در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفتگو مطرح شد؛

۹۵ درصد هزینه‌های بودجه ۹۸، جاری است/ چانه زنی دستگاه‌ها و افراد برای جذب بودجه مورد نظر

نماینده ادوار مجلس گفت: سهم هزینه‌ها و درآمد‌های جاری در بودجه به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.

۹۵ درصد هزینه‌های بودجه ۹۸، جاری است/ چانه زنی دستگاه‌ها و افراد برای جذب بودجه مورد نظربه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حسینی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و معاون سابق وزیر ارشاد در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفتگو با اشاره به موانع ساختار بودجه ریزی کشور ابراز کرد: دلیلی که موجب می‌شود که ما به سمت اصلاح ساختار بودجه برویم این است که در سال‌های گذشته نتایج مورد پسندمان را از این نوع برنامه ریزی نگرفته ایم.

وی افزود: سهم هزینه‌ها و درآمد‌های جاری در بودجه به بیش از ۹۵ درصد رسیده است، سهم توسعه و عمران سهم بسیار کمی است در نتیجه تولید و اشتغال با مشکل مواجه می‌شود.

حسینی تصریح کرد: در تمام کشور‌ها هزینه‌های جاری تنها حقوق و دستمزد و موارد مرتبط با آن هاست، اما متاسفانه بودجه کشور  به صورت جاری بسته می‌شود.

نمینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همین موضوع سبب شده که نتیجه شکوفایی در اقتصاد کشور مشاهده نشود، سهم هزینه جاری بیشتر و گلوی توسعه و عمران تنگ‌تر می‌شود. اصلاح ساختار دولت، مجلس و قوه قضاییه بسیار واجب‌تر است.

وی افزود: چانه زنی‌ها برای جذب بودجه در حوزه‌های انتخابی و یا حتی خط دهی‌های خارج از کشور، سبب ساز دور شدن از واقعیت اقتصادی بودجه هاست.


بیشتر بخوانید: تخصیص ۷۵۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال‌زایی روستایی


حسینی بیان کرد: هیچگاه در پرداخت بودجه به طرح‌های نیمه تمام، اولویت‌ها مهم نبوده است. ۵۰ درصد هزینه شده و اتفاقاتی افتاده که اگر تکمیل نشود هزینه‌های گذشته از بین خواهد رفت، به طور مثال افتتاح زیاد پروژه‌ها منجر شده تا در حال حاضر گره‌های زیادی را با نام طرح‌های نیمه تمام داشته باشیم.

ابوذر ندیمی، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفت و گوی اقتصادی اظهار کرد: با نگاه دولتی نمی‌توان بودجه را بر اساس تقاضای ملی بست. معضل دیگری که دست‌های کارشناسان بودجه را بسته است وابستگی به منابع ناپایدار است. مدیریت تقاضا‌ هم از معضلات بودجه ریزان است.

بودجه یکی از اهرم‌های هدایت و کنترل نوسانات ارزی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه آیا بودجه می‌تواند خسارات ارزی در ماه‌های گذشته را جبران کند؟ گفت: بخشی از بودجه ارز هست و خواسته و ناخواسته ۱۰۰ هزار میلیارد دلار در بودجه سال ۹۷ وجود داشت.

ندیمی بیان کرد: خوشبختانه در سال ۹۸ تنها ۲۱ هزار میلیارد دلار ارز گنجانده شده است که تنها ۱۴ هزار میلیارد آن در قالب ۱۶ قلم کالای اساسی است در واقع محدودیت‌های ارزی تنها در حد ۱۴ و ۷ میلیارد دلار است.

وی افزود: بودجه یکی از اهرم‌های هدایت و کنترل نوسانات ارزی است، اما در بازار آزاد ارز از این منبع نمی‌تواند خیلی هم استفاده کرد. از ابزار‌های کنترل نوسانات پولی و ارزی، سیاست‌های بانک مرکزی و همچنین دخالت صندوق توسعه ملی را هم می توان نام برد.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: البته نقش بودجه کمرنگ نیست، اما به تنهایی موثر نیست، زیرا این بین احکام و بخشنامه‌هایی برای اعمال قوانین به واردکنندگان و صادرکنندگان هم بسیار مهم است.

محمد حسین میرمحمدی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت وگوی اقتصادی اظهار کرد: همواره سازمان برنامه و بودجه کشور برای پایه ریزی بودجه سال‌های متوالی نتوانسته است از واقعیت‌های موجود در اقتصاد و کشور بهره گیری کند.

وی افزود: غیر واقعی بودن برنامه ریزی‌ها بقدری حاد شد که دولت نهم و دهم این نهاد را منهل کرد، زیرا معتقد بود این دستگاه نمی‌توان نیاز دولت و جامعه را برطرف کند.

نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه برایند‌ها نشان می‌دهد باید به سمت اصلاح اقتصاد رفته و سپس بودجه را مورد بررسی قرار دهیم.

میرمحمدی تاکید کرد: بودجه سال ۹۸ با دستور مقام معظم رهبری مورد تاکید برای اصلاح قرار گرفت. این اصلاح باید در دو بخش درآمد‌ها و هزینه‌های هر چه سریع‌تر اعمال شود.

وی افزود: صرفه جویی در هزینه‌ها و اولویت بندی در هزینه‌ها یکی از موضوعات بسیار مهمی است که مجلس در آن نقش بسزایی دارد، متاسفانه خروجی بودجه هیچگاه باب میل دولت‌ها و جامعه نبوده است، زیرا بعضا اگر دستگاهی نتواند نظر خود را در قالب وزارتخانه در دولت تحمیل کند تمام تلاش خود را با لابی گری به مجلس آورده و بودجه از سایه واقعی خود دور می‌شود.

میر محمدی ابراز کرد: برخی نماینده‌ها برای اثبات خود و تبلیغات رسانه‌ای به دنبال بودجه ریزی برای حوزه‌های انتخابیه خود هستند، در حال حاضر خبر‌ها حاکی از آن است که نماینده‌ها ۶ هزار پیشنهاد برای بودجه کشور مطرح کرده اند. بدون کمک مجلس به دولت هیچ کاری به نتیجه نمی‌رسد.

عدم شفافیت در بودجه ریزی

داود منظور، استاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه این برنامه ضمن انتقاد به عدم شفافیت بودجه‌ها گفت: زمانی که برای تخصیص بودجه‌ها سازمان‌ها را مکلف به گزارش عملکرد نکنیم به نوعی شاهد عدم شفافیت‌ها هستیم.

وی گفت: ردیف‌های بودجه ۹۸ نشان می‌دهد دولت هیچ توضیحی برای نحوه عملکرد شرکت‌های دولتی نخواسته است همین موضوع عدم شفافیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
این بودجه حق ما مردمه
آخرین اخبار