شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد؛

بررسی زوایای دیدار داماد ترامپ و اردوغان از نگاه کارشناسان

داماد ترامپ و دلال طرح موسوم به معامله قرن، در آنکارا با رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و با وی درباره مسائل مختلف گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا و دلال طرح موسوم به معامله قرن، با رئیس‌جمهور ترکیه در آنکارا دیدار و گفتگو کرد. وی در دیدار با رجب طیب اردوغان درباره سوریه به ویژه عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از شمال سوریه و آخرین گام‌ها در طرح معامله قرن تبادل نظر کرد.

سمیر صالحه، کارشناس سیاسی در ترکیه درباره این دیدار گفت: باور ندارم کوشنر بتواند ترکیه را قانع کند که مواضعش را درباره پرونده سوریه به ویژه شمال سوریه و ایجاد منطقه امن در این کشور تغییر دهد. ممکن است این دیدار با هدف پی بردن به نوع نگرش ترکیه به طرح معامله قرن انجام شده باشد.

محمود واثق، خبرنگار المیادین در گزارش خود تصریح کرد، کوشنر از پیشنهاد‌های جدید خود به ترکیه درباره سازوکار‌های خروج نیرو‌های آمریکایی از شمال سوریه و ایجاد منطقه امن سخنی نگفته است، اما اردوغان قبل از این دیدار اعلام کرد بود، ترکیه تنها طرفی است که بر منطقه امن در سوریه کنترل خواهد داشت.

فوزی کهرمان، کارشناس مسائل راهبردی در ترکیه می‌گوید برای آمریکا، اسرائیل خط قرمز است و هر آنچه کاخ سفید انجام می‌دهد برای حمایت از اسرائیل است، به نظر من کوشنر پیام‌های شفافی را درباره عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، سازماندهی‌های جدید برای دوران پس از عقب‌نشینی از شمال سوریه و نقش احتمالی ترکیه در این زمینه‌ها داشت.

ترکیه و آمریکا در پرونده‌های مختلفی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، آنکارا همچنان به امروز و فردا کردن‌های آمریکا برای عقب‌نشینی از سوریه با دیده تردید می‌نگرد و اصرار دارد گروه‌های مسلح کُرد سوریه که از حمایت واشنگتن بهره می‌برند باید از میان برداشته شوند زیرا تهدیدی برای امنیت ترکیه و مرز‌های ترکیه هستند.

در هر حال معامله قرن، خروج آمریکا از سوریه و پیمان‌های تجاری میان آنکارا و واشنگتن پرونده‌های مطرح میان آمریکا و ترکیه به شمار می‌آیند و نقطه اشتراک همه آنها، منافع مشترک دو کشور است، در نتیجه بر اساس اظهارات کارشناسان، کوشنر در این دیدار سعی کرد واکنش ترکیه را به این موضوعات و پرونده‌ها ارزیابی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
اردوغان پست
آخرین اخبار