در آیین بزرگداشت مرحوم فرج الله سلحشور مطرح شد؛

فرق هنر دینی و غیردینی در گمنامی و فضیلت هنر است

حجت الاسلام بصیر سلحشور گفت: ما نباید از توجه به تعهد و ارزش به هنر دینی غافل شویم، فرق هنر دینی و غیردینی در گمنامی و فضیلت هنر است.

فرق هنر دینی و غیردینی در گمنامی و فضیلت هنر استبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در آیین بزرگداشت مرحوم فرج‌الله سلحشور که با حضور خانواده آن مرحوم و جمعی از هنرمندان و نمایندگان مجلس عصر امروز مورخ (چهارشنبه هشتم اسفند) برگزار شد، حجت الاسلام بصیر سلحشور فرزند فرج الله سلحشور با اشاره به خاطره‌ای از دیدار با آیت الله مصباح یزدی و گلایه وی از وضعیت فرهنگی کشور گفت: کسانی که پایبندی بیشتری به ارزش‌ها دارند، سخت‌تر از دیگران زندگی می‌کنند. بچه حزب اللهی‌ها بدانند با سختی، گرسنگی و جهاد بایستی کار کنند و منتظر راحت کار کردن در این عرصه نباشند.

وی درباره هنر دینی اظهار کرد: مهمترین و قوی‌ترین بازوی آمریکایی ها، سینمای هالیوود است. جنگ دین و شیطان در طول تاریخ انبیاء بسیار نابرابر است. برخی از فیلمسازان و هنرمندان ما در توهم هستند که فلان فیلم و بازیگر ما در درجه استاندارد جهانی است. آن‌ها با قدمت بیشتری شروع کردند؛ اگر برای رسیدن به هالیوود تلاش کنیم به جایی نمی‌رسیم. البته هالیوود به کمبود موضوع افتاده و فقدان آن در سریال سازی‌ها و تیپ سازی‌های تکراری مشهود است.

فرزند مرحوم سلحشور افزود: باید با همدلی و اعتقاد کاری کرد که سلحشور توانست کار‌هایی بسازد تاثیرگذار باشند و دنبال شکستن رکورد هالیوود باشیم. چرا باید دغدغه هالیوود را در دستور کار قرار دهیم و از توجه تعهد و ارزش به هنر دینی غافل شویم. اصلا فرق هنر دینی و غیردینی در گمنامی و فضیلت هنر است. درصدد صاحب نام شدن نیست بلکه دین و اخلاق و خوبی‌ها را از طریق هنر به منصه ظهور برساند.

وی تاکید کرد: چقدر پدرم، مصطفی زمانی و یوسف پیامبر را در دنیا شناختند؟ این فیلم به خاطر قدرت فنی و تکنیک هایش، برجسته نشد بلکه حرف‌هایی زد که برگرفته از فطرت انسانی بود؛ فکر می‌کنم مرحوم سلحشور خالصانه می‌نوشت و کار را جلوی دوربین می‌برد. این مصداق را در «پرواز در شب» هم می‌بینیم، چون مرحوم رسول ملاقلی پور هم عاشق اهل بیت (ع) و حرف خوب زدن بود؛ ما امروز در هنر و سینما حرف خوب بزنیم. نباید به جایی برسیم که بزرگان صداوسیما و سازندگان الف. ویژه خدمت مقام معظم رهبری می‌رسند نگویند موضوع نداریم. هنر دینی و قصه‌های دینی پربار هستند و کار‌های متنوعی می‌توانیم انجام دهیم؛ فقط نیازمند مطالعه، خلاقیت و نوآوری هستیم.


علی اکبری: مرحوم سلحشور توانست مساجد را به کانون فرهنگی تبدیل کند

همچنین محسن علی اکبری، تهیه کننده سینما و تلویزیون در مراسم آیین بزرگداشت مرحوم فرج الله سلحشور گفت: مرحوم سلحشور برای ما جوانان دهه ۵۰ چنان جذابیتی ایجاد کرده بود که سینما را نادیده گرفتیم و به مسجد رفتیم.

وی ادامه داد: محبت و علاقه مرحوم سلحشور به اهل بیت (ع) باعث شده وی باکمترین امکانات به ساخت سریال‌های مذهبی اقدام کند.

این تهیه کننده مطرح سینما اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت؛ زنده یاد سلحشور اولین کسی بود که جرقه تئاتر دینی مانند «ایوب پیامبر» و «حّر» را در همان دهه‌های ۵۰ در مسجد جواد الائمه زد.

وی با بیان اینکه ما باید کاری کنیم که مساجد ما از جوانان لبریز باشد، گفت: مرحوم سلحشور توانسته بود در همان زمان مسجد را به یک کانون فرهنگی تبدیل و شور و شوق را به جوانان برگرداند.

علی اکبری تاکید کرد: این اقدام سلحشور باعث شد که ما جوانان پا به عرصه مسجد گذاشته وبا خدا، قرآن و مسجد آشنا شویم.

این تهیه کننده افزود: فیلم «گورکن» که مرحوم سلحشور در زمان موشک‌باران اهواز آن را کارگردانی می‌کرد برای مردم آن شهر به یک امیدی تبدیل شده بود و روحیه را در بین مردم زنده کرده بود.

وی با بیان اینکه در فیلم «پرواز در شب» اقتداری که سلحشور به مهدی نریمان داده بود قابل انکار نیست، بیان کرد: سلحشور با اجرای تئاتر ایوب پیامبر به تئاتر هویتی معنوی داده بود.

علی اکبری نشان کرد: امثال سلحشور می‌توانستند تئاتر را دینی و قرآنی کنند و به کار‌های مذهبی جان تازه‌ای دادند.
 

شورجه:  مرحوم سلحشور درپی گسترش تقریب مذاهب بود

جمال شورجه کارگردان و نویسنده سینمای ایران و تلویزیون در مراسم بزرگداشت مرحوم سلحشور اظهار کرد: مرحوم سلحشور عمده فعالیت خود را در زمینه تقریب مذاهب انجام داده بود. در واقع تمام داستان‌هایی که مرحوم سلحشور به آن وارد می‌شد مشترک الادیان و مورد توجه تمامی ادیان قرار می‌گرفت و سعی می‌کرد تقریب را بین تمامی مذاهب گسترش دهد.

این کارگردان افزود: مرحوم سلحشور با قرآن احادیث و روایات پیامبران (ع) مانوس بودند در نوجوانی و در مدرسه فعالیت‌هایی در زمینه تئاتر‌های مذهبی، و کار‌های فرهنگی داشت.

شورجه با اشاره به تاثیرگذاری آثار دینی، گفت: میزان تاثیرگذاری سریال یوسف (ع) آن گونه بود که از شمال آفریقا دنبال سازندگان این مجموعه آمدند و حتی به خاطر کار فاخر یوسف به ما احترام می‌کردند. آن‌ها که اهل سنت بودند، ولی به ما می‌رسیدند خیلی تاثیر می‌گرفتند. کار‌هایی که سلحشور انجام می‌داد بار معنوی او را بست و ۶ سال عمرش را گذاشت با اشک و آه ۷۲ قسمت قصه حضرت موسی را نوشت. هرچقدر به قرآن و قصه‌های قرآنی تاسی کنیم خود را واکسینه کرده ایم. کار‌ها و آثار ایشان دست شان را گرفته و او را پذیرفته اند. یادم می‌آید ایشان به من می‌گفتند شورجه! من می‌توانم کارم را با سرافرازی به امام زمان عرضه کنم، چون کاری نکردم که شرمنده بشوم. ایشان دعا کنند ما عاقبت به خیر شویم.
 

زین العابدین: امیدواریم حضرت موسی (ع) سال آینده کلید بخورد

مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما تصریح کرد: من تصور می‌کنم خلآ وجودی سلحشور را حس می‌کنیم؛ هر بار توفیق می‌شود به امامزاده حمیده خاتون می‌روم سر مزار ایشان حاضر می‌شوم دلم می‌سوزد چنین گوهری را آنقدر زود از دست داده ایم. ولی هیچ وقت فکر نمی‌کنم فکر و اندیشه ایشان هم دارفانی را وداع گفته، چون سنگ بنایی را گذاشتند که ماندگار خواهد بود.

وی افزود: فرج الله سلحشور به کاری که می‌کرد اعتقاد داشت و این باور خودش کمک می‌کرد تا این آثار برای مخاطب نوستالژی به ارمغان آورد. توجه، اعتقاد و باور به مسیر هنر انقلابی و دینی کلید طلایی ایشان بود. آن چیزی که باور داشت در آن مسیر ثابت قدم بود؛ چرا که خداوند به ثابت قدمان درگاهش نوید بهترین‌ها را داده است.

مدیر شبکه یک سیما خاطرنشان کرد: انشاالله کار ارزشمند حضرت موسی (ع) که ایشان نگاشته جمال شورجه سریعا کار را جلو ببرد هرچند صداوسیما گام‌های اولیه و مقدمات کار را آماده کرده امیدواریم سال آینده کلید بخورد و کار بزرگ دیگری به زمره تفکر‌های دینی از طریق هنر ارزشمند دینی القا شود.

گفتنی است، در پایان آیین گرامیداشت مرحوم فرج الله سلحشور با حضور حجت الاسلام مفید کیایی نژاد مدیر کل ریاست مجمع تقریب مذاهب اسلامی از خانواده مرحوم سلحشور و هنرمندان ارزشی، چون شورجه تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار