رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان مطرح کرد؛

پوشش ۳ میلیون دانش آموز در طرح شهاب/ تلاش برای شناسایی تیزهوش‌ها در مناطق محروم

مهاجرانی گفت: در حال حاضر ۵۸۶ منطقه آموزشی و سه میلیون دانش آموز تحت پوشش طرح شهاب هستند.

پوشش ۳ میلیون دانش آموز در طرح شهاببه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان در نشست خبری به مناسبت چهل سالگی انقلاب در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه استعداد‌های درخشان ۲ معاونت استعداد‌های درخشان و بخش دانش پژوهان جوان است که در بخش اول طرح شهاب و در بخش دوم المپیاد‌های جهانی علمی مورد توجه است.

وی افزود: ۶۷۰ مدرسه داریم که یک سوم آن در مناطق محروم واقع شده است و به دنبال ایجاد کلاس و استراتژی شناسایی فرد تیزهوش در مناطق محروم مانند کرمان، سیستان و بلوچستان و استان‌هایی از این قبیل هستیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان حدود ۱۲۰ هزار دانش آموز در کل مدارس استعداد‌های درخشان تحصیل می‌کنند.

مهاجرانی درباره اجرای طرح شهاب با اشاره به اینکه این طرح از سال ۹۳ وارد مدارس شده است، گفت: مدارس استعداد‌های درخشان جمعیت حدود ۲ درصد‌ی را تحت پوشش داریم و در طرح شهاب تمام افراد تحت پوشش است و نیمرخ استعدادی برای افراد ایجاد می‌شود؛ که در هدایت تحصیلی کمک کننده خواهد بود و اکنون ۵۸۶ منطقه آموزشی و سه میلیون دانش آموز تحت پوشش است.

وی بیان کرد: شورای راهبردی شهاب با ریاست بنیاد نخبگان برای پایش محتوای طرح، بررسی نتایج مورد توجه است.

کسب ۷۱۲ مدال جهانی طی حدود سه دهه

مهاجرانی درباره المپیاد‌های جهانی علمی بیان کرد: از سال ۶۶ مسیر شرکت در المپیاد‌ها شروع شد و تا سال ۹۷، ۷۱۲ مدال جهانی و ۷۳۹ مدال و دیپلم جهانی کسب کردیم و بیش از ۶ هزار مدال آور هم تقدیم کشور شده است.

وی با اشاره به جشنواره خوارزمی و دستاورد‌های آن گفت: بیش از ۷۲۰ هزار طرح در کشور داشته ایم و باید روی نظام نوآوری مدارس و در مسیر ثبت ایده‌های دانش آموزی و صندوق‌های حمایتی همچنین زیرساخت‌های تجاری سازی کار کنیم و اقدامات در دستور کار داریم همچنین امسال برای اولین بار سرمایه گذاری برای آشنایی با دستاورد‌های دانش آموزی دعوت کردیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان اظهار کرد: المپیاد‌های قرآنی، علوم زمین با همکاری سازمان زمین شناسی، المپیاد جغرافیا با همکاری سازمان جغرافیایی، المپیاد‌های پروژه‌ای با همراهی پژوهشگاه نفت و انرژی، المپیاد ادبی و سلول‌های بنیادی را در دستور کار داریم و سیاست مرکز پیدا کردن متولی برای المپیاد‌های علمی است.

مهاجرانی از برگزاری المپیاد حقوق همچنین اقتصاد مدیریت خبر داد و گفت: معمولا دانش آموزان در انتخاب رشته کمتر به رشته‌های علوم انسانی توجه دارند، اما در تحصیلات تکمیلی این رشته‌ها رونق خوبی دارد و برگزاری المپیاد به رونق این رشته‌ها در حوزه دانش آموزی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: المپیاد ادبی با توجه به اینکه داعیه کرسی زبان فارسی داریم و المپیاد سلول بنیادی با توجه به دستاورد‌های شگفت انگیز دانش آموزی به طور جهانی برگزار خواهند شد.

آزمون ورودی پایه هفتم پیشرفت تحصیلی نیست

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان درباره برگزاری آزمون ورودی پایه هفتم مدارس تیزهوشان اظهار کرد: امسال آزمون ورودی در تیرماه ۹۸ داریم که در حوزه هوش و استعداد خواهد بود و از جنس پیشرفت تحصیلی نیست و دانش آموزان نیازی به کلاس تفدیتی ندارند چراکه هوش با تکنیک قابل ارتقا نیست و ثبت نام این آزمون هم در ابتدای سال ۹۸ انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: آزمون پایه دهم اردیبهشت ماه است و همچنان از جنس پیشرفت تحصیلی است البته جنس آن با پیشرفت تحصیلی معمول متفاوت است و لایه‌های عمقی تری را هدف قرار می‌دهد و آزمون طبق روال معمول انجام می‌شود.

برای تکمیل ظرفیت پایه هشتم علاقه‌مند هستیم

مهاجرانی با اشاره به اینکه برای تکمیل ظرفیت پایه هشتم علاقه‌مند هستیم بیان کرد: طبق اساسنامه فقط مجوز آزمون پایه برای جذب در میان پایه نداریم و باید از مراجع قانونی همچون شورای عالی آموزش و پرورش مجوز اخذ کنیم که در حال رایزنی هستیم.

وی درباره تاثیر تعدد المپیادهای علمی و تاثیر آن بر تقویت رقابت‌زایی میان دانش آموزان بیان کرد: وقتی چراغی به عنوان المپیاد روشن می‌کنیم باید در کنار آن  مهارت‌های فردی و انسانی را تقویت کنیم  که  آن را  عامل تبختر ندانند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه به ازای ۲۰ هزار نفر یک نفردر المپیاد پذیرفته می‌شود، گفت: باید روی مهارت‌های فردی و مسئولیت اجتماعی نخبگان و جامعه پیرامونی توجه شود باشد.

مهاجرانی درباره شهریه مدارس استعدادهای درخشان بیان کرد: این مدارس به دلیل وجود برنامه های فوق برنامه شهریه دارند اما میزان آن نصف شهریه مصوب مدارس غیردولتی است.

ورود سمپاد مهارتی از مهر آینده

مهاجرانی درباره سمپاد مهارتی بیان کرد:  امسال در دفترچه پایه دهم سمپاد مهارتی وارد می‌شوند و ۹ استان علاقه‌مند به راه اندازی این مدارس هستند.

وی درباره مدرسه علوم پایه اظهار کرد:  در مقطع متوسطه اول در حوزه علوم پایه نیاز به تقویت این حوزه داریم و  با هدف بحث و گفتگو درباره مسائل علمی با استفاده ظرفیت خانواده ها کلاس هایی برگزار می شود؛  استان خوزستان پایلوت‌های این طرح است تا دانش آموزان هفته‌ای یکبار در این کلاس ها شرکت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار