در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آیا در زمان حکومت امام علی (ع) حجاب اجباری بوده است؟ + فیلم

برخی معتقدند که در زمان پیامبر اکرم (ص) و حکومت امیرالمومنین (ع) حجاب اجباری وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مواردی که به تازگی و شاید در دو یا سه دهه اخیر در کشور باب شده است، توجیه موضوع حجاب با بیان مبحث عدم حجاب اجباری در زمان رسول اکرم (ص) و ولایت امیر المومنین (ع) بوده است.

آیا زمان حکومت امام علی (ع) حجاب اجباری بوده است؟ + فیلم


بیشتر بخوانید: مشکل بی حجابی در موضوع تبرج ریشه دارد + فیلم


حجت الاسلام و المسلمین محمد پویا کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در این‌باره توضیحاتی ارائه کرد و از واقعیت‌های آن زمان گفت: یکی از توجیهات جدید افرادی که مایل به بی حجابی هستند، درباره پوششان، این است که در زمان مثلا حکومت امام علی (ع) حجاب اجباری نبوده است. برخی سوال می‌کنند که آیا در زمان پیامبر اکرم (ص) حجاب اجباری بوده است یا نه. آیا آن زمان برخوردی با بی حجابان صورت می‌گرفته است؟

آیا زمان حکومت امام علی (ع) حجاب اجباری بوده است؟ + فیلم


بیشتر بخوانید: چادر رنگی برای حجاب بانوان مناسب است؟ 


حجت الاسلام و المسلمین محمد پویا در پاسخ به شبهه بالا پاسخ داد: شما یک مورد بی حجابی در آن زمان بیاورید که ما بگوییم با بی حجابی برخورد شده است یا نشده است. وقتی در جامعه‌ای مرد‌های غیور باشند و گاهی یک نگاه از مرد کافی بوده که اختلافات عمیق شکل بگیرد، آیا زمینه بی حجابی وجود داشته است؟ آن‌گونه که پیامبر اکرم (ص) برنامه ریزی کرده بودند، زمانی که خانم‌ها به سن ازدواج می‌رسیدند، همه شوهردار می‌شدند. هر زنی که بیوه می‌شد، بیوه نمی‌ماند و بلافاصله همسر دار می‌شد. در جامعه‌ای که مرد‌ها غیور هستند و خانم‌های بی سرپرست و بی همسر وجود ندارند، وقتی این دو موضوع رعایت شود، آیا در این جامعه بی حجابی وجود خارجی دارد؟ آن زمان این موضوعات نبوده که برخوردی با بی حجابی صورت گیرد.


بیشتر بخوانید: بسیاری از بانوان از تاثیر پوششان روی آقایان آگاهی ندارند + فیلم 


این پژوهشگر دینی ادامه داد: حجاب جزو ضروریات دین است و دستور قرآن است. خداوند در قرآن رخصت بی حجابی برای کسی صادر نکرده است. بعضی‌ها را درباره حجاب اجباری با اشکال تراشی ساده می‌خواهند، از واجبات فرار کنند و جامعه را به سمت بی حجابی ببرند. این توجیهات برای انسان جوابگو نیست. ما باید برای جامعه فکری بکنیم. این نوع ارتباط جوان در محیط‌های اداری و علمی آیا شایسته این جامعه با چنین تمدن و ریشه دینی توجیه دارد؟ آحاد جامعه حتی مسیحی ما و یهودی ما در گذشته به موضوع پوشش بانوان اهمیت می‌دادند و آن را رعایت می‌کردند. مشکل ما در بستر بی حجابی است. همه متوجه هستند که وضعیت فعلی بسیار خطرناک و نگران کننده است. جای آن دارد که همه برای اصلاح جامعه تلاش کنیم. اگر همه با هم کمک کنیم، ان شاء الله خدا هم عنایات و مدد خاص خودش را شامل حالمان خواهد کرد.

آیا زمان حکومت امام علی (ع) حجاب اجباری بوده است؟ + فیلم

در ادامه می‌توانید ویدیو این گفتگو را مشاهده کنید.

دانلود

انتهای پیام/

آیا پیامبر (ص) با بی حجاب‌ها برخورد می‌کردند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
حجاب در همه دین ها است و حجاب نشانه مسلمان بودن نیست

خداوند آنقدر مهربان است که به خاطر حجاب مجازاتی برای آنان تایین نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
با سلام و احترام؛ در ضروری بودن نماز و زکات و روزه و حجاب و ... که بحثی نیست، لیکن مسئله نحوه تبلیغ احکام دین است، الناس علی دین ملوکهم اگر حاکمیت با اخلاق، رفتار و کردار خود به مردم حس امنیت، عدالت و... را القا نماید، خودشان حجاب را رعایت می کنند، در بالا چه زیبا بیان شده که پیامبر(ص) با برنامه ریزی، اخلاص و صداقت زمینه را آماده کرد، آیا ما مدیریتمان جناحی و باندی و پر از تبعیض نیست؟؟؟؟!!!! چقدر تناقض در رفتار فرزندان مسئولین و خودشان ...با گفتار و جایگاهشان می بینیم، چقدر اختلاس !!!! اثر پروانه ای که به اثبات رسیده بیانگر این است که همه های پدیده ها در هم تاثیر و تاثر دارند و قابل تفکیک و جداسازی نیستند، اگر می خواهیم جامعه اسلامی باشد باید ابتدا دولت اسلامی شود که متاسفانه بعد از 44 سال هنوز همان بروکراسی و رشوه و روابط طاغوت حاکم است...پس باید حاکمیت از بالا یعنی از دانه درشتها شروع کند، ضوابط شایستگی را تعریف و به روابط کثیف پایان دهد، رجال و نسا انقلابی، مومن واقعی، مدیر و مدبر، شجاع، با گذشت، ایثارگر، امین وقوی و... را بر مصادر بنشاند تا مانند مدینه النبی یک جامعه اسلامی (ناب) تشکیل شود و زمینه ظهور آقا امام زمان عج فراهم گردد...
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۳:۳۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
در موردی از حضرت علی هست که به مردم کوفه و عراق می گویید شما غیرت ندارید زنانتان این گونه راه می روند
دوم اینکه مردم مسیحی و حتی بت پرست ها بودن در ان دوره چرا صورت مسئله را پاک می کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
sdr
۰۰:۲۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
سلام با عرض ادب و احترام به نظر شما آیا حجاب اجباری امروزه در جامعه ما بازخورد مثبت داشته است؟
Germany
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
حجاب از ضروریات دین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
واقعا برام خیلی خنده داره که حتی یک عده که مسیحی هستن ادعا میکنن که ما که مسلمان نیستیم پس حجاب نباید داشته باشیم شما پس قبول دارید که دین دارید و مسیحی هستید ایا حضرت مریم بی حجاب بود چطور راهبه ها تو کلیسا بهترین حجاب را دارن پس حجاب زن فرقی به دین نداره شما نگاهی به مستندها و فیلمهای قدیمی تو غرب بندازید تمامی زنها با حجاب بودن اخه چطور میشه که یک زن برای جلب توجه دیگران با نشان دادن موی سر و اندام خود ارزش خودشو پائین بیاره شما یک امار از آزار و اذیتهایی که در غرب به زنها میشه رو بگیرید حجاب به زن ارزش و شخصیت میده خودشو کالا نمیکنه درود و سلام به همه زنهای با حجاب جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
تکلیف اقلیت های دینی چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
حجاب اینقدر خاصیت داره که جای هیچ صحبتی رو نمیگذاره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
اگه قراره حجاب نباشه، آیا هیچ حدی هم برای پوشش نباید باشه؟
اگه یه نفر(مرد یا زن) کاملا برهنه توی جامعه ظاهر شد...
اگه فرزندمون چنین صحنه ای رو دید...
فراموش نکنیم اگه قرار باشه حدی برای پوشش تعیین بشه، تنها خداوند است که حق و صلاحیت تعیین حد را دارد.(مستقیم یا غیر مستقیم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
این اصطلاح حجاب اجباری که ساخته صهیونیستها و غربزده هاست عجب اصطلاح غلطیست! مگر یک مسلمان می تواند حجاب نداشته باشد اصلا برای این مسلمان شده است که احکام الهی را عمل کند نه مطابق دلش عمل نماید. از طرف دیگر مثل این است که بگوییم قوانین اجباری! در ذات قانون الزام وجود دارد و گرنه چرا قانون وضع می کنند مثل جنگل زندگی کنند. ضمن آن که کسانی که در مورد حجاب الهی نا آگاهانه حرف می زنند و میل به نبود آن دارند (که معمولا مردان هستند)بدانند نهایت شل شدن حجاب، برهنگیست و نمونه اش هم خود غرب است که آن قدر اسفناک شده است که خودشان نمی دانند چکار کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
ان هایی که بحث حجاب را پیش می کشند هدفی جز اختلاف در بین مردم ندارند
می خواهند ذهن مردم را از نا کارامدی مدیریتی خودشان منحرف کنند
اگر ما می خواستیم بد پوشش یا بد حجاب باشیم پس چرا با کشف حجاب رضاخان مخالفت کردیم ....
Romania
جواد
۰۱:۵۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
عجب حرفی خداییش
آخرین اخبار