حجت الاسلام ابوطالبی مطرح کرد؛

تحقق تمدن اسلامی در قالب فعالیت‌های علمی/ انتشار ۱۰ جلد مقاله با هدف تحقق جامعه اسلامی

رئیس دبیرخانه علمی هفته تمدن نوین اسلامی گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی در جامعه پژوهش‌های علمی و کرسی‌های بحث و بررسی این موضوع در هفته تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود.

تحقق تمدن اسلامی در قالب فعالیت‌های علمی/ انتشار ۱۰ جلد مقاله با هدف تحقق جامعه اسلامیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی رئیس دبیرخانه علمی هفته تمدن نوین اسلامی در مراسم افتتاحیه همایش که عصر امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی مبتنی بر چهار رکن دین، عقلانیت، علم و اخلاق پایه ریزی شد و پس از این انقلاب شکل‌گیری نظام اسلامی در قالب دولت اسلامی مورد توجه قرار گرفت تا در نهایت جامعه اسلامی نمونه تحقق یابد.
 
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی عناصر و ابعاد آن در قانون اساسی تبیین شد که البته برخی از این موارد هنوز به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی اظهار کرد: برای گفتمان سازی به منظور ایجاد تولید فکر و علم توجه به تمدن اسلامی در دستور کار قرار گرفت و از چهار سال گذشته تاکنون هفته اول اسفند ماه همایش تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود.

رئیس دبیرخانه علمی هفته تمدن نوین اسلامی ادامه داد: در این همایش کمیسیون‌هایی تشکیل شده است تا مبانی نظری تمدن اسلامی تکوین آینده پژوهی و مطالعات تطبیقی مورد توجه قرار گیرد، همچنین کتاب ۱۰ جلدی به طور موضوعی به تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخته است.

وی بیان کرد: مناظرات و کرسی‌های مذاکره برای تحقق تمدن نوین اسلامی در نظر گرفته می‌شود تا بحث‌ها به طور عینی‌تر مورد توجه باشد و مجموعه مقالاتی در طول این هفته با محوریت تمدن نوین اسلامی ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی اظهار کرد: امسال چهارمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با همکاری جمعی از مراکز دانشگاهی، حوزوی و علمی کشور برگزار خواهد شد و ۶ کمیسیون تخصصی تشکیل شده در این همایش هر کدام مسئولیتی خاص را بر عهده گرفته و همایش‌های مختلفی را با محوریت این حوزه برگزار خواهند کرد.

توجه به مطالعات تطبیقی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی

در ادامه علی‌رضا علی احمدی رئیس دانشکده مهندسی پیشرفته دانشگاه علم و صنعت درباره تحقق تمدن نوین اسلامی و نظام سازی در این حوزه اظهار کرد: مسیر اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی مسیری است که مقام معظم رهبری آن را ترسیم کرده‌اند و تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی ضرورت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در علوم انسانی باید روش‌شناسی‌های تطبیقی پایه گذاری شود که در این زمینه سند جامع زندگی اسلامی ایرانی را تهیه کرده‌ایم و در این سند ۲۸ موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دانشکده مهندسی پیشرفته دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: اعمال برنامه‌های مدیریتی در عرصه‌های مختلف مربوط به سبک زندگی می‌تواند به ما در حوزه احیای تمدن نوین اسلامی کمک کند، اما در غیر این صورت و با وجود تهاجم فرهنگی کیفیت زندگی کاهش پیدا می‌کند.

علی احمدی بیان کرد: استقرار دولت اسلامی با ۳ ویژگی جامعه نمونه اسلامی، نظام حکم رانی عادلانه و ایرانی آباد و نمونه محقق می‌شود.

وی بیان کرد: در جامعه با دوگانه‌های مختلفی رو به رو هستیم که بر این اساس باید دیدگاه‌ها را بررسی کنیم تا دیدگاه روشن‌فکران و طرفداران انقلاب اسلامی در قالبی درست تبیین شود.

رئیس دانشکده مهندسی پیشرفته دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: اگر دولت اسلامی به مفهوم درست طراحی و پیاده سازی شود گفتمان ایرانی اسلامی شکل می‌گیرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار