معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور:

لایحه مدیریت شهری به وزارت کشور فرستاده شد

مهدی جمالی نژاد گفت: لایحه مدیریت شهری پس از بحث در دولت برای اصلاح به وزارت کشور ارسال شد.

لایحه مدیریت شهری به وزارت کشور فرستاده شدبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نشست خبری مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی کشور و سعید رضا جندقیان  ظهر امروز ( شنبه ۲۶ بهمن) در وزارت کشور برگزار شد.

جمالی‌نژاد با تسلیت  حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان ، درباره حوزه وزارت کشور گفت: وزارت کشور در دو عرصه فعالیت می‌کند. یکی معاونت عمرانی که پروژه‌های عمرانی را پیگیری می‌کنند و دیگری سازمان شهرداری و دهیاری‌هاست.

وی در ادامه افزود: طبق ماده ۶۲ شهرداری، حمایت و نظارت بر شهرداری‌ها کار سنگینی است. نکته‌ای که سازمان شهرداری و دهیاری‌ها اقدامات ارزشمندی انجام دادند در بحث لوایح آسیب شناسی شهر‌ها و کلان شهر‌ها است. اداره کلان شهر‌ها بسیار پیچیده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی گفت: در کل ۸ سند را تهیه کرده ایم که مصوبه شده است. ۲ مصوبه در حال بررسی است و این اسناد شامل اسناد فضای سبز و پسماند، محصولات کشاورزی، مدیریت کلان شهرها، سند کلان شهر ها و... میباشد.

وی در ادامه افزود: لوایحی که در دولت مصوب شده، لایحه اداری و استخدامی شهرداری هاست که این مصوبات شامل هزینه‌های شهرداریها و دهیاری هاست. درسال ۱۳۶۲ مقرر شد که طی ۶ ماه لایحه ای مصوب شود تا شهرداریها خودکفا شده و نافشان از کمک دولت بریده شود. اما از آن سال تا امسال تصویب این لایحه به طول انجامید که اخیرا این لایحه به مجلس فرستاده شد.

وی در ادامه افزود: اکنون یک سری لوایح در دست بررسی در دولت است اعم از، اول مدیریت شهری بوده که این لایحه پس از بحث در دولت باز به وزارت کشور فرستاده شد که اصلاح شود، که در تلاش اصلاح آن هستیم. دوم لایحه اصلاح قوانین شورا و انتخاب شهرداران، سوم لایحه دهیاران و چهارم لایحه مدیریت یکپارچه آتش نشانی شهری و روستایی را داریم.

وی در ادامه افزود:دامنه نفوذ اقدامات شهرداری و دهیاری و معاونت عمرانی وزارت کشور ۷۵% شهرنشینان کشور را شامل میشود و ۲۵%آن دهیاری است.

جمالی نژاد ضمن بیان پروژه‌های ۴۰ سال اخیر، گفت: تشکیل ۵ دوره شوراهای شهری و روستایی در راستای اجرای قانون اساسی، تشکیل ۷۹۳ شهرداری جدید طول ۴۰ سال اخیر، در سال ۵۷ ما ۴۸۳ شهر داشته‌ایم که اخیرا به ۲۷۶ شهر ارتقا پیدا کرده، تشکیل ۳۷ هزارو ۴۸ دهیاری و تحت پوشش قرار گرفتن ۹۴% روستاهای کشورمان از ارائه خدمات،ایجاد سیستم جمع اوری پسماند، برقراری پایگاه آتش نشانی در ۳۸ هزار روستا، در ۲ هزار روستا زنان مشارکت فعال روستایی داشته ایم.

وی در ادامه افزود: اکنون میگویند ما در جمهوری اسلامی مدیر زن کم داشته ایم، اما جالب است بدانید که ۲هزار و ۵۶۰ دهیار ما خانم هستند و اکثر رتبه های مدیریت زنان کسب میکنند. همچنین تا کنون بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ عضو شورای شهر خانم داشته ایم.

جمالی نژاد درباره اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت اتوبوسهای فرسوده گفت: ما در صدد آن هستیم که از وسایل حمل و نقل خصوصی کمتر استفاده کنیم و شهرهایی که آلوده هستند را به این حمل و نقل تشویق می کنیم. حقیقتا هم برای سازمان شهرداری و برای وزارت کشور استفاده از حمل و نقل عمومی مهم است. اکنون از ۲۲ هزار دستگاه حدود ۷۰% فرسود هستند و این میزان فرسودگی بالاست و نیاز به بار آفرینی دارند. اساسی ترین طرح،طرح ریاست جمهور است که سال ۹۶ مطرح شد که تعداد اتوبوسهای شهری ۱۹ هزار ، ۵ هزار دیزل ،کابینت شهری ۶ هزار دستگاه اضافه شوند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی گفت: ما دو بحث را درباره وضعیت حمل و نقل عمومی فرسوده داشتیم که یکی بحث حمل و نقل عمومی و دیگری بازآفرینی حمل و نقل عمومی بود. اکنون شهرهای بزرگ مانند اصفهان و شیراز، خودجوش هستند و این ناوگان را بازسازی کردند. اکنون که ما طرح رئیس جمهور را کار میکنیم، باید سه موضوع در آن کار شود، اول نامشخص بودن میزان تسهیلات مشخص شود، دوم عدم پذیرش خودرو است و سوم استفاده بیشتر از اتوبوسهای درون شهری، که امیدواریم با این کار ها آینده خوبی داشته باشیم.

وی درباره اسناد شهر تهران گفت: در شهر تهران برنامه ۵ ساله در غالب مصوبات شورای شهر انجام شده است. این بحث در فرمانداریهای شهر تهران مطرح شده. برنامه ۵ ساله باید در شهرهای دیگر هم تهیه شوند و بدون توجه به این مباحث شهرداریهای هم جوار نمیتوانند در گام‌های خود موفق باشند.

جمالی نژاد درباره نبود تجهیزات در زمینه مدیریت بحران، گفت: این بحث پیگیری اقداماتش توسط آقای نجار دنبال میشود. اما ما نه تنها در تجهیزات تکمیلی اقداماتی را انجام دادیم بلکه در بحث ساماندهی و فرماندهی و شبکه کردن این سیستم اقداماتی در دست انجام است.

وی درباره سامانه ملی املاک و طرح مالیات گفت: اگر بخواهیم املاک شهرداری را مثال بزنیم، تقریبا همه نه،اکثر شهرهای بزرگ بانک املاک را تهیه کردند، خوشبختانه در شهرداری ها این سامانه در حال انجام است. اکنون جمع آوری اطلاعات شهرداری سراسر کشور آغاز شده و در تلاش برای شناسنامه دار کردن زمین ها هستیم.

جمالی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر جمع آوری مشاغل مزاحم گفت: در خصوص دستفروشان دستورالعملی برای جلوگیری از فعالیت آنها در دستور کار است. با توجه به اینکه دستفروشان را اکنون بسیار در کشور مشاهده می کنیم، برخورد سلبی با آنان صحیح نیست و باید برخورد ایجابی انجام داد.

وی در باره بحث کم آبی و میزان مهاجرت گفت: همه ما داخل یک قایق هستیم و اگر یک شهر دچار کم آبی شود گریبان همه کشور را میگیرد. این دغدغه ملی است. از سال ۹۰ تا ۹۵ حدود ۴۲۹ نفر از شهرهای تهران،کرج، مشهد مهاجرت داشته‌ایم.

وی درباره ساخت و ساز غیر قانونی در خارج از محدوده شهری گفت: هرگونه ساخت و ساز مغایر مفاد آیین نامه، تخلف است‌ و برخورد جدی با این تخلفات انجام میشود. شهرهای میراثی مانند اصفهان و یزد کمتر این تخلفات انجام میشود. بدلیل آنکه این شهرهای باستانی شناخته میشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار