بافت قدیمی روستا‌های استان ایلام، دردسری که حل نشده باقی ماند/ صدای زنگ خطر را بشنویم

اکثر روستا‌های استان ایلام به دلیل وجود بافت قدیمی بر اثر زلزله یا سیل دچار خسارت می‌شوند که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، استان ایلام همراه طی سال‌های اخیر به دلیل مخاطرات طبیعی مثل زلزله و سیل در بخش‌های مختلف دچار خسارت‌هایی شده است.سال ۹۳ بر اثر زلزله ۶.۲ ریشتری مورموری منازل روستایی در شهرستان‌های جنوبی استان تخریب شد، همچنین سیل در سال ۹۴ نیز خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های روستا‌های استان وارد کرد.

در سال ۹۶ نیز بر اثر زلزله سرپل ذهاب بازهم خسارت‌های به روستا‌های استان وارد شد و در واقع طی پنج سال اخیر روستا‌های استان به شدت تحت تاثیر مخاطرات طبیعی قرار گرفتند.

اکثر روستا‌های استان ایلام به دلیل وجود بافت قدیمی بر اثر زلزله یا سیل دچار خسارت می‌شوند، در همین سال جاری بر اثر بارندگی‌های بسیار شدید بازهم مردم روستا‌های استان با مشکلات زیادی مواجه شدند.

قدیمی بودن منازل و عدم نوسازی و بازسازی مسکن در روستا‌ها از دیگر مشکلات اساسی در استان است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام اظهار داشت: طی پنج سال گذشته حوادث طبیعی مانند زلزله سال ۹۳ در منطقه مورموری، سیل سال ۹۴ در استان و زلزله سال ۹۶ کرمانشاه روستا‌های استان تحت تاثیر این حوادث قرار گرفته اند.

حبیب الله محبی عنوان کرد: در زلزله سال ۹۳ که کانون آن در مورموری بود، عمده خسارت‌ها به سه شهرستان حوزه جنوبی مانند دره شهر، آبدانان و دهلران وارد شد.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن استان برای جبران خسارت‌های زلزله مورموری در بخش شهری و روستایی چهار هزار و ۶۵۳ واحد مسکونی را نوسازی کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام عنوان کرد: ۱۸هزار و ۶۵۱ واحد مسکونی در این سه شهرستان تعمیر شده که در این راستا بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تکمیل و بازسازی مناطق زلزله زده تسهیلات بانکی پرداخت شده است

وی افزود: در سیل سال ۹۴ طبق بررسی‌های انجام شده خسارت‌ها این سیل تا حدود ۶۰ درصد در شهر ایلام اتفاق افتاده بود.

مدیر کل بنیاد مسکن ایلام افزود: برای جبرات خسارت‌های سیل نیز، ۲۸ هزار و ۷۰۰ واحد توسط بنیاد مسکن نوسازی، تعمیر و احداث شده است.

محبی عنوان کرد: علاوه بر این، ۲۳ هزار و ۲۵۰ مورد کمک به واحد‌های مسکونی که اثاثیه منازل آن‌ها تخریب و یا خسارت دیده بودند، نیز انجام شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در زلزله سال ۹۶ با اینکه کانون آن خارج از ایلام بود، اما خساراتی به استان نیز وارد شد، اقدامات بازسازی و نوسازی عمدتا در سال ۹۷ انجام شده و تاکنون ۷۵۳ واحد مسکونی احداثی که به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده بودند در دست اقدام قرار گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام اظهار داشت: ۱۲ هزار واحد نیز از طریق بنیاد به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات تعمیر معرفی شده اند.

وی گفت: در این زمینه شش میلیارد تومان نیز تسهیلات بلاعوض به واحد‌های مسکونی که مستقیم از زلزله خسارت دیده بودند، پرداخت شده است.

وی افزود:در سال ۹۷ علاوه بر بازسازی دو هزار واحد مسکونی خسارت دیده از محل زلزله، یک هزار و ۵۰۰ واحد نیز در طرح ویژه نوسازی مسکن که جزو وظایف ذاتی بنیاد مسکن بوده در دست اقدام قرار گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام تصریح کرد: تمام متقاضیان به بانک‌های عامل معرفی شده و تاکنون حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد نیز به بهره برداری رسیده است.

محبی اظهار داشت: بنیاد مسکن از بدو تشکیل این بنیاد در بخش مسکن روستایی تاکنون توانسته بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی را با مشارکت بانک‌ها و خود مردم با رعایت اصول فنی و مصالح نوین و بومی به بهره برداری برساند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن تاکنون بالغ بر ۲۶ هزار جلد سند مسکونی روستایی تحویل متقاضیان داده و این مهم باعث شد که فرد روستایی احساس امنیت، تعلق و آرامش داشته باشد.

محبی عنوان کرد: در سال ۹۷ بالغ بر دو هزار جلد سند در دست اقدام داریم که تاکنون حدود ۸۰۰ جلد سند صادر و تحویل متقاضیان شده است.

وی افزود: در زمینه واگذاری زمین روستایی نیز بنیاد مسکن توانسته ۱۰ هزار قطعه زمین به روستائیان واگذار کند.

با وجود تلاش‌ها برای عمران و آبادانی روستا‌های استان ایلام، اما همچنان بسیاری از زیرساخت‌ها نظیر جاده در روستا‌ها به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

روستا‌های استان ایلام دارای ظرفیت‌های مهمی از جمله گردشگری، کشاورزی، پرورش ماهی، تولید گوشت قرمز و... هستند که نیاز است مسئولان توجه ویژه به منازل و زیرساخت‌های روستا‌های استان داشته باشند.

امروزه بخش مهمی از تولیدات دامی استان در روستا‌ها انجام می‌شود و مردم روستا‌ها حتما برای رفت و آمد به شهر‌ها به جاده ارتباطی مناسب نیاز دارند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

بافت فرسوه روستاهای استان ایلام معضلی که همچنان پابرجاست

برچسب ها: حوادث ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.