پاک‌آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پاکستان در مقابل تروریست‌ها جدی عمل نمی‌کند/ باید ضربه محکمی به گروه تروریستی جیش الظلم زده شود

کارشناس مسائل آسیای مرکزی گفت: من پاکستان را محکوم نمی‌کنم اما این کشور مقابل تروریست‌ها در مرز ایران جدی عمل نمی‌کند.

پاکستان در مقابل تروریست‌ها جدی عمل نمی‌کندمحسن پاک آیین کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز و سفیر سابق کشورمان در آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با همزمانی حادثه تروریستی زاهدان با نشست ورشو اظهار کرد: اقدام تروریستی زاهدان بسیار وقیحانه و یادآور جنایات زنجیره‌ای داعش بود و از سوی تمام کشورهای ضد تروریسم جهان محکوم شد.

وی در ادامه افزود: این حادثه همزمان با نشست ورشو و حضور منافقین در لهستان، ‌میتینگ‌ها و تظاهراتی که انجام می‌دادند رخ داد که نشان دهنده یک نوع هماهنگی بین آمریکا و چند کشور همسایه ایران و متأسفانه خود کشور لهستان بود. به اعتقاد من با این کشورها باید برخورد مناسب و لازم صورت بگیرد.

پاک‌ آیین در رابطه با نقش احتمالی پاکستان در حادثه تروریستی زاهدان گفت: پاکستان یکی از کشورهای دوست ایران است و ارتباطات نزدیکی بین دو کشور وجود دارد، به خصوص اینکه هر دو مورد خصومت آمریکا قرار گرفتند و به نوعی از خصومت‌های این کشور صدمه دیده‌ایم. در این شرایط ما انتظار داریم که دولت پاکستان جدیت بیشتری برای مقابله با گروه‌های تروریستی و اشراری که در داخل کار این کشور و در نزدیکی مرزهای ایران اقامت دارند انجام دهند.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد که دستگاه دیپلماسی کشورمان وارد مذاکرات جدی با دولت پاکستان شود؛ البته پیشتر هم مذاکراتی انجام شده است که باید با جدیت ادامه پیدا کند و ما از پاکستان بخواهیم که مسئولیت خود را در قبال حفظ امنیت مرزهای مشترک با ایران ایفا کند. در صورت لزوم هم می‌توان با هماهنگی دو کشور، عملیات مشترکی را علیه این گروه‌های تروریستی که مزاحم پاکستان هم هستند انجام دهیم. باید ضربه محکمی به گروه تروریستی جیش الظلم زده شود تا این اقدامات تکرار نشود.

سفیر سابق کشورمان در آذربایجان در رابطه با نقش آمریکا در حادثه تروریستی زاهدان گفت: ما باید در مجامع بین المللی رویکردهای ایالات متحده در حمایت از تروریسم را مطرح کرده و افشاسازی کنیم که نقش رسانه‌ها هم در این زمینه بسیار مهم است؛ به خصوص باید با همراهان منطقه‌ای که از تفکر وهابیت برای ایجاد گروه‌های تروریستی استفاده می‌کنند، مانند عربستان سعودی برخورد شود و با ایجاد ائتلاف‌های بین المللی علیه تروریسم با حمایت کشورها با تروریست مقابله شود؛ در عین حال ما باید دولت لهستان را هم مورد انتقاد قرار داده و از آنها بخواهیم که تلاش خودشان را برای از بین بردن آثار حمایت سوء خود از تروریسم انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان ناخواسته در راه اقدامات تروریستی به گروهک‌ها کمک می‌کند و قصد تسهیل کنندگی راه را ندارد، اظهار کرد: در این رابطه می توان گفت که پاکستان در مقابله با گروه‌های تروریستی و اشرار در مرزهای مشترک با ایران جدی عمل نمی‌کند. البته من قصد پاکستان را متهم کنم که عمدا با این گروه‌ها مقابله نمی‌کند، اما مسلم است که پاکستان در مقابله با گروه‌های تروریستی و اشرار مستقر در مرزهای ایران جدی نیست. پاکستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی است، ارتش قوی دارد و برای این کشور مبارزه با گروه های تروریستی امری مشکل نیست. بنابر این ما باید بخواهیم که این موضوع با جدیت دنبال شود.

پاک آیین درباره ارتباط احتمالی همزمانی حملات تروریستی با سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به پاکستان اظهار کرد: می‌توان ارتباط بین این‌ حادثه و دولت سعودی را قطعی دانست و من بعید می‌دانم که گروه‌هایی مانند جیش الظلم که گروهی تازه به دوران رسیده و فاقد قدرت و ثروت است، بدون کسب اجازه از دولت عربستان یا سازمان‌های امنیتی اطلاعاتی عربستان این کار را انجام داده باشد. بنابر این می‌توان گفت که در این رابطه دولت بن سلمان نیز دخیل است.

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز در پاسخ به این سوال که ما به جز برگزاری نشست‌ها و اجلاس با کشور پاکستان برای احقاق حقوق شهروندانمان چه اقدامات دیگری را می‌توانیم انجام دهیم، تأکید کرد: به طور قطع ایران حق دفاع از شهروندان خودش را دارد؛ این یک حق ملی و بین المللی شناخته شده است و ما نشان دادیم که در موارد مشابه اقدامات لازم را انجام دادیم و من فکر می‌کنم که مسئولین ذیربط در این زمینه هم اقدامات مورد نظر و لازم را انجام خواهند داد.

وی در رابطه با اینکه چرا مدعیان حقوق بشر در مورد حملات تروریستی علیه مردم ایران سکوت می‌کنند، اظهار کرد: این ماهیت کشورهای به خصوص اروپایی و آمریکایی است که خودشان را مدعی حمایت از حقوق بشر می‌دانند و حتی حقوق بشر را بخشی از هویت ملی خودشان تلقی می‌کنند اما همیشه به صورت گزینشی با این مقوله برخورد کرده و در مقابل این اقدام کاملا تروریستی ساکت می‌مانند؛ اگر هم به صورت خشک و خالی بیانیه‌ بی خاصیتی را هم صادر کنند، اقدام دیگری را در مجامع بین المللی برای مقابله با تروریسم و حقوق بشر انجام نمی‌دهند. متأسفانه این وضعیت خاص حقوق بشر سکولار است که می‌توانیم نمونه‌های آن را در اروپا و آمریکا هم ببینیم. در مقطع فعلی هم ما شاهد نقض فراوان حقوق بشر در اتحادیه اروپا مانند حوادثی که در فرانسه رخ می‌دهد هستیم.  آنها خودشان در حال حاضر به نقض حقوق بشر متهم هستند و نمی‌توان به حمایت این قبیل کشورها امید بست.

پاک آیین در پاسخ به این سوال که آیا به بن بست رسیدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند دلیلی برای آغاز ترور‌ها و تهدیدها باشد، بیان کرد: در مجموع یک سری از اتفاقاتی که باعث ناکامی‌های پی در پی ایالات متحده در منطقه شده، می‌تواند علت این قبیل حرکات کور باشد. برای مثال بحث شکست تحریم‌ها علیه ایران و عدم موفقیت آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، یا راه پیمایی گسترده  مردم در حمایت از نظام جمهوری اسلامی و شکست‌هایی که در منطقه (مانند سوریه، عراق و یمن ) خوردند، مقامات آمریکایی را عصبانی کرده است. بنابر این تمام دلایل ذکر شده می‌تواند منجر به توسل آمریکا به خشونت شده باشد تا بتواند از ایران انتقام بگیرد.

کارشناس مسائل آسیای مرکز و قفقاز  درباره دلایل دیدار موگرینی و پمپئو پس از پایان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: در این رابطه باید به دو نکته توجه کنیم؛ نخست اینکه اروپا و آمریکا از قدیم متحد یکدیگر بودند، خصوصا در زمینه اقتصادی که ما نمونه آن را در شرکت‌های چند ملیتی دیدیم که در تحریم‌ها هم ایالات متحده را همراهی کردند؛ نکته  دوم هم اختلافات جدی آمریکا و اروپا در حوزه‌های مختلف است، فقط بحث برجام نیست و در مباحث محیط زیست، تعرفه‌های تجاری و .... هم مطرح است. بنابر این در این مقطع ما شاهد فاصله گرفتن اروپا و آمریکا هستیم که یکی دیگر از شکست‌های آمریکا در دوره ترامپ است. من فکر می‌کنم دیدار پمپئو و موگرینی فقط در ارتباط به بحث ایران نبوده و موارد دیگری را شامل می‌شده، اما بعید می‌دانم باعث نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار