چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

از آنجا که بندر چابهار نزدیک‌ترین مسیر دسترسی کشور‌های آسیای میانه به آب‌های آزاد است، اهمیت زیادی دارد و یکی از پر رونق‌ترین بنادر کشورمان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، بندر راهبردی چابهار در جنوب شرقی ایران یکی از شهر‌های سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که با وسعت ۱۷۱۵۵ متر مربع در ۶۰ درجه و ۳۷ دقیقه طول و ۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. این بندر از شمال با بمپور، سرباز و راسک، از جنوب با دریای عمان، از شرق با پاکستان و از غرب با بندر جاسک و میناب همسایه است. 

چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، ایران را از طریق خلیج عدن و دریای عمان به اقیانوس هند متصل می‌کند. این بندر به دلیل اتصال به آب‌های اقیانوسی و نزدیکی به کشور‌های حاشیه اقیانوس هند و مناطق همجوار دریایی به نقطه تحول بخش در اقتصاد شرق کشور بدل شده است و در این میان ۲ پایانه شهید بهشتی و شهید کلانتری از جایگاه ممتازی برخوردارند و تکمیل طرح‌های توسعه بندر شهید بهشتی چابهار می‌تواند نوید دهنده توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و هوایی در این مناطق باشد.

از آنجا که بندر چابهار نزدیک‌ترین مسیر دسترسی کشور‌های افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد است، اهمیت زیادی دارد و یکی از پر رونق‌ترین بنادر کشورمان است.

چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی طرح جامع راه اندازی بندر چابهار آغاز شد و در همین راستا قرارداد‌هایی نیز با پیمانکاران منعقد شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند سال عملیات راه اندازی بندر متوقف شد پس از آن مجددا این پروژه از سر گرفته شده و در سال ۱۳۶۲ عملا به بهره برداری رسید. البته تکمیل این پروژه تا چند سال بعد نیز ادامه پیدا کرد.

همایش بین المللی چابهار آغازی برعملیاتی شدن قابلیت های سواحل مکران

همایش بین المللی چابهار معرفی توانمندی‌های عملیاتی و ظرفیت‌های توسعه‌ای بندری و معرفی پتانسیل و فعالیت‌های پسکرانه‌ای وارزش افزوده آغازی  بر عملیاتی شدن بهره برداری از قابلیت‌های سواحل مکران است.

در این همایش ۲۰۰ نفر مهمان از ۳۵ کشور خارجی حضور خواهند داشت، این مهمانان از کشور‌های هندوستان، افغانستان، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، گرجستان، ترکمنستان، پاکستان، عمان، قطر، عراق، چین، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، اندونزی، استرالیا، آلمان، هلند، ایتالیا، بلژیک، فنلاند، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی، الجزایر، تونس و کنیا به همایش روز چابهار دعوت شده اند.بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری دارد و می‌تواند برای هر فعال اقتصادی سودآور باشد.

چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

موافقتنامه سه جانبه چابهار میان ایران، هند و افغانستان

موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین کشور‌های ایران، هند و افغانستان با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشور‌های آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین المللی بین کشور‌های مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید تا در نهایت امروز همزمان با اولین نشست کمیته اجرایی‌سازی "موافقتنامه چابهار"، شرکت IPGL هند فعالیت خود را در بندر چابهار آغاز کند و قرارداد اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار بین اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و شرکت ایندیا پورت گلوبال لیمیتد (IPGL) به امضا برسد.

این درحالی است که راهکار‌های عملیاتی سازی تفاهم نامه چابهار در ۹ بند به امضای نمایندگان سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هندوستان و جمهوری اسلامی افغانستان رسید و بر اساس تفاهم نامه امضا شده قرار بر این شد تا کارگروه مطالعاتی در خصوص رقابتی کردن هزینه کلی کریدور چابهار، نسبت به کریدور‌های رقیب تشکیل شود.

چابهار میزبان ۳۵ کشور جهان 

آقایی مدیرکل بنادر و در یانوردی سیستان وبلوچستان گفت: همایش بین المللی توسعه چابهار در پی اولین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقت نامه سه جانبه ترانزیتی چابهار که سوم دی ماه امسال امضا شد، با حضور مهمانانی از ۳۵ کشور، نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهاد کشاورزی و استاندار سیستان و بلوچستان امروز هفتم اسفند ماه در مرکز همایش‌های بین المللی چابهار برگزار می‌شود. 

وی تصریح کرد: از جمله برنامه‌های جانبی این همایش که با حضور میهمانان اجرا می‌شود می‌توان به بازدید از زیرساخت ها، تجهیزات و اسکله‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افتتاح ساختمان شماره یک عملیاتی اسکله‌های بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد.

چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی افزود: معرفی توانمندی‌های بندر چابهار به عنوان پیونده دهنده کشور‌های منطقه، ایجاد ترافیک مسافری دریایی، افزایش ترافیک کالا، سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در زمینه‌های دریایی مشترک میان کشور‌های منطقه دریای عمان و اقیانوس هند و پذیرش و جذب اعضای جدید از دیگر کشور‌ها به توافق نامه چابهار از اهداف برگزاری این همایش بین المللی است.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا/تلاش‌های توسعه‌ای و بازاریابی منطقه‌ای سازمان بنادر نتیجه داد

 بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، گفت: تلاش‌های توسعه‌ای و بازاریابی منطقه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی در بندر چابهار بالاخره آمریکا را قانع به معافیت این بندر از تحریم‌ها کرد. 

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و بین المللی گفت: چابهار بندری مهم و مسیری کم هزینه برای دسترسی کشور‌های منطقه به یکدیگر بوده و سرمایه گذاری‌های عمده‌ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد زیرساخت‌های بندری و تامین تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری صورت گرفته طی ۴ سال گذشته در تاریخ ۳۵ ساله ساخت بندر بی‌سابقه است که در زمان کوتاه بهره برداری از بندر چابهار بعنوان اولین بندر کشور در ترانزیت حجم گسترده‌ای از کالا‌های اساسی افغانستان و همچنین جذب اپراتور خارجی و اتصال سه کشور طی توافقنامه‌ای موسوم به توافقتنامه چابهار توانست امریکا را جهت مستثنی نمودن این بندر از تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان قانع نماید.

آقایی از طراحی، ساخت و تکمیل پروژه فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی بعنوان یک پروژه ملی یاد کرد که بهره‌برداری از آن خصوصاً درحوزه ترانزیت افتخاری برای کشور در زمینه افزایش تجارت و توسعه اقتصادی بوده واضافه کرد: ظرفیت‌های ایجاد شده با افتتاح پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی اقتصاد کشور را به دیگر کشور‌های پیرامونی پیوند خواهد داد که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در ایران اسلامی است.

آقایی از انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای در زمینه توسعه بنادر کشور‌های حاشیه دریای عمان و بندر چابهار خبر داد و پیش بینی کرد در آینده‌ای نزدیک فعالیت‌های تجاری و حمل و نقل دریایی گسترده‌ای در این منطقه ایجاد خواهد شد و با محدودیت‌های موجود در بنادر حاشیه خلیج‌فارس مطمعناً با لوپ لاینری جدید کشتیرانی بین بنادر کشور‌های حاشیه دریای عمان با فعالیت‌های بازرگانی، دریایی، کشتیرانی و خدمات وابسته، جابجایی کالا‌های ترانشیبی و ترانزیتی در این منطقه راه‌اندازی و نقش حیاتی بندر چابهار برای رونق تجاری و اقتصادی کشور‌های منطقه را محسوس‌تر خواهدکرد.

چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

آقایی اعلام کرد: امروز بندر چابهار به عنوان پشتوانه و سوپاپ اطمینان بنادر کشور قادر خواهد بود پاسخگوی همه فعالیت‌های بنادر جنوبی بوده به نحوی که هرگونه محدودیت در حوزه خلیج‌فارس هیچ خللی در انتقال کالا‌های اساسی کشور و صادرات انواع کالا‌ها (مواد نفتی، معدنی و ...) و تجارت دریایی کشور ایجاد نخواهد نمود.

چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

وی افزود: در حال حاضر کشتی با ظرفیت ۸۵ هزار تن و محموله‌های هفتاد هزار تنی غلات و کالای اساسی و کشتی‌های حامل برنج اساسی در بندر چابهار پهلوگیری نموده که حاکی از هدف‌گذاری صحیح قابلیت‌های ایجاد شده بندر شهید بهشتی در اجرا و بهره‌برداری رساندن و به حداقل همه محدودیت‌ها اعمالی برای بنادر کشور باشد.

آقایی اضافه کرد: در حال حاضر هیچگونه محدودیتی برای انتقال و تخلیه کالا‌های اساسی کشور و کشور‌های منطقه با وجود بالفعل نمودن بندر چابهار وجود ندارد.

سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری در فاز اول بندر چابهار

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نمایندگان دولتی ۱۱۵ کشور اشاره کرد و افزود: بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی کشور ظرفیت بالایی برای رشد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده دارد.

چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

وی اضافه کرد: در بندر چابهار برای فعالیت‌های جانبی، نگهداری کالا و فعالیت‌های ارزش افزوده تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: همچنین قرارداد موقت بهره‌برداری هم با شرکت «آی پی جی ال» هندوستان برای عملیات بندری در فاز اول توسعه بندر چابهار با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری و برای تأمین تجهیزات استراتژیک بندر داریم.

وی به موافقت‌نامه چابهار با حضور سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان اشاره کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی این امکان را فراهم کرده است که با توجه به همایش روز چابهار، کشور‌های دیگری نیز امکان عضویت در این توافق‌نامه را داشته باشند و زمینه برای حضور و عضویت کشور‌های دیگر در توافقنامه چابهار فراهم است.

راستاد اظهار کرد: به طور کلی زمینه جذب در توافقنامه چابهار باز است و هر زمان که این تقاضا وجود داشته باشد توسط سه کشور عضو قابل بررسی است، اما هنوز تقاضایی عنوان شده است.

وی افزود: در جلسات کمیته‌هایی که تاکنون سه کشور داشتند به طور خاص به این موضوع پرداخته نشده است، اما این امکان فراهم است که سه کشور با هم به تفاهم برسند، تا کشور‌های دیگر هم عضو این توافق‌نامه شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اگر بخواهیم کشور‌هایی را در اولویت توافق‌نامه چابهار قرار دهیم تمرکز، کشور‌های ساحلی اقیانوس هند است.

راستاد اضافه کرد: در همایش روز چابهار بخشی از مباحثی که مطرح می‌شود، روند تحول بندر چابهار در یک سال اخیر است؛ اگر توسعه رخ دهد و جذب سرمایه‌گذاری کلان این چنینی اتفاق افتد، ما توانسته‌ایم به خوبی مشوق‌های سرمایه‌گذاری را ارائه و اعتماد مخاطبان را جلب کنیم و این مکانیزم بازار یابی برای بندر چابهار خواهد بود.

وی بیان کرد: پس از همایش بندر چابهار انتظار داریم روند حضور کشتی و کالا در این بندر افزایش یابد، با حضور فعالان اقتصادی در بندر چابهار از کشور‌های مختلف بازار بزرگی پیرامونی بندر وجود دارد که انتظار داریم، بیشتر از رقم موجود حجم بالای کشتی برای بندر جذب کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: به واسطه ارتباطی که بین فعالان اقتصادی کشور‌ها در این همایش فراهم می‌شود و روایت مستقیم ظرفیت زیرساخت‌های بندر مطرح می‌شود، قطعا می‌توانیم شاهد تحول بیشتر و رشد ترافیک بندری در چابهار باشیم.

وی اظهار کرد: در همایش روز چابهار ۱۱۵ نفر مهمان خارجی و ۱۵۰ نفر مهمان داخلی داریم که فعالان بخش خصوصی کشور‌ها و نماینده ارگان‌های دولتی این کشور‌ها خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: به استثنای راهبری پایانه شماره یک بندر چابهار که توسط اپراتور هندی در حال انجام است، مابقی فعالیت‌های بخش خصوصی توسط شرکت‌های داخلی است، البته اپراتوری پایانه بندر، از طریق اپراتور هندی به شریک داخلی سپرده شده است.

راستاد تشریح کرد: بنادر تجاری مراکزی برای ایجاد اشتغال هستند، هر آنچه که در توسعه بندر چابهار رخ دهد در معیشت و اشتغال ساحل نشینان موثر است؛ ما انتظار داریم با روند توسعه بندر چابهار در فعالیت‌های مرتبط با تخلیه و بارگیری، لجستیک کالا و پس کرانه بندر، شاهد ارتقاء اشتغال در سیستان و بلوچستان و خصوصا چابهار باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر در بندر چابهار اشتغال مستقیم حدود یک‌هزار نفری داریم که عموماً بومیان هستند و برای سرمایه‌گذاری روبنایی انتظار ایجاد بیش از ۳۰۰ نفر سرمایه‌گذاری مستقیم داریم، در فاز‌های بعدی توسعه به واسطه مزیت منطقه آزاد چابهار روز‌های خیلی خوبی برای بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان انتظار داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: انتظار دارم هرچه بیشتر شاهد حضور فعالان اقتصادی کشور‌های مختلف در بندر چابهار باشیم و طی ارتباط چهره به چهره آن‌ها با فعالان اقتصادی کشور‌های پیرامونی، امیدواریم بتوانیم روند مثبتی در بندر چابهار ایجاد کنیم.

چابهار یعنی همسایگی ۴۰ درصد جمعیت جهان

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار، تاکید کرد: توجه هرچه بیشتر سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به بندر چابهار به عنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور مهم‌ترین مسئله‌ای است که در برگزاری همایش مذکور مدنظر قرار گرفته است.

هادی حق شناس در ارتباط با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار که قرار است هفتم اسفندماه سال جاری به مدت یک روز در چابهار برگزار شود، اظهار کرد: حضور حدود ۳۲ کشور جهان در همایش بین المللی توسعه بندرچابهار مسئله نشان می‌دهد که کشور‌های خارجی به خوبی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی چابهار مطلع هستند و به طور حتم زمانی که هند می‌تواند در چابهار سرمایه گذاری کند این مزیت برای کشور‌هایی نظیر قطر، ترکیه و سایر کشور‌ها نیز فراهم است.

چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

حق شناس با اشاره به اینکه فاصله دریایی بنادر چابهار و گوادر حداکثر ۶۰ دقیقه است، گفت: به طور حتم چابهار نیز همانند گوادر می‌تواند نقطه بسیار استراتژیکی تلقی شود. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به مشکلات پاکستان با افغانستان و هند چابهار برای پاکستانی‌ها دارد و از سوی دیگر نیز برای هندی‌ها و افغانستانی‌ها حائز اهمیت است، در عین حال با توجه به روابط دیرینه ایران و چین، ظرفیت‌های چابهار می‌تواند چینی‌ها را نیز به حضور در این منطقه علاقمند کند.

وی افزود: معنای چابهار با توجه به موقعیت فوق العاده جغرافیایی اش با تعاریفی نظیر اقیانوس هند، همسایگی ۴۰ درصد جمعیت جهان، معادن زیر زمینی جهان در افغانستان و کشور‌های آسیای میانه، سواحل بکر مکران برای ساخت سازه‌های دریایی، رسیدن به آبخور ۲۰ متر با حداقل سرمایه گذاری، گلوگاه خلیج فارس، بندر هاب آینده ایران، مرکز توزیع کالا در دریای عمان و خلیج فارس هم ردیف است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه چابهار از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار است و اگر به شبکه ریلی و جاده‌ای در داخل و خارج از کشور متصل شود می‌تواند نقش بسیار ویژه‌ای در اقتصاد ایران بازی کند، اظهار کرد: علاوه بر این چابهار از شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی برخوردار بوده و به نوعی چهار بهار است و با توجه به اینکه چابهار امن‌ترین نقطه ایران از هر نظر است بنابراین فعالیت اقتصادی در این منطقه می‌تواند امنیت و آرامش خاطر تجار و بازرگانان را نیز به دنبال داشته باشد.

 حق شناس تاکید کرد: به نظر می‌رسد پس از انقلاب اسلامی غفلت تاریخی در خصوص سواحل مکران و به ویژه چابهار صورت گرفته است، هرچند در زمان جنگ تحمیلی با توجه به مشکلات عدیده‌ای که برای بنادر امام خمینی (ره) و خرمشهر پیش آمد اسکله‌های نصب سریع را در بندرچابهار مدنظر قرار دادیم، اما پس از دوران جنگ متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این منطقه به آن نپرداختیم.

وی ادامه داد: تقریبا مبدا و مقصد بیش از ۵۰ درصد کالا‌های جهان کشور‌های آسیای جنوب شرقی است و دنیای آینده، دنیای دریاست چراکه در سال ۲۰۱۷ میلادی تناژ تخلیه وبارگیری جهان ۱۰،۵ میلیارد تن بود که در سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۷ میلیارد تن افزایش یافته است که حاکی از افزایش ۲۰۰ میلیون تنی تناژ تخلیه و بارگیری بوده و قطعا اگر رونق اقتصادی جهان بیشتر شود حجم تجارت دریایی نیز بیشتر خواهد شد

معرفی ظرفیت‌های منطقه با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندر چابهار

نماینده مردم زاهدان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار می‌تواند موجب آشنایی سرمایه گذاران کشور‌های مختلف را با ظرفیت‌های اقتصادی منطقه رقم بزند، گفت: بندرچابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار است.

 شهریاری، درباره برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار که قرار است هفتم اسفندماه سال جاری به مدت یک روز در چابهار برگزار شود، اظهار کرد: بندرچابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که از دیرباز تا کنون با توجه به موقعیت استراتژیکش برنامه‌های مختلفی برای آن تعریف شده، اما متاسفانه آن گونه که باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این منطقه مستعد کشور استفاده نشده است.

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌هایی که طی سالیان گذشته برای چابهار در نظر گرفته شد ابتدا این که در زمان جنگ تحمیلی با توجه به مشکلاتی که برای صادرات مفت کشور به وجود آمد قرار بر این بود تا صادرات از طریق دریای عمان و بندرچابهار انجام شود که خوشبختانه جنگ تحمیلی به اتمام رسید. علاوه بر این در یک مقطع زمانی قرار بر این شد تا بزرگترین پایگاه دریایی، هوایی و زمینی ایران در چابهار ایجاد شود و بتوان از طریق این نقطه به تمامی مختصات منطقه مسلط باشیم.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه چابهار می‌تواند نقطه عطف کریدور شمال-جنوب باشد و آسیای میانه را به آب‌های آزاد دنیا متصل کند، گفت: باید دولت نگاه ویژه تری به توسعه راه آهن چابهار-سرخس داشته باشد و با تامین حداکثری منابع این طرح را تسریع بخشد.

شهریاری با تاکید بر اینکه قرار بر این بود تا با شکل گیری منطقه آزاد چابهار تولید و صادرات در استان رونق یابد، اظهار کرد: متاسفانه در چندسال اخیر آنگونه که هدفگذاری شده بود تولید و صادرات انجام نشد و باید با مدیریت و برنامه ریزی صحیح‌تر موجبات تولید و رونق واحد‌های صنعتی را در منطقه رقم زد.

وی به حضور ۳۲ کشور مختلف در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار اشاره کرد و گفت: قطعا شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بندرچابهار می‌تواند نقش اثر گذاری در جذب سرمایه گذاران خارجی داشته باشد.

نماینده مردم زاهدان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم با همکاری مشترک سرمایه گذاران کشور‌های خارجی و پیاده سازی نگاه برد-برد در فعالیت‌ها شاهد رونق بندرچابهار و منطقه خواهیم بود و در عین حال باید ضمن بهره بردن از تکنولوژی، امکانات و منابع مالی کشور‌های توسعه یافته در این حوزه، موجبات درآمد پایدار و اشتغال آفرینی را رقم بزنیم.

 بندر شهید بهشتی چابهار؛ آینده اقتصادی ایران را تغییر خواهد داد

 عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: بندر چابهار یکی از بنادر مهم کشور است که بایستی در زمینه سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران متفاوت‌تر عمل کند.

ولی داداشی درباره همایش بین المللی توسعه بندرچابهار که ۷ اسفند برگزار می‌شود،افزود: همایش بین المللی توسعه بندر چابهار که با حضور ۳۵ کشور برگزار می‌شود فرصت خوبی است تا پتانسیل‌های بندر چابهار را معرفی کرد.

چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

وی با بیان اینکه بندر چابهار مورد استقبال سرمایه گذاران کشور‌های هند و افغانستان قرار گرفته است، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به صورت ویژه به توسعه بندر چابهار پرداخته است و در این خصوص مذاکرات خوبی را با کشور‌های همسایه انجام داده است.

داداشی با اشاره به اینکه برنامه‌های توسعه‌ای چابهار بایستی به صورت ویژه اطلاع رسانی شود، اذعان داشت: خیلی از کشور‌ها تمایل دارند که از مسیر‌های مناسب و مقرون به صرفه به افغانستان صادرات داشته باشند لذا این امر زمانی محقق می‌شود که بندر چابهار در سطح بین الملل به خوبی معرفی شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: بندر چابهار یکی از بنادر مهم کشور است که بایستی در زمینه سرمایه گذاری و ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران متفاوت‌تر عمل کند.

وی گفت: بنادر جنوبی و شمالی کشور توسعه خوبی پیدا کردند و می‌توان به توانمندی آن‌ها تکیه کرد، ولی بندر چابهار هنوز به جایگاهی که مدنظر کشور است، نرسیده است، ولی پتانسیل آن به گونه‌ای که می‌تواند با سرعت رشد کند و از سایر بنادر کشور سبقت بگیرد.

داداشی خاطرنشان کرد: بندر شهید بهشتی چابهار آینده اقتصادی ایران را تغییر خواهد داد و توصیه می‌کنم همه مدیران و ارگان‌های دریایی برای توسعه بندر یاد شده تلاش کنند.

بندر چابهار فرصت‌های بازرگانی را توسعه می‌دهد

رئیس ترانزیت و تسهیلات تجارتی افغانستان گفت: بندر چابهار فرصت‌های بازرگانی را توسعه می‌دهد و موجب توسعه تجارت افغانستان می‌شود.

سید یحیی اخلاقی افزود: بندر چابهار می‌تواند باعث افزایش رفاه افغانستان و همچنین سایر کشور‌های همجوار شود و به نوعی برای همه کشور‌های همجوار نفع دارد.

وی ادامه داد: دولت افغانستان تلاش می‌کند تجارت و ترانزیت خارجی اش را از طریق روش‌های مختلف ترانزیتی با محور قراردادن بندر چابهار توسعه دهد.

چابهار نقطه ارتباطی بسیار خوبی بین ایران و هنداست

مدیرکل وزارت امور خارجه هندوستان گفت: چابهار نقطه ارتباطی بسیار خوبی بین ایران، جنوب اوراسیا، هند و افغانستان است.

دیپاک میتال افزود: اجرایی سازی توافقنامه بین المللی چابهار با هدف توسعه تجاری و بازرگانی دریایی می‌تواند منجر به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی شود.

چابهار در آستانه بلوغ / آمادگی بندر چابهار برای میزبانی از همایش بین المللی توسعه چابهار

وی نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان در بندر چابهار را یک رویداد تاریخی و به یادماندنی عنوان و خاطرنشان کرد: بندر چابهار دروازه ملل و نقطه ارتباطی بسیاری از کشور‌های منطقه است.

مدیرکل وزارت امور خارجه هندوستان ادامه داد: در کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار برنامه ریزی لازم خواهد شد تا این سه کشور نقش مناسبی در حمل و نقل و لجستیک منطقه داشته باشند و به نوعی تعیین کننده نقش موثر سه کشور در توسعه تجاری و بازرگانی دریایی است.

رئیس برنامه‌های وزارت حمل و نقل افغانستان نیز گفت: بندر چابهار برای افغانستان اهمیت قابل توجهی در زمینه تجارت و روابط چند جانبه اقتصادی دارد و استفاده از ظرفیت‌های آن باعث تحول مثبت کشور‌های منطقه می‌شود.

عبدالعلی فروغ بیان کرد: بندر چابهار افغانستان را به آسیای میانه متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ چیز به اندازه تجارت و روابط ۲ جانبه و چند جانبه اقتصادی، باعث تحول مثبت در کشور‌ها نمی‌شود، تصریح کرد: بندر چابهار یکی از بنادر مهم و راهبردی در برنامه‌های توسعه اقتصادی دولت افغانستان محسوب می‌شود و نشست سه جانبه به لحاظ تکنیکی و بررسی جزئیات حایز اهمیت است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: توافقنامه چابهار موجب تسهیل ترانزیت کالا‌ها بین کشور‌های هند و افغانستان، شناسایی مسیر‌های اصلی تجارت دریایی و توسعه روابط اقتصادی کشور‌های منطقه می‌شود.

محمدعلی حسن زاده افزود: توافقنامه چابهار در مجلس سه کشور ایران، هند و افغانستان به تصویب رسیده است و بخشی از قانون کشور‌ها به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: انتخاب مسیر برای کالا، برنامه ریزی برای بازاریابی، چگونگی جذب تجار و نشان دادن فرصت و ظرفیت‌های موجود برای استفاده از بندر چابهار در زنجیره تامین از مهم‌ترین مسائل مورد بحث در نشست ۲ روزه کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار است.

سرپرست فرمانداری شهرستان ویژه چابهار گفت: شهرستان چابهار یکی از نقاط مهم برای انجام سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و زیرساخت‌ها برای فعالیت اقتصادی و اشتغالزایی آماده است.

رحمدل بامری افزود: چابهار با موقعیت جغرافیایی مناسب دارای بندر و منطقه آزاد بوده و ظرفیت‌های بی نظیر آن در توسعه روابط اقتصادی و تجاری موثر است.

تکمیل فاز دوم بندر چابهار یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است/چابهار هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های مختلف ندارد

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بندر چابهار گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری در ۱۲ سال اخیر، امسال در بندر چابهار رخ داده و این بندر در ۱۱ ماه گذشته شاهد بیشترین حجم فعالیت بوده است.

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان، در حاشیه بازدید سرمایه‌گذاران و پیمانکاران از بندر شهید بهشتی، با اشاره به توسعه این بندر در چهار فاکتور اظهار داشت: اولین هدفگذاری برای ارتقای این بندر ارتقای ترانزیت و ترافیک بار و کالا بود. هدفگذاری بعدی توسعه ترافیک دریایی و مسافر و هدف بعدی بحث پیوند کشور‌ها به عنوان دروازه توسعه ملل است.آخرین هدف نیز توسعه تعاملات زیست محیطی و منطقه‌ای در حوزه سواحل عمان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در بحث توسعه بندر چابهار، بر اساس زیرساخت‌های عمرانی و تجهیزاتی، ۲۰۳ هکتار از دریا احصا و به عنوان اراضی پسکرانه استفاده شد.

این مقام مسئول افزود: ۵ اسکله در بندر چابهار به تعداد اسکله‌ها در فاز یک اضافه شده است و درافت اسکله‌های شهید بهشتی با اندازه ۱۶.۵ متر طراحی شده است.

آقایی با اشاره به اینکه امروز در بندر چابهار هیچ محدودیتی برای ورود کشور‌های بزرگ وجود ندارد، تصریح کرد: امروز در بندر چابهار در همه فصول سال و همه زمان‌ها برای هیچ نوع کشتی محدودیتی وجود ندارد. بعد از تکمیل زیرساخت‌های تجهیز بندر چابهار، این بندر در سه قطعه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: تجهیزات مدرن از جمله جرثقیل‌های ساحلی، با کیفیت مناسب هم اکنون کار بهره‌برداری را انجام می‌دهند. در این خصوص ۳۰ دستگاه استراتژیک از جمله مکنده‌های غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن تخلیه در ساعت وارد کشور شده‌اند.

انتقال کالا‌های ترانزیتی افغانستان با کمترین هزینه

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان با اشاره به انتقال کالا‌های ترانزیتی افغانستان از بندر چابهار گفت: از سال گذشته تا به امروز ۹ کشتی حاصل محصولات ترانزیتی از کشور افغانستان با کمترین زمان به این بندر انتقال داده شده‌اند و به همین خاطر هیچ محدودیت باری از نظر نوع کالا در بندر چابهار وجود ندارد.

آقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این بندر چه نقشی در سعادتمندی و بهره‌وری مردم افغانستان خواهد داشت، گفت: یکی از اهداف اصلی ما در این بندر کمک به افغانستان است و تمامی کالا‌های ترانزیتی از کشور افغانستان با کمترین هزینه و سریع‌ترین سرعت از این بندر منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: برای انتقال کالا‌های معدنی کشور افغانستان، بندر چابهار یکی از بهترین مسیر‌ها به شمار می‌رود. در این خصوص هیچ محدودیتی بین افغانستان و دیگر کشور‌ها قائل نیستیم و بندر چابهار آمادگی هرنوع سرمایه‌گذاری برای بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی را دارد.

بهروز آقایی با تاکید بر اینکه امروز فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار وجود دارد، اظهار داشت: تکمیل فاز دوم بندر چابهار یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است و همچنین در بحث‌های نفتی و پتروشیمی، قابلیت سرمایه گذاری در این بندر وجود دارد.

وی ادامه داد: کارخانه‌های بسته بندی و پردازش، فرصت بسیار خوبی دارند و در بحث تجهیزات نیز فرصت خوبی مهیا شده است و همچنین تکمیل فاز ۳، ۴ و ۵ نیز به عنوان فرصت ایده‌آل برای کشور‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند.

رشد بندر چابهار با وجود تحریم‌ها

بهروز آقایی در پاسخ به سوالی در مورد معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها و برنامه این بندر برای استفاده از این معافیت گفت: بندر چابهار یکی از بنادری است که می‌تواند به کشور‌های منطقه کمک کرده و پیوند دهنده آن‌ها باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیشترین تخلیه و بارگیری در این بندر در ۱۲ سال گذشته، در ۱۱ ماه اخیر انجام شده است، گفت: بیش از ۲ میلیون تن از طریق این بندر تخلیه شده و بیش از ۵۰ درصد کالا‌ها از سال گذشته تا به امروز از بنادر مبدا به بندر چابهار وارد شده‌اند. بندر چابهار امروز هیچ محدودیتی بابت ورود هیچ نوع کشتی ندارد و امیدواریم بتواند پیوند دهنده خوبی برای کشور‌های منطقه باشد.

وی ادامه داد: هیچ محدودیتی در بندر چابهار از نظر تجارت و سایز کشتی وجود ندارد و بیشترین سرمایه‌گذاری در این بندر در بیست سال گذشته، امسال انجام شده است.

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان در خصوص اینکه تحریم چه آثاری در عملکرد بندر چابهار داشته است، با اشاره به رشد فعالیت‌های این بندر تصریح کرد: در حوزه کانتینری ۶۰ درصد و در حوزه تخلیه و بارگیری کالا‌های نفتی و غیرنفتی بیش از ۵۶ درصد رشد داشته‌ایم.

آقایی در پایان با تاکید بر ایجاد امنیت بالا برای سرمایه‌گذاران در بندر چابهار گفت: امنیت و سرمایه‌گذاری رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و هیچکدام بدون دیگری معنی ندارند. بندر چابهار امن‌ترین بندر در منطقه دریای عمان است.

وی افزود: برآیند این اتفاق سهل‌ترین امکان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است. لازم به ذکر است فعالیت‌ها در بندر چابهار نسبت به دیگر بنادر خارجی اطراف با ۲۰ درصد تخفیف انجام می‌گیرد.

 ابراز علاقه سایر کشور‌ها برای پیوستن به توافقنامه چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: هدف اصلی برگزاری همایش بین المللی توسعه بندر چابهار؛ برقراری پیوند و ارتباط با صاحبان کالا، تعریف مسیر‌های ترانزیتی و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری و اقتصادی در منطقه است.

عبدالرحیم کردی با اشاره به اینکه همایش بین المللی توسعه بندر چابهار، هفتم اسفندماه سال جاری به مدت یک روز در چابهار برگزار می‌شود، اظهار کرد: کارگروه اجرای توافقنامه چابهار بین سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان تشکیل و یک روز به منظورحضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشور‌های مختلف جهت بازاریابی، جذب بار و سرمایه در نظر گرفته شده است تا همایشی تحت عنوان همایش بین المللی توسعه بندر چابهار برگزار شود.

وی ادامه داد: این همایش فعالیت مشترکی با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار است و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های حاضر در منطقه نیز نهایت تعامل را در این خصوص مدنظر قرار داده اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه تاکنون هیئت‌های اقتصادی حدود ۳۲ کشور دنیا جهت حضور در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار اعلام آمادگی کرده اند، بیان کرد: هدف اصلی برگزاری این همایش برقراری پیوند و ارتباط برای صاحبان کالا و بار، تعریف مسیر‌های ترانزیتی است و همزمان معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری و اقتصادی در منطقه در دستور کار قرار می‌گیرد.

کردی افزود: در عین حال فضایی برای مذاکره سرمایه گذاران و مدیران برای انجام فعالیت‌های مشترک اقتصادی در این همایش فرآهم خواهد شد تا به بهترین شکل بتوان از این گردهمایی در جهت رشد اقتصادی چابهار بهره برد.

وی با تاکید بر اینکه چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک در منطقه و توسعه زیرساخت‌ها طی سال‌های اخیر می‌تواند نقشی اثرگذار جهت پیوند بازار‌های جهانی ایفا کند، گفت: اخیرا نیز مستثنی شدن این منطقه از تحریم‌ها اهمیت چابهار را از لحاظ اقتصادی چندین برابر کرده است و با توجه به توافقنامه سه جانبه چابهار بین ایران، هندوستان و افغانستان کشور‌های دیگری نیز علاقمند هستند به این توافقنامه بپیوندند چراکه این فضای اقتصادی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از نظر مالی جذاب است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه بندرچابهار نسبت به بنادر منطقه‌ای از اهمیت ویژه تری برخوردار است، گفت: به همین دلیل هرچه میزان زیرساخت‌ها توسعه یابد و شرایط فرآهم شود شاهد حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بیشتری در منطقه خواهیم بود.

کردی در ادامه صحبت هایش مهم‌ترین ضرورت استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری در چابهار را برطرف ساختن بخشی از موانع و مشکلات بر سر راه حضور سرمایه گذاران دانست و اظهار کرد: درخواست سرمایه گذاران جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی عمدتا مشخص است و به تسهیل قوانین و مقررات و ایجاد زیرساخت‌ها مربوط می‌شود، مسئله‌ای که تحقق آن نیازمند نگاه ویژه مدیریتی کشور در سطح کلان و نیز انسجام دستگاه‌های ذی نفع و یکپارچگی قوانین و مقرارت است.

وی تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که ضوابط و مقررات ویژه‌ای را برای چابهار در نظر بگیریم و با تشکیل کارگروهی تحت عنوان کارگروه توسعه چابهار در سطح دولت قوانین و مقررات مناسبی را برای این محدوده متفاوت از سایر نقاط جهت بهره برداری هرچه بیشتر از فرصت‌های اقتصادی لحاظ کنیم.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار