صدر السادات مطرح کرد؛

نیاز به جذب ۳۰ هزار نیرو در وزارت بهداشت/ ۳ فروند آمبولانس دریایی به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود

معاون سابق توسعه و مدیریت وزارت بهداشت گفت: تا ۳ ماه آینده ۳ فروند آمبولانس دریایی به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود.

نیاز به جذب ۳۰ هزار نیرو در وزارت بهداشت داریم/ ۳ فروند آمبولانس دریایی تا ۳ ماه آینده به ناوگان اورژانس اضافه می‌شودبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صدر السادات معاون سابق توسعه و مدیریت وزارت بهداشت در مراسم تودیع و معارفه ضمن با بیان اینکه حدود چهار و نیم سال قبل توفیق خدمت در وزارت بهداشت را پیدا کردم و در همین سالن مراسم معارفه بنده و تودیع دکتر حریرچی برگزار شد و در ان روز به قران کریم تفال زدم که ایه‌ای از سوره احزاب امد، گفت: در آن روز من اینگونه تعبیر کردم که شاید آمدنم در وزارت بهداشت باعث سلامت و آرامش شود و امیدوارم این چنین بوده باشد و امروزهم بعد از نمازصبح به قران تفال زدم که آیه‌ای آمد و فکر می‌کنم که تعبیر آن این بود که ما جزو کسانی باشیم که در میثاقمان صادق بوده ایم.

وی در ادامه به بیان گزارشی از عملکرد خود در این معاونت توسعه پرداخت داد و افزود: در چند سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه عمرانی انجام شد و توانستیم بیش از ۹هزار و ۷۹۴ پروژه عمرانی را به نتیجه برسانیم و حدود پنج میلیون متر مکعب ساخت و ساز در وزارتخانه‌ای که کارش ساخت و ساز نیست با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد انجام شد.

معاون سابق توسعه و مدیریت وزارت بهداشت گفت: ۳۰ هزار تخت جدید بیمارستانی در حوزه سلامت ایجاد کردیم.

صدر السادات اظهار کرد در حوزه بهداشت هم ۷۵۰۹ پروژه بهداشتی داشتیم و عمده اعتبارات این حوزه مردمی بود، ۴۶۱۶ خانه بهداشت، ۲۹۲ مرکز جامع سلامت شهری، ۶۵۱ مرکز جامع سلامت روستایی، ۳۷۱ پایگاه سلامت،۱۴۷۰ تیم سلامت و... ایجاد شد. همچنین ۲۶۴ پروژه درمانی با پیشرفت متوسط ۵۳ درصد، ۱۳ پروژه اموزشی ۱۶۸۳ پروژه بهداشتی را اکنون در دست اجرا داریم افزون بر این در این دوره ۱۵۶ پایگاه اورژانس، ۲۹۱ بلوک زایمانی، ۱۱۸ مرکز غربالگری سرطان و ۲۵۲ کلینیک درمانی نیز ایجاد شد.

معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت افزود: در حوزه بودجه اقدامات خوبی انجام شد گرچه چالش اصلی وزارت بهداشت نیز مربوط به این حوزه است و ما شاید برجسته‌ترین دستگاهی هستیم که بودجه ریزی را عملیاتی اسن و سازمان برنامه بودجه این ایده را مطرح کرد و ما توانستیم آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: در‌حال حاضر سیستم پایش اجمالی در وزارت بهداشت ایجاد شده است که برای مدیریت منابع و مصارف بسیار کاربرد دارد.

معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره برخی اقدامات در حوزه آموزش گفت: بیش از ٨ هزار میلیارد تومان اوراق با وجود مشکلات کشور گرفتیم و این در شرایطی بود که دریافت اوراق بسیار پیچیده است. ‏

وی افزود: در همه دنیا کار دانشگاه‌ها آموزش و آموزش پژوهش است، اما در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ما فقط ١٣ درصد اعتبارات ‏مربوط به آموزش و پژوهش بوده و ۸۷ درصد مربوط به به خدمات سلامت و بهداشت و درمان است.

معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به اقداماتی در حوزه منابع انسانی ادامه داد: با توجه به بحث‌هایی که در سازمان اداری و استخدامی درباره وزارت بهداشت وجود داشت، قرار شد برای یک بار مطالعه اساسی در زمینه ساختار وزارت بهداشت انجام شود و مقدمات آن انجام شده است، با برخی مشاوران داخل و خارجی و بانک جهانی مشورت کرده‌ایم تا ساختار وزارت بهداشت را باتوجه به سیاست انقباضی دولت بدون عجله و با کار کارشناسی دقیق اصلاح کنیم.

وی به بیان برخی اقدامات در حوزه بازرگانی پرداخت و گفت: با حمایت‌هایی که انجام شد از ظرفیت هیئت امنای ارزی بیشترین استفاده را بردیم، هیئت امنای ارزی یک نهاد عمومی غیردولتی مثل شهرداری و بنیاد مستضعفان و سازمان تامین اجتماعی است و این نهاد عمومی غیردولتی، اختیارات ویژه و اساسنامه محکم و ظرفیت‌های فراوانی دارد، اما از این ظرفیت در وزارت بهداشت خیلی استفاده نمی‌شد.

صدرالسادات افزود: در سالی که مشغول به کار شدم هیئت امنای ارزی حدود ۳۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی خریداری کرده بود و یک شرکت داشت که فقط سرنگ می‌ساخت و به این نتیجه رسیدیم که باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم، بنابراین این شرکت به یک هلدینگ تبدیل و دو دسته شرکت ایجاد شد که یک دسته از شرکت‌ها وظیفه داشتند مشکلی از مشکلات وزارت بهداشت را حل کنند، به عنوان مثال در حوزه فناوری نمی‌توان پروژه‌های بزرگ در زمینه پرونده الکترونیک سلامت و بیمه را اجرایی کنیم و در نتیجه به فکر ایجاد یک ظرفیت بنگاهی در کنار دفتر آی تی افتادیم و شرکتی دیگر تاسیس شد.

معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه مدیریت بیمارستانی نیز کاری شروع شد که هنوز موفق نبودیم، زیرا نمی‌توان به این شکل ادامه داد که همه بیمارستان‌ها دولتی باشند و باید نوع جدیدی از مدیریت بیمارستانی ایجاد کنیم و راه میانه این است که این بیمارستان‌ها را در قالب موسسه‌ای بیاوریم و به بازار عرضه کنیم.

صدرالسادات درباره تجهیز ناوگان اورژانس کشور نیز گفت: وقتی من شروع به کار کردم، دو قرارداد خرید آمبولانس وجود داشت که به مشکل بر خورده بود و طرف ایرانی علی رغم پرداخت بخشی از پول، حتی یک آمبولانس هم تحویل نداده بود و بعد از پیگیری‌های فراوان با شرکت بنز آلمان تماس گرفتیم و توانستیم تعداد قابل توجهی آمبولانس در شأن مردم ایران وارد کنیم و امروز در همه شهر‌ها و روستا‌ها آمبولانس وجود دارد و ۳ هزار آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه شد و ظرف دو تا سه ماه آینده نیز سه فروند قایق آمبولانس دریایی به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: در زمینه نیروی انسانی در شرایطی که استراتژی دولت انقباضی بود و هست، به علت برنامه‌های توسعه‌ای به دنبال جذب نیرو بودیم و خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی در این زمینه همکاری کردند و بیش از ۳۵ هزار نیرو به صورت پیمانی و رسمی و بیش از ۳۰ هزار نفر نیروی شرکتی جذب شدند و هیچ گزارش ویژه‌ای برای اینکه در این رابطه حقی تضییع شده باشد دریافت نکردیم.

وی افزود: در ستاد وزارت بهداشت مشکلاتی وجود داشت که می‌دیدیم نیرو‌های برجسته ستادی ماندگاری زیادی ندارند و مقررات دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند پرداخت بهتری داشته باشند و در نتیجه با تدبیری که اندیشیده شد، با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی توانستیم ستاد وزارت بهداشت را هیئت امنایی کنیم و در حال حاضر مقررات دانشگاه‌های علوم پزشکی بر ستاد حاکم است.

صدرالسادات گفت: وضع پرسنلی به شکلی شد که الان مقاومت می‌کنیم که نیرو از دانشگاه‌ها به ستاد بیاید، در حالی‌که قبلا این موضوع به شکل برعکس اتفاق می‌افتاد.

معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر نیز مجوز ۳۰ هزار نفری آماده است که اگر مشکلات برطرف شود می‌توان این تعداد را در سال آینده جذب کرد.

انتهای پیام/

اظهارات  معاون سابق توسعه و مدیریت وزارت بهداشت در مراسم تودیع و معارفه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار