شیوع بیماری التهابی روده در استان اصفهان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت : امروز با شیوع بیماری التهاب روده در سنین 20 تا 45 سال مواجهیم که لزوم برگزاری همایش‌‌های دوره ای بیماران هر دوسال یکبار در اصفهان ضروری است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر بابک تمیزی‌فر با بیان اینکه بیماری التهابی روده بر اثر ترکیبی از سه عامل وارث، عوامل محیطی مثل تغذیه نامناسب و آلودگی‌های محیطی در افراد مستعد ایجاد می‌شود و در سنین فعال زندگی بروز می‌کند، ادامه داد:این بیماری با علائمی همچون دل پیچه شدید، اسهال مزمن، دفع خون، دل درد‌های مداوم و حتی انسداد روده می‌تواند بروز کند.


۲ هزار و ۳۰۰ نفر مبتلا به بیماری التهابی روده در سطح استان اصفهان

به گفته وی، در حال حاضر در سطح استان اصفهان ۲ هزار و ۳۰۰ نفر مبتلا به بیماری التهابی روده هستند که از این تعدادیک هزار و ۲۰۰ بیمار در مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای پرونده اند و به شکل منظم ویزیت می‌شوند و اطلاعات دارویی و وضعیت سلامت آن‌ها به صورت منظم ثبت می‌گردد.

پیشگامی استان اصفهان در برگزاری همایش‌های آموزشی بیماران التهاب روده

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه به منظور افزایش آگاهی بیماران از بیماری خود و کنترل بهتر بیماری و تسهیل پژوهش در زمینه این بیماری هر دوسال یکبار این  همایش در حوزه بیماران مبتلا به کولیت و کرون از سوی مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش وکبد استان برگزار می‌شود، افزود: استان اصفهان از استان‌های پیشگام در برگزاری همایش‌های آموزشی بیماران التهاب روده است و در این سال‌ها توانسته است در تشخیص و کنترل این بیماری گام‌های موثری بردارد.

دکتر تمیزی‌فر با بیان اینکه فراگیری بیماری التهابی روده در هر دو جنس به یک نسبت است، گفت:: بیماری التهابی روده همچنین در سنین ۶۰ و ۶۵ سال نیز با دفع خون و ایجاد زخم و التهاب، تورم و قرمزی روده همراه است که لازم در بیماران مشکوک به آن در دوران میانسالی اقدام به کلونسکوپی کنند.

وی تاکید کرد: بیماران که  بعد از ده و ۱۵ سال مبتلایان به التهابی روده هستند باید سالی یکبار کلونوسکوپی انجام دهند تا از سرطانی شدن روده آن‌ها جلوگیری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در چهاردهمین همایش بیماران مبتلا به کولیت و کرون علائم التهاب روده، نحوه برخورد با مواردی که عود می‌کنند،   نحوه تغذیه بیماران، علل مسبب و تشدید علائم، برخورد با استرس و بیماری‌های روحی و روانی که در سیر بیماری بر فرد عارض می‌شود، نحوه مصرف دارو‌ها، آشنایی با عوارض مزمن بیماری، افزایش اطلاعات بیمار و آشنایی با سیر بیماری آموزش مناسب توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دیده می‌شود.  

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.