برگزاری کارگاه کشت زعفران به روش گلخانه‌ای در مهاباد

کارگاه کشت زعفران به روش گلخانه‌ای در مهاباد برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مدرس و مسئول برگزاری این کارگاه افزود: برای نخستین بار کارگاه کشت زعفران به روش گلخانه‌ای (بدون آب و خاک) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار خواهد شد. 

لقمان کوهستانی افزود: این کارگاه دو روزه به منظور ایجاد اشتغال و توجه بیشتر به کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به سیاست گذاری‌های مسئولان برای کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه و با همکاری واحد ترویج جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار می‌شود.

کوهستانی گفت: شرکت کنندگان در این کارگاه دو روزه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران به روش گلخانه‌ای ایروپونیک (هوا کشت) را به دو شیوه عملی و تئوری آموزش می‌بینند.

وی افزود: در این روش از هرمکانی مانند مرغداری، گاوداری، گلخانه و سالن‌های بدون استفاده مانند پارکینگ و پشت بام می‌توان برای کشت زعفران گلخانه‌ای استفاده کرد.

کوهستانی، با اشاره به مزیت‌های این روش در مقایسه با روش کشت در روی زمین گفت: در این روش در هر مترمربع ۶۰۰ پیاز زعفران کشت می‌شود و میزان تولید ۲۰ تا ۶۰ گرم زعفران است، اما در روش کشت در زمین تعداد پیاز‌ها کمتر از ۸۰ عدد در هر مترمربع بوده و تولید نیز در حدود سه گرم است.

کوهستانی اضافه کرد: ازمهمترین مزیت‌های کشت گلخانه‌ای و هوا کشت استفاده از حداکثر فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالا، هزینه کم و مقرون به صرفه و بازدهی در زمان محدود است.

وی افزود: در این نوع کشت برخلاف محیط‌های دیگر کشت زعفران، برداشت به صورت روزانه و در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر است.

این کارگاه آموزشی روز‌های ۱۴ و ۱۵ اسفند ماه در سالن کنفراس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ج

برگزاری کارگاه کشت زعفران  در شهرستان مهاباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.