باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می دهد؛

بازگشت آرامش به بازار مرغ گلستان / التهاب کمبود مرغ در استان فروکش کرد

استان گلستان دومین تولیدکننده گوشت مرغ درکشوراست که نیاز داخل و خارج استان را تامین می کند،اما چند وقت اخیر کمبود مرغ در داخل استان سبب نارضایتی مردم شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، مرغ به دلیل داشتن پروتئین و خواص زیاد برای تمام دنیا شناخته شده و یکی از پرمصرف‌ترین نوع گوشت است که نقش مهمی در رژیم غذایی ایفا می‌کند و در کشور ایران هم سالهاست که به عنوان یکی از کالا‌های اساسی در سبد خانوار‌ها قرار گرفته است.

داشتن انواع ویتامین‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های آب مروارید، اختلالات پوستی، تقویت سیستم ایمنی، کلسترول بالا و دیابت از بین بردن ضعف، میگرن و اختلالات قلبی از دیگر فواید گوشت مرغ است.
 
بازگشت آرامش به بازار مرغ گلستان / التهاب کمبود مرغ در استان فروکش کرد
 
استان گلستان به عنوان دومین تولیدکننده مرغ در کشور علاوه بر نیاز داخل، ۳۰ درصد از بازار تهران را تامین می‌کند و تولیداتش به ۱۲ استان دیگرنیز صادر می‌شود، اما در روز‌های گذشته شرایط نابسامانی در توزیع مرغ دولتی در بازار استان به وجود آمد که موجب نارضایتی شد.

گله مندی مردم در خصوص کمبود مرغ در بازار، ما را برآن داشت تا درسطح شهربرویم با مردم و توزیع کنندگان مرغ صحبت کنیم و علت را جویا شویم.
 

فرصت خرید مرغ دولتی محدود بود

 
یکی از شهروندان گرگانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: چند وقت اخیر بعد از مراجعه به مراکز توزیع مرغ در جا‌های مختلف شهرخبری از عرضه مرغ با قیمت دولتی نبود و در ساعات اولیه صبح تمام میشد.

شهروند دیگری هم ادامه داد: از ساعت ۹ صبح به بعد در فروشگاه‌ها و مراکز توزیع، مرغی برای فروش نبود و ما بعد از مدت‌ها صف ایستادن دست خالی برمی گشتیم.
 
بازگشت آرامش به بازار مرغ گلستان / التهاب کمبود مرغ در استان فروکش کرد

یکی از فروشندگان مرغ گرم در بازار بزرگ مرغ و ماهی شهر گرگان گفت: در این بازار روزانه ۴ تن مرغ توزیع می‌شد که از این مقدار سهم هر مغازه حدود ۸۰۰ کیلوگرم بود، اما در روز‌های اخیر سهم هر فروشنده به حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم رسید.

فروشنده دیگری هم افزود: فروش مرغ به قیمت آزاد ممنوع شده است و با توجه به نوع توزیع مرغ گرم تنظیم بازار برای بعدازظهر مرغ زیادی برای فروش نداریم والبته خرید مردم هم بیشتر از روز‌های گذشته شده است.
 

قیمت گذاری دولتی مرغ در گلستان

 
حسن پور مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: براساس تصمیم کمیته اقلام پروتیئنی استان که درذیل کارگروه تنظیم بازار است مقرر شد واحد‌های تولیدی مرغ استان ۲۰ درصد ازتولیدات خود را با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به بازار داخلی تحویل دهند.
 
بازگشت آرامش به بازار مرغ گلستان / التهاب کمبود مرغ در استان فروکش کرد

حسن پور افزود: مصرف روزانه مرغ استان به طور میانگین بین ۸۰ تا ۹۰ تن مرغ بود که ما نیز چنین میزانی را از مرغداران درخواست کردیم، اما ملتهب شدن بازار و تقاضای بیش از حد موجب شد نیاز بازار از این مقدار بسیار فراتر رود.

وی در مورد کمبود مرغ در بازار و گله مندی مردم گفت: یکی از دلایل کمبود مرغ در بازار، افزایش خرید مردم به دلیل نگرانی نسبت به نبود مرغ برای روز‌های پایانی سال است، اما مردم نگران نباشند چرا که مرغ به میزان کافی در بازار استان موجود است.
 

مرغداران هم می‌گویند نگران تولید نباشید

 
به سراغ یکی از تولیدکنندگان مرغ استان رفتیم تا از وضعیت مرغداری‌ها و تولیدشان در استان هم باخبر شویم.

حیدری یکی از تولیدکنندگان مرغ گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: مرغ به میزان کافی در استان تولید می‌شود و ما علاوه برنیاز داخل می‌توانیم بازار تهران را تامین کنیم.
 
بازگشت آرامش به بازار مرغ گلستان / التهاب کمبود مرغ در استان فروکش کرد

وی ادامه داد: اگرچه در مرغداری‌ها علاوه برتلفات، مشکلاتی دیگری وجود داد که نیاز به پیگیری از سوی مسئولان است، اما آنچه باعث نارضایتی مردم و کمبود مرغ در بازار استان شده، نحوه توزیع مرغ است که نیاز به برنامه ریزی بهتردارد.

تخله معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: تولید مرغ مانند روز‌ها و ماه‌های گذشته در یک هزار واحد مرغداری صنعتی و سنتی ادامه دارد و سازمان جهاد کشاورزی با همکاری شرکت پشتیبانی دام استان برای حمایت از تولیدکنندگان به ازای هرمرغ ۲ کیلوگرم سویا و ذرت را در بین مرغداران توزیع می‌کند تا به روند تولید کمک بیشتری میشود.
 
بازگشت آرامش به بازار مرغ گلستان / التهاب کمبود مرغ در استان فروکش کرد
 

توزیع مرغ منجمد و آزاد در بازار گلستان

 
قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: هدف ازعرضه مرغ تنظیم بازار گرم به قیمت مصوب حمایت از مصرف کننده است و با شرایط پیش آمده چند روز گذشته در بازار سعی برآن شد تا با برنامه ریزی جدید التهاب موجود رفع شود.
بازگشت آرامش به بازار مرغ گلستان / التهاب کمبود مرغ در استان فروکش کرد
 

وی افزود:طبق تصمیم‌های گرفته شده در حال حاضر مرغ تنظیم بازار در دو زمان صبح و بعداظهر، در شهرستان‌هایی که با کمبود مواجه هستند توزیع می‌شود.

براساس پیش بینی‌های سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان امسال بیش از ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید، که ۲۵ درصد آن در بخش داخلی استان مصرف می‌شود وانتظارمی رود با نزدیک شدن به شب عید برنامه ریزی و تصمیات گرفته شده با هدف رفع نیاز و رضایت مردم باشد و احساس مسئولیت بیشتر در اولویت کار مسئولان استانی قرار گیرد.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.