تیم ملی بسکتبال ایران - استرالیا/ پرش از روی کانگورو‌ها برای صعود به جام جهانی

تیم‌های ملی بسکتبال ایران استرالیا امروز از ساعت ۱۸ در تالار ازادی به مصاف یکدیگر می‌روند.

تیم ملی بسکتبال ایران - استرالیا/ پرش از روی کانگورو‌ها برای صعود به جام جهانیبه گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،  تیم های ملی بسکتبال ایران و استرالیا امروز در آخرین دیدار پنجره ششم رقابت های انتخابی جام جهانی 2019 چین از ساعت 18 در تالار آزادی به مصاف یکدیگر می روند.

شاگردان مهران شاهین طبع در دیدار گذشته خود مقابل ژاپن با نتیجه 97 - 89 شکست خوردند تا کار قطعی شدن حضور آن ها در رقابت های جام جهانی تا حدودی دچار مشکل شود.

تیم ملی بسکتبال ایران

آسمان خراشان کشورمان در مرحله نخست رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ چین با تیم‌های قزاقستان، عراق و قطر هم گروه بودند، ملی پوشان بلند قامت ایران در پنجره نخست و در اولین بازی خود در بغداد به مصاف تیم ملی عراق رفتند و با نتیجه عجیب ۷۴ - ۶۶ شکست خوردند. این بازی در حالی برگزار شد که درست در همان روز  مشحون پس از سال‌ها حضور در راس فدراسیون بسکتبال از کار کنار رفته بود و تیم ملی هم بازیکنانی، چون حامد حدادی، صمد نیکخواه و محمد جمشیدی را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت.

پنجره سوم برای ملی پوشان کشورمان بسیار خوب بود و آن‌ها موفق شدند در دو بازی مقابل قزاقستان و عراق با نتایج ۷۵ - ۵۴ و ۸۳ - ۵۳ به ترتیب در آلماآتا و تهران به پیروزی برسند و اوضع خود را در این گروه بهتر کنند.

شاگردان مهران شاهین طبع در پنجره سوم و در بازی نخست در یک بازی سخت رو به روی قطر ایستدند و در یک بازی سخت و نفسگیر با نتیجه ۷۷ - ۷۵ به پیروزی رسیدند. ملی پوشان پس از این بازی در تهران به مصاف قطر رفتند و در آخرین بازی خود در این پنجره و مرحله اول با نتیجه ۸۸ - ۵۶ قزاقستان را شکست دادند تا به عنوان صدرنشین راهی مرحله دوم شوند.

اوشین ساهاکیان پس از بازی مقابل قطر چهار گوشه تالار آزادی را بوسید و از تیم ملی بسکتبال خداحافظی کرد. ساهاکیان در سال ۲۰۱۳ و در مسابقات جام ملت‌های آسیا توانسته بود عنوان بهترین بازیکن پست چهار را به دست آورد.

تیم ملی بسکتبال ایران پس از پایان پنجره سوم به دور دوم راه یاف و با تیم‌های فیلیپین، استرالیا و ژاپن همگروه شد.

آسمان خراشان کشورمان در پنجره چهارم این رقابت‌ها و در نخستین بازی خود در حالی که حامد حدادی روی نیمکت نشته بود در تهران به مصاف فیلیپین رفتند و توانستند با نتیجه ۸۳ - ۷۱ به پیروزی برسن، ملی پوشان پس از این بازی راهی ژاپن شدند و مقابل تیم ملی این کشور در توکیو با تیجه عجیب ۷۰ - ۵۶ شکست خوردند، این نتیجه در حالی رقم خورد که ژاپن از ستارگانی مانند هاجی مورا، یوتامانا و فازکاس که در تیم‌های بزگری، چون تیم‌های NBA بازی می‌کنند به تازگی رونمایی کرده بود.

پنجره پنجم هم برای ملی پوشان با یک برد و باخت همراه بود، شاگردان شاهین طبع در نخستین دیدار خود و در ملبورن رو در وری تسم میزبان که یکی از تیم‌های قدرتمند جهان محسوب می‌شود قرار گرفتند و با نتیجه سنگین ۷۶ - ۴۷ شکست خوردند راهی مانیل شدند تا آخرین بازی خود مقابل تیم ملی فیلیپین را برگزار کنند.

فیلیپینی‌ها که در آخرین بازی خود با استرالیایی‌ها درگیر شده بودند چند ستاره خود را نداشتند و با تیم دوم به میدان آمدند و تا ۴۷ ثانیه پایانی از آسمان خراشان ایرانی پیش بودند، اما درخشش جمشیدی باعث شد تیم ملی کشورمان با نتیجه ۷۸ - ۷۰ به پیروزی برسند و صعود خود به رقابت‌های جام حهانی را تا مقدار زیادی قطعی کنند.

پنجره ششم هم برای تیم ملی بسکتبال کشورمان بسیار خاص آغاز شد و در حالی که بسیاری امیدوار بودندآسمان خراشان بتوانند با شکست ژاپن هم انتقام بازی رفت را بگیرند و هم صعود خود را در تالار آزادی قطعی کنند این اتفاق نیافتاد و شاگردان شاهین طبع با شکست مقابل سامورایی ها با نتیجه 97 - 89 حالا باید منتظر دیدار با استرالیایی ها باشند.

تیم ملی بسکتبال کشورمان در صورت پیروزی مقابل استالیا صعودشان به رقابت ها جام جهانی را قطعی می کنند اما در صورت شکست و رقم خوردن نتیجه هایی عجیب و غریب در دیگر دیدار ها مانند پیروزی فیلیپین ، اردن ، لبنان و قطر مقابل حریفان کار ایران برای صعود به جام جهانی مشکل می شود.

بررسی را ه های صعود به جام جهانی

تیم ملی کشورمان پیش از این تنها ۲ بار ستابقه حضور در جام جهانی بسکتبال را داشته است و این بار می‌تواند برای سومین مرتبه به این رقابت‌ها برسد.

پیش از این آسیا تنها یک یا یک و نیم سهمیه در این رقابت‌ها داشت و همواره قهرمان این قاره به این رقابت‌ها راه میافت، اما در این دوره، جام جهانی ۳۲ تیمی شد و تعداد سهمیه آسیا به غیر از چین میزبان به عدد ۷ رسید.

بر اساس قوانین از هر گروه در آسیا ۳ تیم به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند و در گروه e. این رقابت که تیم‌های نیوزلند، کره جنوبی، چین، اردن، لبنان و سوریه قرار دارند تیم‌های نیوزلند و کره جنوبی صعود خود را به جام جهانی قطعی کرده اند.

چین میزبان هم در این رده بندی حساب نمی‌شود و تیم‌های اردن و لبنان هم هر کدام با ۱۷ امتیاز شانس آن را دارند تا یکی از آن‌ها به صورت مستقیم عازم جام جهانی بسکتبال شوند.

در گروه f. تیم‌های استرالیا و ژاپن راهی جام جهانی شده اند و تیم‌های ایران و فیلیپین به ترتیب ۱۸ و ۱۷ امتیازی هستند و در صورت شکست ایران و پیروزی فیلیپین مقابل حریفان در بازی آخر ۲ تیم در امتیاز ۱۹ برابر می‌شوند و در این صورت ممکن است تیم فیلیپین به دلیل تفاضل گل بهتر به عنوان تیم سوم این گروه راهی جام جهانی شود و کار صعود ایران به جام جهانی برای صعود به عنوان هفتمین تیم راه یافته از آسیا به مقایسه آمار ارقام بین ایران و یکی از ۲ تیم اردن و لبنان که در صورت پیروزی مقابل حریفانشان ۱۹ امتیازی می‌شوند بکشد.

شاید تیم ملی کشورمان در این مقایسه، آمار بهتری داشته باشد و راهی جام جهانی شود، اما به طور قطع صعود یکی از تیم‌های پر افتخار قاره کهن به جام جهانی آن هم به عنوان تیم هفتم جالب نیست.

تیم ملی بسکتبال کشورمان سابقه ۲ قهرمانی در آسیا، یک نایب قهرمانی آسیا چلنج، ۲ حضور در المپیک و ۲ حضور در جام جهانی را دارد و یکی از تیم‌های خوب آسیا محسوب می‌شود.

ترکیب 12 نفره تیم ملی مقابل استرالیا

۱- سجاد مشایخی
۲- رسول مظفری
۳- حامد حسین زاده
۴- بهنام یخچالی
۵- نوید نیکتاش
۶- محمد جمشیدی
۷- روزبه ارغوان
۸- محمد حسین زاده
۹- آرمان زنگنه
۱۰- میثم میرزایی
۱۱- کیوان ریاعی
۱۲-مایک رستم پور

سرمربی: مهران شاهین طبع


بیشتر بخوانید:

بررسی راه‌های صعود تیم ملی بسکتبال کشورمان به جام جهانی

دیدار بسکتبال ایران - ژاپن/ جنگ جهانی با سامورایی‌ها این بار زیر سبد


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار