، ۲۶ اثر خیابانی، ۱۸ اثر دیگر گونه‌های اجرایی و ۱۰ اثر نمایش‌های رادیویی هستند. از این ۱۴۲ اثر، ۷۷ اثر از تهران و ۶۵ اثر از دیگر استان‌ها است. در بخش به علاوه فجر، ۱۰ سالن خصوصی حضور دارند و در نهایت از ۳ سالن خصوصی تقدیر خواهد شد.

وی افزود: نمایشگاه پوستر و نمایشگاه عکس را در فرهنگستان هنر خواهیم داشت و نمایشگاه اسناد بعد از انقلاب را در موزه فلسطین برپا خواهیم کرد.

در ادامه سعید اسدی مسئول بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال با شرایط ویژه‌ای در خصوص مسائل مالی روبرو بودیم. فراخوانی که برای این بخش برگزار شد، شامل کشور‌های فنلاند، فرانسه، کار مشترک ایران و سوریه، جمهوری آذربایجان، نروژ، سوئد، بلژیک، مجارستان، گرجستان، آلمان، رومانی و لبنان است. در بخش دیگر گونه‌های اجرایی کار پاساژ از فرانسه را داریم که فقط چیدمان و تم مهاجرت است که در تمام روز‌های جشنواره در خانه تئاتر اجرا می‌شود.

وی افزود: بخش دیگر در حوزه بین الملل پلت فرمی در تداوم فعالیت معرفی و فرصت سازی تئاتر سال‌های پیش است و با حضور هنرمندان کشور‌های مختلف برگزار می‌شود. با توجه به تئاتر همسایگان، امسال معرفی تئاتر معاصر ترکیه را با حضور هنرمندان داریم.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار