سرور دانش:

مذاکرات صلح بدون حضور دولت افغانستان بی نتیجه است/ دستاوردهای گذشته در پروسه صلح قابل معامله نیست

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که هر نوع مذاکره صلح بدون حضور دولت افغانستان بی نتیجه است.

 

مذاکره صلح بدون حضور دولت افغانستان بی نتیجه است/ دستاوردهای گذشته در پروسه صلح قابل معامله نیستبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان عصر روز گذشته (جمعه 3 حوت/ اسفند) در کنفرانس «چالش‌ها و راهکارهای صلح در افغانستان» تاکید کرد که هر نوع توافق صلح باید در چارچوب محورهای حفظ نظام سیاسی و قانون اساسی افغانستان صورت بگیرد.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان هشدار داد که هر نوع طرح صلح که منجر به کنار گذاشتن نظام سیاسی فعلی و الغای قانون اساسی شود، بار دیگر این کشور را به جنگ و خشونت های دیگر سوق خواهد داد.

سرور دانش با بیان اینکه تعدیل نارسایی‌های قانون اساسی باید از مجرای قانونی صورت بگیرد، اضافه کرد: تعدیل قانون اساسی به عنوان یک پیش شرط برای صلح و یا گنجانیدن افکار طالبانی، کشور را به سمت بحران سوق خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به جایگاه و اهمیت آزادی بیان، جامعه مدنی، حقوق بشر و حقوق زنان گفت: دستاوردهای 18 سال گذشته کشور به هیچ صورت در پروسه صلح قابل معامله نیست.

دانش با بیان اینکه حاکمیت ملی در افغانستان به ملت تعلق دارد افزود: در کنار اسلامیت نظام، جمهوریت نظام نیز خط سرخ مردم افغانستان است؛ مردم افغانستان به هیچ صورت نمی‌تواند نظام‌های برخاسته از سازوکارهای غیر مردمی و خارج از انتخابات و آرای مردم را بپذیرد.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: صلح هیچگاه و به هیچ صورت به معنای امتیاز یکجانبه نیست. طالبان باید بدون پیش شرط آتش بس را بپذیرند و بعد در جریان یک گفتگوی منطقی خواسته های خود را مطرح کنند.

وی همچنین اظهار داشت که جانب حکومت نیز باید بدون پیش شرط در گفتگو اشتراک کند و می تواند به عنوان حسن نیت تعدادی از زندانی های طالبان را رها و نام برخی آنها را از لیست تحریم ها خارج کند.

سرور دانش تصریح کرد که هر نوع گفتگو بدون حضور دولت افغانستان عقیم و بی نتیجه است.

معاون رئیس جمهور طرح حکومت موقت را نه تنها یک راه حل بلکه بازگشت به گذشته عنوان کرد. وی اظهار داشت: کسانی که از طرح اداره موقت طرفداری می‌کنند، دچار یک نوع ادعای پارادوکسیکال و متناقض هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.