چگونه مهارت جراتمندی را در خود پرورش دهیم؟

رفتار جراتمندانه، یک رفتار بین فردی به شکل صادقانه و صریح است که احساسات و آسایش دیگران نیز در آن مدنظر قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ندا محمدی کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، با بیان تفاوت جراتمندی و پرخاشگری گفت: رفتار غیر جراتمندانه، برای جلب رضایت همیشگی دیگران، یا تسلیم شدن در برابر خواسته‌های دیگران است، در صورتی که رفتار جراتمندانه با همدلی، تصدیق و طرح مسأله همراه است و نشان می‌دهد فرد موقعیت نفر مقابل را فهمیده و درک می‌کند.

وی افزود: همیشه گفته شده اگر کسی کار یا صحبتی بر خلاف رای ما انجام داد، سکوت کنیم و نباید خواسته‌های خود را مهم‌تر از خواسته‌های دیگران بدانیم که این موجب ایجاد رفتار‌های غیر جراتمندانه در فرد می‌شود.

محمدی با بیان اینکه فقدان مهارت جراتمندانه، احساساتی همچون افسردگی، رنجش، ناامیدی، خشم، خشونت، نگرانی و روابط ضعیف در همه عرصه‌ها را به همراه دارد، اضافه کرد: افسردگی نتیجه خشم درونی، ناامیدی و احساس نبود کنترل بر زندگی خود و خشم نسبت به دیگران است، در حالی که خشم و خشونت به دلیل ابراز نکردن عصبانیت به شکل صحیح بروز می‌کند.

این کارشناس سلامت روان، نبود رفتار جراتمندانه در فرد را موجب ایجاد روابط ضعیف در همه عرصه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: نبود رفتار جراتمندانه موجب می‌شود در یک رابطه دو طرفه، خواسته‌ها و احتیاجات افراد به درستی منتقل نشود.

محمدی پیامد‌های رفتار جراتمندانه را در اکثر موارد مثبت ارزیابی کرد و گفت: همدلی یا تصدیق، یعنی بیان مطالبی که نشان دهد ما موقعیت نفر مقابل را فهمیده و درک می‌کنیم و قصد جنجال و درگیری نداریم و طرف مقابل را خلع سلاح می‌کنیم.

او استفاده از زبان بدن را یکی از راه‌های جراتمند شدن نام برد و ادامه داد: تمرکز خود را روی مشکل بگذاریم و از مقصر دانستن و سرزنش کردن طرف مقابل خودداری کنیم؛ قضاوت نکنیم و افکار، احساسات و عقاید خود را نشان دهیم و درخواست‌های خود را واضح و مستقیم بیان کنیم.

این کارشناس سلامت روان توصیه کرد: خود را به جای افرد جراتمند تصور کنیم، هنگامی که در موقعیت‌های آسان و بی خطر جرأتمندی را یاد گرفتیم، می‌توانیم آن را در همه حال حتی در موقعیت‌های دشوار نیز به کار بگیریم.

محمدی تبدیل جراتمندی به یک عادت را موجب رفع نیاز به این تکنیک‌ها دانست و یادآور شد: احساس احترام به خود، مانند جرقه‌ای آرام آرام از یک نور کم سو به یک شعله تبدیل می‌شود، بدین معنا که وقتی شما به خود احترام بگذارید، بقیه نیز آن را درک کرده و آن‌ها هم به شما احترام خواهند گذاشت که این هدف نهایی ارتباطات جرأتمندانه است.
انتهای پیام/م

تقویت مهارت جراتمندی در زندگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار