روایت یک مسیر/

فعالیت ۲۳۰ هزار اتاق تعاون در سراسر کشور/ نظام توزیع و صادرات عادلانه دستاورد ۴۰ سالگی انقلاب در حوزه تعاون

تعاونی ها گران فروشی نمی کنندعظیمی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۳ هزار تعاونی با حدود ۱۶۰ هزار فرصت شغلی وجود داشت، گفت: هم اکنون ۲۳۰ هزار تعاونی در حال فعالیت هستند.

ماشالله عظیمی عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دستاوردهای چهل سالگی انقلاب اسلامی در حوره اتاق تعاون ایران اظهار کرد: ۲۵ سال پیش اتاق تعاون ایران تشکیل شد و اتاق تعاون نماینده قانونی بخش اقتصاد تعاونی در مجامع شوراهای داخلی و خارجی است.

وی تعالی و توسعه اقتصاد مردمی را هدف تشکیل اتاق تعاون ایران بیان کرد و افزود: عضویت در شورای تصمیم گیری، پیگیری مطالبات تعاونی ها و سازماندهی آن ها از جمله وظایف این بخش است.

عظیمی تاکید کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  ۳ هزار تعاونی با حدود ۱۶۰ هزار فرصت شغلی وجود داشت اما هم اکنون تعداد تعاونی ها به ۲۳۰ هزار مورد رسیده است. ۹۱ هزار تعاونی با حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون عضو به صورت مستمر فعالیت می‌کنند و یک میلیون و ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

 عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون ایران گفت: غلبه اقتصاد دولتی سبب دست نیافتن بخش خصوصی به اهداف قانون اساسی شده است اما بخش خصوصی همچنان با قدرت در حال فعالیت است.


بیشتر بخوانید: تعاونی‌ها باید در شرایط تحریم به فعالیت‌های اقتصادی کمک کنند 


وی به وجود اتاق های تعاون استانی در سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: اتاق های تعاون سراسر کشور امیدوارانه مشغول فعالیت هستند چرا که به دلیلی ماهیت جمعی و گروهی بودن بخش تعاون می توان از تحریم ها به راحتی عبور کرد.

عظیمی با اشاره به فعالیت شفاف بخش تعاون اظهار کرد: تعاونی ها در شرایط بحران از احتکار و گران فروشی کالاها دوری می کنند زیرا انگیزه ای برای این اقدام ندارند ویکی از وظایف تعاونی ها  توزیع عادلانه کالا در بین مردم است.

عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون ایران انگیزه های اجتماعی و دستیابی به انگیزه مالی را از ویژگی های مطلوب تعاونی ها دانست و تشریح کرد: استفاده از ظرفیت های متعدد موجب رسیدن به اهداف بزرگتر تعاونی ها می شود همچنین تعاونی ها در دنیا به فعالیت خشک اقتصادی لطافت می بخشند برای مثال هنگامی که چند نفر به صورت همگن سرمایه های خود را با یکدیگر جمع می کنند علاوه بر این که این افراد می توانند از فرصت اشتغال استفاده کنند، هزینه های متعدد آنان از جمله هزینه های بازاریابی و مواد اولیه بین همه تقسیم شده و برای کل افراد هزینه ناچیزی را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: تلاش تعاون در دنیا این است که با تجمیع سرمایه های کوچک، کارهای بزرگ انجام دهد و با تعدیل هزینه در یک واحد اقتصادی سبب  شود که پایداری در اشتغال افزایش یابد.

عظیمی با اشاره به توسعه تخصصی اتحادیه های گوناگون در بخش تعاون بیان کرد: در سال های اخیر۱۴ کمیسیون تخصصی در اتاق تعاون تشکیل شده است؛ تعاونی های دانش بنیان، صنایع دستی، فرش، مسکن، کشاورزی و صنعت از جمله آن است.

عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون ایران به نقش آفرینی اتاق تعاون در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مقبولیت نظام توزیع و صادرات عادلانه  ناشی از فعالیت های اتاق تعاون بوده است. اتاق تعاون به منظور ایجاد وفاق بین اتاق اصناف و اتاق بازرگانی یک دبیرخانه ایجاد کرده است تا با یکدیگر هم نظر شده تا خود را رقیب یکدیگر نبینند.

وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد: سالانه باید ۳۰ درصد از هزینه های  واگذاری دولت به بخش تعاون اختصاص یاید تا صرف توسعه اشتغال و تعاونی های سهامی عام برای مناطق کمتر توسعه یافته شود اما این امر محقق نشده است.

عظیمی در پایان اجرای قانون را از راهکارهای بهبود عملکرد اتاق تعاون برشمرد و تصریح کرد: نظارت قاطع بر اجرای قانون و مجازات آنانی که از اجرای قانون سرباز زده اند خواسته ما از مسئولان است.

انتهای پیام/

افزایش پایداری در اشتغال با فعالیت اتاق های تعاون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
واقعا عادلانه بوده ?????
آخرین اخبار