وزیر جهاد کشاورزی:

کاهش ۳۱ درصدی کشتار دام سبک صحت ندارد/ظرفیت گلخانه‌های کشور امسال از ۳ هزار هکتار گذشت

حجتی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی کشتار در کشتارگاه‌های رسمی کشور خبر داد و گفت: آمار ۳۱ درصدی کشتار دام صحت ندارد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در همایش تجلیل از مقام مهندس اظهار کرد: بحث دانش محور، علم محور و فرآوری کردن کشاورزی در دهه‌های اخیر در دستور کار دولت و کشاورزان قرار گرفته است  با توجه به نیروی عظیم و سرمایه بزرگ وصف نشدنی از نظر کمیت و کیفیت روز به روز شاهد تلاش و زحمات بهره برداران هستیم.

حجتی ادامه داد: باید آرام آرام در بخش کشاورزی کار آفرین شد هرچند ممکن است روز‌ها و سال‌های نخست از نظر منابع مالی دچار محدودیت شویم ، اما به مرور می‌توان به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافت، به گفته وزیر جهاد کشاورزی علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها می‌توان در بخش کشاورزی کار آفرین بود همانگونه که کشاورزان نمونه‌ای در گوشه و کنار کشور تحولاتی در این بخش ایجاد کردند و  این امر ناشی از کسب مهارت استفاده از ظرفیت‌های روز و پشتیبانی‌های حداقلی دولت است.

بیشتر بخوانید: کیفیت پایین گوشت‌های وارداتی صحت ندارد
وی در ادامه افزود: اگر منطبق با دانش و فناوری  سازگار با محیط زیست از ظرفیت‌های طبیعی کشور استفاده کنیم هیچگونه محدودیتی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با وجود محدودیت منابع آبی در گلخانه‌ها، کشت ماهی در دریا، نژاد‌های پر بازده در دام سبک و نشاء کاری ظرفیت‌های فراوانی داریم، این امر نشان می‌دهد با تمامی این محدودیت‌ها می‌توانیم بیش از ظرفیت فعلی تولید داشته باشیم.


 رشد سالانه بهره‌وری به ۶ درصد رسید/ ظرفیت گلخانه‌های کشور از ۳ هزار هکتار گذشت

 حجتی در حاشیه همایش روز مهندس در جمع خبرنگاران با تکذیب کاهش ۳۱ درصدی کشتار دام سبک اظهار کرد: اگر چه آمار کشتار دام را دامپزشکی باید اعلام کند، اما امسال نسبت به سال گذشته در کشتارگاه‌ها به صورت رسمی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش کشتار داشتیم.

وی از افزایش واردات گوشت نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به بحث تنظیم بازار که مورد تایید دولت قرار گرفته است توزیع به صورت هدفمند انجام می‌شود.

حجتی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته از لحاظ ریزش‌های جوی در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بود بیان کرد: در سال‌های اخیر منابع آبی که در اختیارمان قرار گرفت به مراتب کمتر از سال گذشته بود، اما علی رغم تمام مشکلات و محدودیت‌ها افزایش بهره‌وری و تولید را داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طی ۵ سال اخیر سالانه ۶ درصد رشد بهره‌وری داشته ایم ضمن آنکه امسال در ظرفیت گلخانه‌ها رکورد زده ایم و ظرفیت ۳ هزار هکتار را پشت سر گذرانده ایم.

وی با اشاره به اینکه کشت نشاء کاری در سطح کشور به سرعت در حال توسعه است اظهار کرد: هم اکنون کاشت نشاء کاری چه در ارتباط با محصولات سبزی و جالیزی و چه در ارتباط با کشتا‌های زراعی در حال توسعه است و بیش از ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد ضمن آنکه گلخانه مصرف آب را به ۱۰ درصد می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های آبیاری میکرو و طیف وارد بخش زراعت شده است گفت: توسعه سیستم‌های آبیاری میکرو و طیف علاوه بر کاهش صرف آب، راندمان محصول را افزایش داده است. هم اکنون سیستم آبیاری طیف در سبزی و صیفی وارد شده و به مرور در ذرت کاری و گندم کاری ورود می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: توسعه مکانیزاسیون، خشکه کاری در برنج و توسعه کشت پاییزه به جای بهاره در افزایش بهره‌وری تولید تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار