نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران مطرح کرد؛

ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب شهرک سازی در سوریه/ اصلاح قانون پیش فروش مسکن ضروری است

رهبر گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در قالب شهرک سازی در سوریه می‌سازیم،

ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب شهرک سازی در سوریهبه گزارش  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در نشست خبری امروز خود از ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب شهرک سازی در کشور سوریه خبر داد و گفت: در دوران وزارت علی نیکزاد و پیش از شروع جنگ در کشور سوریه به این کشور سفر کرده و پروتکلی بین دو کشور امضا شده بود.

وی افزود: با توجه به اعتمادی که بین کشور ایران و سوریه وجود داشت و در قالب این پروتکل تعداد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر دمشق سوریه ساخته می‌شود.

رهبر با بیان اینکه قطر و عربستان ۲ و ۷ میلیارد دلار برای کشور سوریه خط اعتباری در نظر گرفته اند گفت: سوری‌ها تمایل چندانی برای کار کردن قطری‌ها و عربستان در کشور خود ندارند و به همکاری با ایرانی‌ها علاقه شدیدی دارند به طوری که به گفته مسئولان این کشور همکاری با ایران در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: ظرفیت صادرات ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار کالا‌های غیر نفتی وجود دارد و هم اکنون ۲.۵ میلیارد دلار صادرات انجام شده که باید این بخش را تقویت کنیم به طوری که بتوانیم ظرفیت صادرات خود را به بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی افزود: باید از سایر کشور‌ها مانند ترکیه الگو برداری کنیم و به همین منظور باید مشوق‌هایی از سوی دولت در قالب ضمانت‌نامه‌ها ارائه شود.

رهبر با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی در سفر اخیر خود به سوریه اعلام کرد: باید  شعب بانک ایرانی در کشور سوریه داشته باشیم تا مشکلی برای جابجایی‌های پول وجود نداشته باشد به همین منظور رئیس کل بانک مرکزی قول ۱۰۰ درصدی قول تبادلات بانکی با سوریه را داده است.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران از امضای تفاهم‌نامه با عراقی‌ها جهت راه‌اندازی شعب بانکی در این کشور خبر داد و افزود: هم اکنون بیشترین مسئله ما تضمین سرمایه است که دولت باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشد و به همین جهت از دولت سوریه و کشور ایران در خواست می‌کنیم که انتظارات ما را در این بخش بر آورده کنند تا برای ساخت واحد‌های مسکونی مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه در گذشته بخش خصوصی و انبوه سازان در کردستان عراق و کشور‌های آسیای میانه بدون هیچ پشتوانه‌ای اقدام به ساخت واحد‌های مسکونی کرده‌اند گفت: ساخت واحد مسکونی در آن دوران با شکست مواجه شد به همین منظور باید پشتوانه قوی از سوی دولت و حمایت‌های دیپلماسی در این بخش وجود داشته باشد تا مشکلی ایجاد نشود.

رهبر در ادامه گفت: برای حضور در کشور سوریه باید شرکت‌های دارای صلاحیت همکاری کنند و به طور قطع از شرکت‌های صاحب نام برای ساخت این پروژه‌ها استفاده خواهیم کرد.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در ادامه به وضعیت بازار مسکن اشاره کرد و گفت: در دوران آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی تولید مسکن بسیار کاهش یافت به طوری که ما با کمبود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روبرو شدیم و از سوی دیگر با انباشت تقاضای ۱۰۰ درصدی مواجه شدیم نتیجه این اقدام افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن شد.

وی اظهار کرد: ما ۵ سال پیش وضعیت کنونی بازار مسکن را پیش بینی می‌کردیم، زیرا که طی ۵ سال گذشته بازار مسکن در رکود کامل بود و از سوی دیگر هیچ برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن وجود نداشت.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران توضیح داد: طبق طرح جامع مسکن باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود، اما ما هم اکنون با انباشت تقاضای بسیار زیادی روبرو شدیم که دولت باید برنامه جامعی برای بهبود این بازار ارائه کند.

رهبر به برنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید اشاره کرد و گفت: اگر برنامه ساخت این واحد‌های مسکونی اجرایی شود می‌توانیم به بهبود این بازار امیدوار شویم.


بیشتر بخوانید: انبوه‌سازان ورشکست شدند/ اگر قانون پیش‌فروش اجرایی شود نمی‌توانیم حتی یک واحد هم بفروشیم


وی با بیان اینکه هدف دولت ساخت مسکن برای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه است گفت: اگر برنامه‌ریزی مناسب و زمینه سازی درستی برای سیاست گذاری‌های مسکن ایجاد شود می‌توانیم از این دوران با وضعیت بهتری عبور کنیم.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: افزایش طرح‌های مالیاتی باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای ورود به این بخش نداشته باشند که نتیجه آن کمبود تولید و اشتغال در بین جوانان می‌شود.

رهبر با بیان اینکه افزایش تسهیلات مسکن زمینه ساز رشد مجدد قیمت‌ها می‌شود، گفت: هم اکنون بخش تقاضا تقویت شده و دولت باید برنامه‌ای برای تقویت تولید مسکن داشته باشد.

وی با بیان اینکه قانون پیش فروش مسکن دارای ماهیت بسیار خوبی است گفت: قانون پیش فروش مسکن دارای مشکلاتی از جمله دخیل بودن ناظر در تمامی مراحل کار و ایجاد مشکلات بسیار برای سازندگان شده بود و همین امر باعث شد که این طرح به درستی اجرا نشود بنابراین می‌توانیم با برطرف کردن این قانون بازار مسکن را تقویت کنیم.

رهبر در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر پیش‌بینی بازار مسکن گفت: در صورتی که ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اجرایی شود می‌توانیم به آینده این بازار امیدوار باشیم، اما هم اکنون با نابسامانی‌های ایجاد شده بهبود وضعیت بازار مسکن بعید است.

انتهای پیام/

  باید ظرفیت صادرات خود را به بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار