روحانی در مراسم اختتامیه کتاب سال:

پیش از انقلاب بسیاری از خانواده‌ها جرات نمی‌کردند دختران خود را به دانشگاه بفرستند/ ما اهل جدال‌احسنیم

رئیس جمهور گفت: در دبیرستان‌ها پیش از انقلاب بسیاری از خانواده‌ها جرات نمی‌کردند دختران خود را به دانشگاه بفرستند.

پیشرفت زنان پس از پیروزی انقلاب چشمگیر بوده استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور عصر روز سه‌شنبه در تالار وحدت و در آیین اختتامیه کتاب سال ایران با اشاره به انقلاب اسلامی گفت: انقلاب با اعلامیه، نوشتار، کلام، کتاب و فرهنگ شکل گرفت؛ ما توانستیم  با یک نوار کاست به جنگ با همه رسانه‌های قدرتمند شاه برویم.  یک نوار کاست حضرت  امام خمینی(ره) بود که توانست ملتی را از نجف یا پاریس  به حرکت در آورد.

روحانی با اشاره به شخصیت امام خمینی (ره) افزود:  فکر نمی‌کنم در تاریخ نهضت‌ها و انقلاب‌های جهان، رهبری تا این حد محبوب سراغ داشته باشیم که با یک مصاحبه یا سخنرانی همه ملت را به خیابان  بکشاند، به گونه‌ای که ملت در برابر این رژیم تا دندان مسلح،  هیچ هراسی نداشتند. همه قدرت‌های سیاسی دنیا از   رژیم دیکتاتور حمایت کرده بودند؛ اما ملت ما بدون سلاح و  با دستی خالی با روحی بلند و امیدوار به پایان راه پیروزمند خود، در برابر همه قدرت‌ها ایستادگی کرد. پیروزی ملت ما پیروزی نور بر ظلمت بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه  قرآن کتابی است که با تابش نور، ظلمت‌ها را کنار می‌زند، گفت: قرآن کتابی واقعی و مفید در جامعه است.  اگر هر کتاب، ظلمتی را عقب راند، قرآن راه نور را نشان می‌دهد و مسیر را برای ما هموار می‌کند. در حقیقت این نور است که راه  واقعی  و خطرات را نشان می‌دهد؛ معنای واقعی کتاب همان مسیر کوتاه و بی‌خطر  است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم وامدار و مدیون  اهل کتاب هستند، اظهار کرد: نویسندگان، اندیشمندان و فرهیختگان به دلیل  افتخاری که برای جامعه می‌آفرینند،  وامی بزرگ بر دوش همگان دارند،‌ کتاب چیزی جز بازگویی اندیشه نیست و اندیشه با کتابت جاودانه می‌شود، هر آنچه که از تاریخ، ‌اندیشه و مسیر قرون گذشته داریم، تقریباً منحصر به کتاب است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروزه با کمک سنگ‌نوشته‌های  چندین هزار ساله می‌توانیم درباره آن دوران اطلاعات کسب می کنیم، گفت: بر روی درب ورودی مسجد شیان در چین سنگ‌نوشته‌ای وجود دارد که مربوط به یک‌هزار سال قبل است. این دست‌نوشته  به زبان فارسی بوده و  نحوه وضو گرفتن، اوقات نماز و نماز خواندن بر روی آن حجاری شده است. با مشاهده این سنگ‌نوشته  می‌توان به فرهنگ، پیام و حضور ایرانیان در هزاران سال قبل دست پیدا کرد.

 روحانی افزود:   امروز در زمانی هستیم که کتاب باید پاسخگوی سوالات زیادی مربوط به تاریخ، جغرافیا، آسمان‌ها، کهکشان‌ها، شیوه زندگی، اخلاق، دین و عرفان باشد؛   نوشتن کتابی در جای خود ارزشمند است، اما به سوالات و شبهات روز پاسخ نمی‌دهد و راهی نداریم که جلوی این شبهه‌ها گرفته شود. اگر همه قلم‌های عالم را بشکنند و زبان‌ها بریده شود، با همان اشاره هم می‌توانند شبهه ایجاد کنند. این شبهات حتی با هیچ سانسور و فیلتری هم قابل مبارزه نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت گفتار نیکو در تبلیغ دین گفت: اینکه خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌گوید به بهترین شیوه  با مردم سخن بگو  نشانه همین موضوع است.  حتی خداوند سخن گفتن ما با سایر ادیان را با جدالی احسن می‌خواهد. در قرآن از ادیان یهودی، نصاری و زرتشتی، با تعبیری زیبا  یاد می‌شود .  این افتخاری است که همه ادیان ابراهیمی دارند و خداوند آنها را به عنوان اهل کتاب می‌شناسد. پس راه صحیح  این است که با بیان احسن و با زیباترین شیوه به سوال و شبهات مردم پاسخ دهیم.

رئیس جمهور  با بیان اینکه باید در جامعه گفتگو شکل بگیرد، گفت: باید همه با هم حرف بزنیم.  اگر به جناح و حزب خاصی علاقه به داریم نباید با رقیب جنگ کنیم چرا که ما اهل جدال احسن هستیم و به دنبال نزاع نیستیم. ما اهل رویارویی ناصحیح و غیراخلاقی نیستیم.  اختلاف نظر، هیچ‌گونه اشکالی ندارد، ما  باید با بیانی واضح  و اخلاقی،  با یکدیگر سخن بگوییم و پیام کتاب این است که با استدلال، دلیل، برهان به بهترین شکل با یکدیگر  حرف بزنیم.

 روحانی خاطر نشان کرد: کتابی می‌تواند مؤثر و مفید باشد که اولاً از پیام نو و جدیدی برخوردار باشد و ثانیا شکل و فرم زیبا و شکیلی داشته باشد. باید توجه داشت که تنها فهم و اندیشه درست کافی نیست، باید بتوان این اندیشه را با زبان و قالب صحیح و درست بیان کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: خداوند زمانی که به حضرت آدم(ع)، علم را آموخت به گونه‌ای این کار را انجام داد که حضرت آدم(ع) بتواند آن را برای فرشتگان بیان کند. لذا باید درست بیندیشیم و بتوانیم آن را در قالب درست برای نسل امروز جامعه بیان کنیم.

 روحانی با تأکید بر اینکه امروز جامعه به اندیشمندان، دانشمندان، ‌صاحبان قلم و کتاب بیش از دیروز نیاز دارد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی را با کتاب و قلم به پیروزی رساندیم و حتماً می‌توانیم آن را با فرهنگ و کتاب حفظ کنیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آنهایی هم که می‌خواهند ملت ایران را زمین بزنند ، اگر چه با فشار و حرف‌های اقتصادی شروع کردند، اما نهایتاً از لحاظ فرهنگی می‌خواهند مردم را به شکست بکشانند، اما باید توجه داشت که چنانچه روحیه و ایستادگی وجود داشته باشد حتی اگر شدیدترین حملات اقتصادی و نظامی هم باشد، ، حتماً دشمنان موفق نخواهند شد و ملتی را که از روحیه، ایمان و رشادت برخوردار است، نمی‌توان شکست داد و این موضوعی است که در 8 سال دفاع مقدس آن را تجربه کردیم و دنیا نتوانست رزمندگان ما را در میدان جنگ زمین گیر کند و توانستیم در جنگ 8 ساله در برابر انواع سلاح‌های دشمنان با دستان خالی به پیروزی برسیم.

روحانی با بیان اینکه پیشرفت زنان پس از پیروزی انقلاب چشمگیر بوده است، گفت:  زنان پس از انقلاب ۷ برابر مردان پیشرفت داشته‌اند.

روحانی با اشاره رشد جایگاه زنان در عرصه داستان نویسی افزود: در داستان نویسی وزیر محترم به خوبی اشاره کردند که پیش از انقلاب تعداد مردان نویسنده ۳۰ برابر زنان بود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر جایگاه زنان در رشد علمی کشور گفت: پیش از انقلاب در دانشگاه تهران چند در صد از دختران ما تحصیل می‌کردند و امروز چند درصد تحصیل می‌کنند؟  در دبیرستان‌ها با آن شرایط پیش از انقلاب  طبق آمار  بسیاری از خانواده‌ها جرات نمی‌کردند دختران خود را به دانشگاه بفرستند.  امروز آمار و ارقام این را ثابت می‌کند؛ زنان و دختران فرهیخته که در دانشگاه‌های ما قبول می‌شوند هم تراز مرد‌ها و گاهی بیشتر از مردها هستند.  این موضوع نشان‌دهنده این است که مسیر و راه ما درست بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز وحدت، اتحاد، یکپارچگی و  امید در کشور دیده می‌شود، تاکید کرد: ما به آینده علاوه بر سختی‌هایی که به غلط به ما تحمیل کردند؛ امیدواریم و از این سختی‌ها هم عبور می‌کنیم. شما می‌خواستید ما چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را نبینیم و جشن نگیریم و فکر می‌کردید در چهلمین سال انقلاب شما در تهران پایکوبی می‌کنید و بر ملت ایران مسلط شده و به ملت را به زانو در می‌آورید، ملاحظه کنید این چهلمین سال انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه  ایران امروز ایرانی با نشاط است؛ گفت: در سراسر کشور از جنوب تا شمال، از شرق تا غرب همه در این ایام و تمام استان‌ها در حال افتتاح هزاران پروژه کوچک و بزرگ هستند که این نشان دهنده این است که مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم.

وی خطاب به اهالی قلم و فرهیختگان، بیان کرد: راه ما برای پیشرفت به دست شماست. مهم نیست که این نوشته بر روی کاغذ یا صفحه دیجیتالی ثبت شده است؛ این مهم نیست و شکل کار ممکن است فرق کند، این اندیشه شماست که اهمیت دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در فضای مجازی اگر ما شک کنیم به کتاب مکتوب مراجعه می‌کنیم، هنوز هم کتاب کاغذی ما سند اصلی ماست. اگر یک نکته‌ای در فضای مجازی دیده و تردید کنیم به کتابخانه می‌رویم و کتاب را مطالعه می‌کنیم که صحت و سقم مطلب را جویا شویم.

حجت الاسلام روحانی در پایان یادآور شد: کتاب و اندیشه جایگاه خود را دارد و به حول و قوه الهی انقلاب، فرهنگ و تعالی اندیشه را ادامه خواهیم داد و پیروزی نهایی از آن ما خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فوق لیسانس بیکار دهه 60
۲۱:۵۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
حالا مثلا ما که بعد انقلاب رفتیم و درس هم خوندیم و مدارک عالی هم گرفتیم چیکار کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
غیر از تحمیل هزینه بر دوش خانواده هامون و از دست دادن فرصت های زنگیمون
به هیجا هم که نرسیدیم چون انواع بندها ی پارتی رو نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
آقای ریئس جمهور محترم این را هم بگو که قبلا تهیه جهاز دختران چقدر ارزان بوده ومردم به راحتی می توانستند دخترانشان راشوهر دهند ولی الان هزینه ازدواج دختران وپسران کمرشکن شده است وسن ازدواج دختران وپسران به 30سال رسیده . لطفا از کاروبیکاری قبلا والان بگویید .ازمسکن -هزینه های زندگی - تورم ...........همه را مقایسه کنید . علی بکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
این‌۶‌سال‌چکارکردین
آخرین اخبار