علل ناباروری در زنان/ خطر در کمین بانوان سن بالا

یک متخصص زنان و نازایی گفت: پیر شدن دستگاه تولید مثل تخمدان‌ها نقـش عمده‌ای در ناباروری دارد.

رویا حسین‌خانی متخصص زنان و نازایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علل و عوامل مؤثر بر ناباروری، اظهار کرد: ناباروری دلایل متفاوتی دارد، مردان و زنان هر کـدام مـسئول ۴۰ درصد از موارد ناباروری و در ۱۰ درصـد هـر دو زوج عامـل ناباروری  هستند و در ۱۰ درصد باقیمانده هیچ علتی یافت نمی‌شود.

این متخصص زنان و نازایی درباره علت‌ ناباروری در زنان، بیان کرد: پیر شدن دستگاه تولید مثل به خصوص تخمدان‌ها، نقـش عمده‌ای در ناباروری دارد بـه عـلاوه افـزایش سن، خطر سقط را هم افزایش می‌دهـد؛ اکثـر سـقط‌هـای اولیه خودبه‌خـودی، پـس از ۳۵ سـالگی و بـه علت اختلال ژنتیکی اتفاق می‌افتند، به طوریکه خطر سقط‌های خودبخودی در سنین زیر ۳۰ سال، کمتر از ۱۰ درصد است ولی این رقم در سنین بالای ۴۰، بـه ۳۴ درصد می‌رسد.


بیشتر بخوانید: علت اصلی ناباروری زنان + روش‌های درمانی ساده


تخمک‌های زنان مسن قـدرباروری کمی دارند

حسین خانی با اشاره به اینکه تخمک‌های زنان مسن قـدرت باروری کمی دارند، گفت: با افزایش سن، احتمال افزایش بعضی از بیماری‌ها که سبب ناباروری می‌شوند بیشتر است؛ غیر طبیعی بودن ساختمان یا عملکرد هر یک از اجزای دستگاه تناسلی زنانه بر ناباروری موثر هستند، سیستم تناسلی داخلی زن چهار قسمت اصلی دارد و نازائی در خانم‌ها عمدتاً ممکن است مربـوط بـه اختلال یک یا چند قسمت از آنها باشد.

علت ناباروری در زنان چیست؟/بیماری‌هایی که نازایی را به همراه دارد

اختلال تخمک گذاری عامل در ناباروری

وی ادامه داد: تخمدان‌ها، لوله‌های رحم، جسم رحم، دهانه رحم از عوامل موثر در باروری هستند؛ نیمی از موارد نـازائی بـه علـت  اختلال در کار تخمک‌گذاری تخمدان‌هاست؛ قاعدگی منظم غالبـأ نـشان دهنـده وضـعیت سلامت هورمون‌های داخلی و به خصوص انجام تخمک گذاری است.

سندرم تخمدان پلـی‌کیـستیک 

این  متخصص زنان و نازایی با تاکید بر اینکه اگـر قاعدگی نامرتب باشد تخمک گذاری مطلوب نیست، گفت: در این صورت باید ارزیابی‌های لازم انجام شود؛ سندرم تخمدان پلـی‌کیـستیک (pcos) یکـی از علـل عـدم تخمک گذاری است، زنان مبتلا به این بیماری ممکن است دچـار افزایش وزن، کاهش یا توقف عادت ماهیانه و رشد ناهنجار مو‌های بدن در ناحیه سطح داخلی پاها، صورت و روی پستان‌ها شوند،  این بیماران مستعد نوسانات خلقی و احساسی هستند.

وی ادامه داد: لوله‌های رحمی باعث انتقال تخم بارور شـده به داخل رحم می‌شود، اختلال در کار و شکل لوله‌های رحمی هم سبب نابـاروری می‌شود. 

حسین‌خانی با بیان اینکه بسته بودن لوله‌ها در هر نقطه از طول لوله مـانع انتقـال تخمک می‌شود، اظهار کرد: شایع‌ترین علت انسداد لوله‌های رحمـی عفونـت دسـتگاه تناســلی، خــصوصأ در نتیجــه عفونت‌های منتقلـه از راه آمیــزش است، از ایـن رو مهمتـرین راه پیـشگیری از نابـاروری درمـان مناسب عفونت‌هاست.


بیشتر بخوانید: انواع روش‌های درمان ناباروری/ تکنیکی که طعم شیرین مادری را به بیماران سرطانی می‌چشاند


وی با اشاره به اینکه تومور‌های خوش خیم رحم مثل فیبروم‌ها سبب نازایی می‌شوند، گفت: فیبروم‌هـا بسیار شایع هستند و خوشبختانه تمامی آنهـا سـبب نـازائی نمی‌شوند؛ اکثر شکل‌های غیرعادی رحم باعـث نـازائی نمی‌شـوند ولی بعضی از انواع آن باعث سقط‌های مکرر شده که به نوعی مشکل در باروری محسوب می‌شود.

علت ناباروری در زنان چیست؟/بیماری‌هایی که نازایی را به همراه دارد

وی یادآوری کرد: بعضی از عللی که با اثر بر دهانه رحم باعـث نازائی می‌شوند عبارتند از عفونت‌ها و ترشحات غیر طبیعی و التهاب‌های مزمن دهانه رحم، وجود مواد ضـد اسـپرم در ترشـحات دهانـه رحـم باعث جلوگیری از انتقـال آنهـا بـه قسمت بالایی رحم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار