ژنرال پیشین ناتو: آمریکا با خروج از آی‌ان‌اف به اروپا خیانت کرد

رئیس پیشین کمیته نظامی سازمان ناتو خروج آمریکا از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه را بسیار خطرناک و خیانت به امنیت اروپا توصیف کرد.

آمریکا با خروج از INF به اروپا خیانت کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، رئیس پیشین کمیته نظامی سازمان ناتو، خروج آمریکا از معاهده موشکی با دولت روسیه را برای امنیت اروپا «بسیار خطرناک» خواند.

«هِرالد کوجات» رئیس پیشین کمیته نظامی ناتو و ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آلمان، با انتقاد شدید از خروج آمریکا از پیمان منع موشکهای  هسته‌ای میانبرد (INF) واشنگتن را متهم به «خیانت به امنیت متحدان اروپایی» خود کرد.

 کوجات گفت: «واشنگتن با این اقدام به مسئولیت‌های خود در قبال متحدان اروپایی خداحافظی کرد و آنها را در معرض خطر قرار داده است. پیامدهای آینده فروپاشی معاهده موشکی آمریکا و روسیه بسیار بدتر از آن چیزی است که هم‌اکنون می‌دانیم».

آمریکا اخیراً به بهانه اینکه روسیه پیمان موشکی میان دو کشور را نقض کرده، اعلام کرد از این توافق‌نامه خارج می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز تأکید کرد این اقدام واشنگتن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و این کشور نیز اجرای تعهدات این توافق‌نامه را متوقف می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین افزود مسکو تسلیحات میان‌برد جدید طراحی خواهد کرد. او در واکنش به خروج آمریکا از پیمان مذکور، با طرح پیشنهادی وزارت دفاع روسیه برای آغاز ساخت موشک‌های میان‌بُرد با سرعت مافوق صوت موافقت کرد.

۳۲ سال پیش، رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را امضا کردند. هدف از این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و بالستیک آمریکا و روسیه که از زمین پرتاب می‌شوند و موشک‌هایی که بُرد آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است، بود. واشنگتن ماه‌هاست که مسکو را متهم می‌کند با مستقر کردن موشک‌های نواتور M. ۷۲۹۹ در زرادخانه نظامی خود، این توافق را نقض کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اروپا ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار