گزارش/

کنترل کیفیت ساخت و سازها بر عهده کدام ارگان است؟/ مصالح ساختمانی داخلی و وارداتی استاندارد نیستند


استاندارد مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری است و مشکل اصلی مربوط به زیاد شدن تقلب در ترکیب مصالح در زمان ساخت و ساز است.


کنترل کیفیت ساخت و سازها بر عهده کدام ارگان است؟/ مصالح ساختمانی داخلی و وارداتی استاندارد نیستندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مصالح ساختمانی، ابزار پایه در ساخت یک بنا هستند. هیچ ساختمانی وجود ندارد که بدون به کار بردن ساده‌ترین مصالح، بنای خود را تشکیل دهد و از طرفی دیگر کیفیت هر ساختمانی به نوع مواد و مصالح به کار رفته در ساخت آن بستگی دارد. مصالحی که شما در حالت عادی مشاهده می‌کنید، ساده‌ترین انواعی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما از نظر کلی و به اصطلاح تخصصی این مواد و مصالح به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که دارای خواص فیزیکی، شیمیایی و غیره هستند. یکی از مشکلات در صنعت ساختمان سازی استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد است. موضوعی که با توجه به زلزله‌های اخیری که در کشور رخ داده تبدیل به یک معضل شده است.

روش‌های صحیح به‌کارگیری مصالح ساختمانی در جامعه باید ترویج یابد

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: استاندارد مصالح ساختمانی در کشور رعایت می‌شود و مشمول استاندارد اجباری است. بازرسی‌ها و کنترل‌های سازمان ملی استاندارد این موضوع را تأیید می‌کند،  مشکل اصلی در شیوه به‌کارگیری مصالح ساختمانی است، به طوری که در بسیاری موارد شیوه‌های ترکیب آنها با یکدیگر و چگونگی استفاده از آنها به درستی انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: کنترل نحوه استفاده از مصالح ساختمانی بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست، بلکه وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و مرکز تحقیقات مربوطه باید روش‌های صحیح به‌کارگیری مصالح ساختمانی را در جامعه ترویج و در زمینه شیوه مصرف هم نظارت کنند.

وی اشاره کرد: سخنان دو ماه پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری پس از زلزله کرمانشاه شاهد استاندارد محصولات ساختمانی است و معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده بود ساختمان‌هایی که پس از زلزله سال گذشته ساخته شد با استفاده از مصالح استاندارد بوده و به همین دلیل در زلزله امسال آسیب ندیدند.

پیروزبخت گفت: کشور از بی‌کیفیتی مواد، مصالح و تجهیزات رنج نمی‌برد، بلکه مشکل اصلی مربوط به زیاد شدن تقلب در ترکیب مصالح در زمان ساخت است.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۰۰ درصدی صادرات محصولات فولادی/جهش قیمت شمش فولاد در بازار‌های جهانی


نباید توجه استاندارد فقط به سیمان یا فولاد خروجی خام کارخانه‌ها باشد

مجید کریمی پیمانکار ساختمانی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال  ۸۷  استاندارد مصالح ساختمانی آن‌طور که باید حرفی برای گفتن نداشت و حدود  ۴۰ درصد از مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و ساز‌ها استاندارد بودند، ولی اکنون پس از گذشت ۱۰ سال  این استانداردها به چیزی حدود ۹۰ درصد رسیده است.

این پیمانکار ساختمانی افزود: مصالحی مانند سیمان، محصولات بتنی، کاشی و سرامیک تقریبا از استاندارد‌های لازم برخوردار هستند، ولی موضوع اصلی طریقه استفاده و رقیق کردن مصالح مانند سیمان، شن و ماسه است که مشکلاتی را به همراه دارد. اکنون ۷۰ درصد خانه‌های مسکونی و تجاری با پی ریزی بتن ساخته می‌شود و کیفیت مصالحی مانند سیمان، شن و ماسه در این امر ضروری است.

کریمی تصریح کرد: فرسوده بودن تجیهزات کارخانه‌های تولید شن و ماسه موجب کاهش کیفیت این محصول که جزو اصلی‌ترین اجزای بتن برای ساخت و ساز است، شده و می‌توان با جایگزینی مصالح سبک و حرکت به سمت صنعتی سازی این مشکل رفع شود.

وی گفت: نظام بازرسی مهندسی و فنی برای محصولات فولادی و بتنی  که در ساخت و سازها استفاده می‌شود،  وجود ندارد و این موضوع می‌طلبد بازرسی‌های استاندارد در بحث مصالح ساختمانی ترکیبی بیشتر شود و نباید توجه استاندارد فقط به سیمان یا فولاد خروجی خام کارخانه‌ها باشد.

مصالح ساختمانی تولید داخل و وارداتی، استانداردهای لازم را ندارند

صدیف بدری ​سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در خصوص رعایت استاندارد در ساخت و ساز مسکن در سطح کشور، اظهار کرد: بیشترین مشکل در زمینه ساخت و ساز استاندارد مصالح ساختمانی است، در برنامه ششم توسعه، آموزش کارگران ساختمانی و استانداردسازی مصالح ساختمانی آورده شده، اما موفقیت‌های خوبی در این موارد کسب نکرده‌ایم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصالح ساختمانی تولید داخلی و وارداتی که در ساختمان سازی‌ها استفاده می‌شوند از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، گفت: اگر استانداردهای لازم در تولید مصالح ساختمانی رعایت شود در وقوع حوادث شاهد دامنه خسارات کمتری می‌شویم.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید مسئولان مربوطه،  به مخصوص سازمان استاندارد کشور در این زمینه برنامه ریزی عملیاتی داشته باشند چرا که با صدور بخشنامه مشکلات برطرف نمی‌شود، تصریح کرد: باید در خصوص رعایت استاندارد در مراحل تولید بتن و دیگر مصالح ساختمانی به صورت عملیاتی برنامه وجود داشته باشد.

وی در خصوص اینکه آیا نظارت‌های استانداردی کافی وجود داشته است، اظهار کرد: نظارت‌های استانداردی وجود داشته، اما کیفیت مطلوبی نداشته است، در ساخت و سازهای دولتی و خصوصی کنترل استاندارد مناسبی وجود ندارد.

ایران برای تأمین مصالح ساختمانی نیاز به واردات ندارد

اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختماتی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توانمندی‌های بالقوه کشور در حوزه ساخت و تولید مصالح ساختمانی گفت: ایران از حیث مواد کانی غیر فلزی دارای منابعی غنی است و اساسا نیاز و ضرورتی برای واردات مصالح ساختمانی خارجی احساس نمی‌شود.

وی افزود: توان بالای ایران در حوزه تولید کاشی، سرامیک، سیمان و غیره مثال زدنی است و متأسفانه علی‌رغم چنین توانمندی‌هایی در بخشِ صادرات چنین محصولات و مصالحی، ضعیف عمل کرده‌ایم.

کاظمی در تشریح، علل ناتوانی و ضعف ایران در صادرات مصالح ساختمانی با توجه به آنکه از توان بالایی در تولید و تأمین مصالح ساختمانی برخوردار است، گفت: ضعف در بازاریابی و هزینه بالای حمل و نقل از نمونه این دلایل به شمار می‌رود و باید با اتکای به راهکارهای علمی نوین، برای توسعه صادرات محصولات این‌چنینی، تلاش فزاینده‌تری شود.

امیدواریم با عزم ملی متقاضیان خرید لوازم و محصولات ساختمانی با خرید تولیدات ایرانی، مهار و کنترل هر چه بیشتر قاچاق و رونق صنعت ساختمان‌سازی، شکوفایی هر چه بیشتری در صنعت تولید مصالح ساختمانی کشور حاصل شود که یقینا حصول چنین موفقیتی،حاوی دستاوردهای ارزنده متعدد  در صحنه اقتصادی کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
هيچکدوم از مصالح موجود در بازار کيفيت ندارن
آخرین اخبار