دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور خبر داد؛

خودرو‌های فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند/ تعطیلی دو مرکز معاینه فنی به دلیل تخلفات

حسینی گفت: تمام دوربین‌های ثبت تخلف در خارج از محدوده LEZ فعال هستند و خودرو‌های فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند.

بیمه مرکزی برای بیمه خودرو‌های فرسوده هیچ همکاری نداشته استبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید حسینی دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور در سی و ششمین جلسه این کارگروه با اشاره به ماده ۸ قانون هوای پاک که به ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های فرسوده اشاره دارد، گفت: متاسفانه این ماده در هیچ جای کشور اجرا نشده است و ما نمی‌توانیم کل ماده را حذف و یا متوقف کنیم.

بیشتر بخوانید؛ امکان نوسازی ۱۱ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود ندارد

وی افزود: ممکن است قانون اصلاحاتی داشته باشد، اما ممنوعیت تردد خودرو‌ها و متورسیکلت‌های فرسوده در کلانشهر‌ها یک موضوع بسیار مهم است که باید اجرا شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور با بیان اینکه مالکان موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های فرسوده باید وسیله نقلیه خود را بیمه کنند، اظهار کرد: بیمه مرکزی در این زمینه هیچ همکاری با سازمان محیط زیست ندارد و به صراحت اعلام کرده که قانون ماده ۸ قانون هوای پاک را اجرا نمی‌کند.

حسینی درباره اجرای طرح LEZ در شهر تهران و کلان‌شهر‌ها نیز گفت: وزیر کشور  در مورد اجرای این مصوبه نامه‌ای را به فرمانده نیروی انتظامی  ارسال کرده و  اجرای طرح به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است.

وی با اشاره به اینکه  قرار بود جرایم معاینه فنی خارج از محدوده LEZ در تمام سطح شهر تهران از ابتدای آبان ماه به صورت ۲۴ ساعته انجام شود، اضافه کرد: این قانون با نصب دوربین در کلانشهرها در حال اجرا است.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور با بیان اینکه با درخواست کارگروه کاهش آلودگی هوا گزارشهای پلیس در خصوص تعداد کل جرایم معاینه فنی باید به صورت تفکیک شهر و ماهیانه باشد، گفت: تعداد جرایم خارج از محدوده طرح LEZ برای شهر تهران باید خارج از ساعات زوج و فرد اعلام شود؛ چرا که در پایتخت همه مناطق ورودی و خروجی به دوربین کنترل معاینه فنی مجهز شده اند.

حسینی با اشاره به اینکه براساس گزارش پلیس از ابتدای سال ۹۷ حدود ۳ میلیون و از آبان ماه امسال حدود یک میلیون جریمه معاینه فنی صادر شده است، گفت: مجموع این جرایم حدود ۱۳۲ میلیارد تومان است که این مبلغ را می‌توان به بخش‌های نوسازی و...اختصاص داد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور تصریح کرد: تمام دوربین‌های ثبت تخلف در خارج از محدوده LEZ و خارج از ساعات زوج و فرد به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند و خودرو‌های فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند.

وی ادامه داد:طرح LEZ به دلیل اختلاف وزارت کشور با پلیس در رابطه با نحوه دسترسی به اطلاعات مربوط به تخلفات خودرو‌ها در تمام کلانشهرها به طور کامل اجرا نمی‌شود.

حسینی گفت: بیش از ۴۰۰ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد که اگر این مراکز مورد تایید سازمان محیط زیست نباشند نمی‌توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: تاکنون دو مرکز معاینه فنی به دلیل تخلفات تعطیل شده‌اند و سازمان محیط زیست می‌تواند از ابزار خود برای شکایت از این مراکز به قوه قضاییه استفاده کند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده دو قانون "هوای پاک"، شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده است. موتورسیکلت برقی از اسقاط معاف است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده دو قانون "هوای پاک" کمیته تخصصی اسقاط در دبیر خانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تشکیل شد. در گام اول، ستاد اجرایی فرمان امام که صاحب موتورسیکلت‌های رسوبی و بلا صاحب است، قرار شد نسبت به اسقاط ۲۵ هزار دستگاه موتور رسوبی تا پایان سال جاری اقدام کند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور با بیان این که کلیه توافقات مربوط به اسقاط ۲۵ هزار دستگاه موتورسیکلت رسوبی با ستاد اجرای فرمان امام انجام شده است، گفت‌: با توجه به اظهارات نماینده ستاد اجرایی فرمان امام در همین جلسه کارگروه، برداشت من این است که مصوبه اسقاط ۲۵ هزار موتورسیکلت رسوبی هنوز اجرا نشده است و احتمالا تنها اسقاط ۱۸ هزار موتورسیکلت رسوبی انجام شود.

در مورد مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام به موتورسیکلت‌های رسوبی اختلاف نظری در جلسه این کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا وجود داشت که در این باره حسینی، اظهار کرد: از آن جا که ستاد اجرای فرمان امام موتورسیکلت‌های رسوبی را به مزایده می‌گذارد و می‌فروشد، مالک این موتور‌ها به حساب می‌آید. همچنین تقریبا هرگز هیچ یک از مالکان موتورسیکلت‌های رسوبی برای دریافت وجه موتور مراجعه نمی‌کنند.

به گفته دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور اگر موتور‌های رسوبی اسقاطی نشوند، یا به شکل قطعات یدکی وارد بازار می‌شوند و یا دوباره پلاک شده و به چرخه مصرف بازمی‌گردند. این روال به این معنا است که موتورسیکلت کاربراتوری که با مشقات فراوان مجوز منع شماره‌گذاری آن گرفته شده حالا دست دوم آن وارد بازار شود.

حسینی تاکید کرد: باید دقت کنیم که داستان موتورسیکلت‌های رسوبی چه صدماتی به کشور وارد می‌کند. افزون بر این‌ها پارکینگ‌های تهران و اطراف آن از موتورسیکلت‌های رسوبی بلا صاحب پر شده است و حتی پلیس برای جرایم غیر از آلودگی هوا نیز نمی‌تواند اعمال قانون کند؛ چراکه جایی برای جمع‌آوری این موتورسیکلت‌ها ندارد و پارکینگ‌ها از این موتور‌های رسوبی پر شده‌اند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور خاطرنشان کرد: احتمالا نیم میلیون موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌های سراسر کشور انباشته شده است و از مجموع این تعداد موتور بر اساس مصوبه‌ای که داشتیم ستاد اجرایی فرمان امام باید نسبت به اسقاط ۲۵ هزار موتورسیکلت رسوبی اقدام کند که تنها معادل چهار درصد از مجموع این موتور‌ها می‌شود.

وی در مورد مسائل قضایی مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری، گفت‌: در این باره از طرف رییس سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌ای به دادستان کل کشور ارسال شده است و درخواست شده که یک شعبه ویژه به منظور انجام مراحل قضایی موتورسیکلت‌های رسوبی و اسقاط آن‌ها در نظر گرفته شود. تلاش می‌کنیم به منظور حل و فصل اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی، دادستان یا نماینده این دستگاه را به سازمان حفاظت محیط زیست دعوت کنیم.

 در بخش پایانی سی و ششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا وحید حسینی با اشاره به تعویق ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده دو قانون هوای پاک، گفت‌: بر اساس این ماده شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی، شماره گذاری منوط به اسقاط یک موتورسیکلت فرسوده است. متاسفانه اجرای این ماده قانونی بر اساس رای هیات دولت به مدت یک سال به تعویق افتاد.

حسینی در پاسخ به این انتقاد پلیس که مشتری برای خرید موتورسیکلت‌های فرسوده و اسقاط آن‌ها وجود ندارد، در این باره خاطر نشان کرد: این ادعا به هیچ وجه درست نیست، چون نامه‌ای از صنف موتورسیکلت ساز به سازمان محیط زیست رسیده که درخواست خرید ۱۰۰ هزار برگه اسقاط موتورسیکلت را داشته‌اند و برای این کار اعلام آمادگی کردند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور گفت‌: هدف ما این بود که به عنوان یک راهکار میانی از پلیس و ستاد اجرایی فرمان امام کمک بگیریم و درخواست کردیم که برگه اسقاط معادل خودرویی به جای برگه اسقاط موتورسیکلت مورد پذیرش قرار گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نیافتد.

حسینی گفت‌: سازمان محیط زیست تلاش‌های بسیاری کرد تا قانون اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری به عقب نیفتد. از ۳۰ شهریور ماه ۹۷ که آیین‌نامه ماده دو قانون "هوای پاک" ابلاغ شد، سازمان محیط زیست حتی یک روز را بدون پیگیری موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها نگذارنده است، اما متاسفانه دستگاه‌ها هیچ همکاری مثبتی در این زمینه با سازمان محیط زیست نداشتند.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور تاکید کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست در زمینه اجرای قانون اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده به شکل برنامه‌ریزی شده، مثل توپ بین دستگاه‌های مختلف چرخیده شد و معلوم است با این روال به نتیجه نخواهیم رسید.

حسینی گفت‌: متاسفم که مصوبه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده با وجود همه تلاش‌های سازمان محیط زیست، شخص رییس سازمان و کمیسیون زیر بنایی یک سال به عقب افتاد. البته جای خوشحالی است که این مصوبه به حالت تعلیق در نیامد.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت‌: از ۱۱ میلیون موتورسیکلت پلاک شده، هشت میلیون بالای سن فرسودگی هستند.

انتهای پیام/

بیش از ۴۰۰ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار