معاون درمان دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

۲۱ بهمن؛ افتتاح بیمارستان فرهیختگان/ با صرف تئوری خواندن کسی پزشک نمی‌شود

نفر گفت: با صرف خواندن تئوری کسی پزشک نمی‌شود بلکه نیاز به وجود بیمارستان پذیرش مریض و دیدن بیمار دارد.

۲۱ بهمن؛ افتتاح بیمارستان فرهیختگان/ با صرف تئوری خواندن کسی پزشک نمی‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد در نشستی امروز در ساختمان فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: امروز توانستیم پس از چند سال پروانه بهره‌برداری و افتتاح بیمارستان فرهیختگان را دریافت کنیم و این بیمارستان در روز بیست و یکم بهمن ماه افتتاح خواهد شد. جای خرسندی دارد این افتتاح با دهه فجر سالگرد چهل سالگی انقلاب همراه شده است چرا که ما دانشگاه آزاد را محصول انقلاب می‌دانیم به خصوص در بخش پزشکی، از طرفی دیگر بنا شد این بیمارستان به عنوان اولین افتتاح دکتر نمکی وزارت محترم بهداشت افتتاح شود.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید افتتاح یک بیمارستان دولتی صرفاً نیازمند چند نیرو و یک ساختمان نیست بلکه استاندارد‌هایی سخت و مهم دارند چرا که با جان انسان‌ها طرف هستیم و رعایت کردن استاندارد‌ها بخش دشوار است و این موضوع برای ما اهمیتی بسیار داشت.

حدود ۳۰ درصد از آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد است

نفر گفت: رشته پزشکی رشته‌ای بسیار پر هزینه است و در اغلب کشور‌ها، بخش‌های غیر دولتی از عهده پرداخت هزینه آن برنمی‌آیند، خوشبختانه در کشور ما نیز مانند کشور‌های مطرح دنیا در بخش‌های غیردولتی به تدریس رشته‌های پزشکی می‌پردازند و جایگاهی خوب در سطح کشور دارد به طوری که حدود ۳۰ درصد از آموزش پزشکی و حدود ۴۰ درصد از آموزش پرستاری در دانشگاه آزاد انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه آزاد تصریح کرد: همواره در سیستم آموزش پزشکی نداشتن بیمارستان و عرصه درمانی اهمیتی بسیار دارند، اگر یکی سهم آموزشی بیمارستان نداشته باشد بسیاری از کیفیت‌های آموزشی را از دست خواهد داد؛ به طور کلی می‌توانیم بگوییم آموزش پزشکی سیستم حرفه‌ای است و با صرف خواندن تئوری کسی پزشک نمی‌شود بلکه نیاز به وجود بیمارستان پذیرش مریض و دیدن بیمار دارد، چنین زمانی در این زمینه به کیفیت مطلوب خواهیم رسید که آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی هم داشته باشد.

وی تشریح کرد: با توجه به منطقه‌ای که بیمارستان فرهیختگان در آن واقع شده و این موضوع که بیمارستان دولتی منطقه فعالیت خاصی ندارد، امیدواریم کمکی شایانی به مردم منطقه و سیستم سلامت کرده باشیم، این طرح از دهه ۷۰ زده شد، اما متاسفانه بسیار شامل مرور زمان شد و تکمیل و تجهیز کردن آن در شرایط فعلی کشور بسیار سخت‌ بود، بحرحال توانستیم این بیمارستان را افتتاح کنیم و امیدواریم این راهی که در پیش گرفته‌ایم ادامه یابد.

نفر درباره جزئیات بخش‌های بیمارستان گفت: بیمارستان با ۳۲۰ تخت خواب همه تخصص‌ها را خواهد داشت، وضعیت اورژانسی نسبتا مناسبی دارد که از ۲ قسمت بیماران سرپایی بیماران تحت نظر تشکیل شده است، همچنین پد هوایی را داریم که پس از عقد قرارداد با سازمان اورژانس کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بخش دیالیز را داریم که با حدود ۱۸ تخت به فعالیت خواهد پرداخت؛ این بخش درآمد چندانی برای بیمارستان نخواهد داشت و صرفا برای مردم این بخش اضافه کردیم.

وی افزود: بیمارستان فرهیختگان آزمایشگاه و بخش رادیولوژی مجهزی دارد، توانایی انجام تمام عمل‌های جراحی در اتاق‌های عمل‌ وجود دارد، همچنین بخش‌های بزرگی به icu و nicu اختصاص یافته که اهمیتی بالا دارند؛ در جای جای جایگاهی برای دانشجویان و کلاس‌های درس وجود دارد و فضا‌های را برای کتابخانه در نظر گرفته‌ایم که آمادگی سرویس دهی به دانشجویان پزشکی را دارد.

هر تخت بیمارستانی حدود ۲ میلیارد تومن هزینه دارد

معاون درمان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: نمی‌توانیم به یکباره تمام تخت‌ها یک بیمارستان را فعال کنیم؛ این بیمارستان‌ با ۲۰۰ تخت خواب شروع به کار خواهد کرد و تا ۶ ماه آینده سایر تخت‌ها هم فعال خواهد شد. با توجه به اینکه تجهیز این بیمارستان بیش از ۱۰ سال به طول انجامیده است، نمی‌توانیم به رقم دقیقی برای هزینه‌های ساختمان اعلام کنیم، اما به طور متوسط هر تخت بیمارستانی حدود ۲ میلیارد تومن هزینه دارد در ضمن بسیاری از بخش که پیش از این تجهیز شده بود به دلیل گذر زمان از سطح استاندارد خارج شدند و نیاز به نوسازی و صرف هزینه مجدد داشت.

وی درباره فرایند جذب و شروع فعالیت نیرو برای بیمارستان بیان کرد: افراد زیادی برای شروع به فعالیت در بیمارستان مصاحبه شده‌اند که به مرور و با فعال شدن بخش بیمارستان شروع به کار خواهند کرد؛ تا جایی که توان داشته باشیم از بدنه و فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای بیمارستان به کار خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار