کد خبر: ۶۸۵۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳
۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳
کد خبر : ۶۸۵۰۵۱۷

لکسوس در نخستین سال حضور خود در ایالات متحده آمریکا بیش از ۵۰ هزار دستگاه به فروش رساند.

پشت پرده نامگذاری محصولات لکسوس/ همه آنچه از لکسوس؛  شرکت خودروسازی ژاپنی و علل موفقیت هایش نمی دانید!

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، نامگذاری خودرو‌های شرکت لکسوس دارای نظم خاصی است و نام مدل‌های مختلف محصولات این شرکت، شامل ۲ حرف الفبا و ۳ عدد است. لکسوس (Lexus) و به ژاپنی (レクサス) شرکت خودروسازی ژاپنی است که وظیفه طراحی، تولید و توزیع خودرو‌های لوکس شرکت تویوتا را بر عهده داشت و در نهایت در سال ۱۹۸۹ شرکت خودروسازی لکسوس به وسیله مدیرعامل وقت تویوتا، یعنی "ایجی تویودا" در ایالات متحده آمریکا پایه‌گذاری شد.

لکسوس، پرفروش‌ترین برند لوکس ژاپنی در دنیا محسوب می شد که تاریخ تاسیس آن به زمانی بر می‌گردد که موسس کمپانی تویوتا، قصد داشت تا قدرتمندترین و به نوعی بهترین خوروی دنیا را تولید کند. وی به همین منظور دستور داده بود تا به صورت مخفیانه بر روی یک خودروی سدان کار کنند. ایجی تویودا در سال ۱۹۸۳ میلادی، این پروژه را تحت نام "Flagship One" به همه معرفی کرد.

همه آنچه از لکسوس؛  شرکت خودروسازی ژاپنی و علل موفقیت هایش نمی دانید!/ پشت پرده نامگذاری محصولات لکسوس

موسس برند لکسوس

موسس برند لکسوس را باید ایجی تویودا، مدیر وقت تویوتا نامید. تویودا در سال ۱۹۱۳ در ناگویا ژاپن به دنیا آمد. وی در دانشگاه سلطنتی توکیو مهندسی مکانیک خوانده و پس از فارغ‌التحصیلی به شرکتی که پسرعمویش Kiichiro Toyoda تاسیس کرده بود، یعنی تویوتا پیوست.

پس از سال‌های فعالیت، او به عنوان پنجمین مدیر تویوتا انتخاب شد و طولانی‌ترین مدت مدیریت عاملی را در این شرکت داشت. در سال ۱۹۸۱ او از سمت خود کنار رفته و به‌عنوان رئیس هیات مدیره کار خود را ادامه داد. تصمیم برای گسترش بخش لوکس در سال ۱۹۸۳ توسط او گرفته شد، اما نهایی شدن و معرفی رسمی برند لکسوس، تا سال ۱۹۸۹ به طول انجامید. تویودا در سال ۱۹۹۴ و در سن ۸۱ سالگی پست مدیریتی خود در تویوتا را واگذار کرد. در نهایت او ۵ روز بعد از جشن تولد ۱۰۰ سالگی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ از دنیا رفت.

در سال ۱۹۸۹ بعد از کار‌هایی طولانی و گسترده با کوشش ۶۰ طراح، ۲۴ تیم مهندسی، ۱۴۰۰ مهندس، ۲۳۰۰ تکنیسین، ۲۲۰ نفر پشتیبانی، ۴۵۰ نمونه آزمایشی و صرف هزینه‌ای حدود یک میلیارد دلار، نخستین پروژه لکسوس با نام اف۱ و محصولی به نام لکسوس ال‌اس۴۰۰ و در نمایشگاه خودرو دیترویت و لوس آنجلس رونمایی گردید و از سپتامبر همان سال، فروش خودرو‌های لکسوس شروع شد.

لکسوس در نخستین سال حضور خود در ایالات متحده آمریکا بیش از ۵۰ هزار دستگاه به فروش رساند و در سال ۱۹۹۶ به مجموع فروش نیم‌میلیون دستگاه در عرض هفت سال حضورش در آمریکا دست پیدا کرد.

همه آنچه از لکسوس؛  شرکت خودروسازی ژاپنی و علل موفقیت هایش نمی دانید!/ پشت پرده نامگذاری محصولات لکسوس

نخستین محصول  لکسوس

نخستین محصول نهایی این پروژه، شش سال بعد از معرفی آن یعنی در سال ۱۹۸۹ تولید شد. نام این خودرو لکسوس LS۴۰۰ بود که با هدف ایجاد تنوع بیشتر درمحصولات تویوتا تولید شد. از طرفی این خودرو به دلیل کیفیت خوب خود در کلاس خودرو‌های با کیفیت و لوکس قرار می‌گرفت که باعث می‌شد تا کمپانی تویوتا محصولی برای عرضه در این کلاس نیز داشته باشد. البته با وجود اینکه اولین خودروی لکسوس در سال ۱۹۸۹ تولید شده، اما برند لکسوس از سال ۲۰۰۵ به بعد در خودرو‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

تاسیس برند لکسوس حدودا در همان زمانی است که دیگر رقبای ژاپنی همچون نیسان و هوندا، برند‌های لوکس خود یعنی infiniti و acura را معرفی کردند. در این زمان، دولت ژاپن سیاست‌های تسهیلاتی برای صادرات به آمریکا داشت و ساخت و صادر کردن خودرو‌های لوکس و گران قیمت به آمریکا، سود زیادی برای خودروسازان داشت. پس از این پروژه، خودرو‌های لوکس دیگر تویوتا با نام‌های Supra و Toyota Mark II نیز به بازار عرضه شدند.

از دیگر تولیدات خاص تویوتا در آن سال‌ها، لیموزین دست‌ساز Toyota Century بود که از موتور V۸ بهره می‌برد. این خودرو، بزرگترین سدان تولیدی توسط این خودروساز ژاپنی تا آن روز بود. خودروی لوکس بعدی نیز Crown نام داشت که پس از مدتی و در سال ۱۹۸۲، صادرات هر دوی آن‌ها متوقف شد. در این زمان بود که تیم طراحی F۱ تصمیم گرفت تا سدان جدید خود را با بهره‌گیری از موتور V۸ برای بازار‌های جهانی طراحی کند.

طراحی و فناوری تولید لکسوس 

طراحی و تولید خودرو‌های لکسوس همواره جزو برترین فرآیند‌های تولید بوده‌اند. از ابتدای شروع به کار این شرکت، همواره مسائلی همچون فاکتور‌های آیرودینامیکی، کیفیت رانندگی و ارگونومی فضای داخلی مدنظر بوده‌اند. در فرآیند توسعه‌ی خودرو‌های لکسوس، استانداردی با نام IDEAL که مخفف کلمات Impressive، Dynamic، Elegant، Advanced و Lasting است به کار گرفته می‌شود.

این استاندارد به معنای طراحی محصولاتی چشمگیر، دینامیک، باوقار، پیشرفته و پایدار است. طراحی هر خودروی لکسوس باید ۵۰۰ استاندارد داخلی را رعایت کند که با نام "Lexus Musts" شناخته می‌شوند. یکی از ساده‌ترین این استانداردها، دوخت چرمی داخل خودرو‌های این شرکت است. فناوری‌های خاص زیادی در داخل خودرو‌های لکسوس استفاده می‌شوند. کلید‌های هوشمند، سیستم استارت پیشرفته، گیج‌های نمایشی پیشرفته، ماوس کنترلی با بازخورد‌های لرزشی و بسیاری ویژگی‌های صوتی و تصویری، از امکانات خودرو‌های لکسوس هستند.

همه آنچه از لکسوس؛  شرکت خودروسازی ژاپنی و علل موفقیت هایش نمی دانید!/ پشت پرده نامگذاری محصولات لکسوس

نامگذاری محصولات  لکسوس

نامگذاری خودرو‌های لکسوس، نظم خاصی دارد. نام مدل‌های محصولات این شرکت، شامل ۲ حرف الفبا و ۳ عدد است. اولین حرف بیان‌گر نوع خودرو در کلاس خودرو‌های لکسوس و دومی نشان دهنده‌ی مدل بدنه‌ی خودرو است. به عنوان مثال LS به معنای Luxury Sedan است. ۳ عددی که پس از این حروف می‌آیند برابر با حجم موتور ضربدر ۱۰۰ هستند. به عنوان مثال ۳۵۰ نشان‌دهنده‌ی یک موتور ۳.۵ لیتری است. برای خودرو‌های SUV از حرف X. در نام آن‌ها استفاده می‌شود. ۳ عدد استفاده شده در مدل‌های هیبرید، نشان‌دهنده‌ی خروجی ترکیبی بنزین-برق آن‌ها است. در برخی مدل‌ها از حروف کوچک بعد از اعداد برای نشان دادن نیروی محرکه استفاده می‌شود. به عنوان مثال h در برخی مدل‌ها به معنای Hybrid بودن خودرو است.

انتهای پیام/

 

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
شعبان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ای کاش صنعت خودرو ما هم الگو برداری کنند و دست از سر پراید بردارند .
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
پیشرفتشون بخاطر رقابت فقط رقابت مثل ما نیستن همه چی زوری تحمیل بشه به ملت....
مهدی
|
United Kingdom
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
خلایق هرچه لایق صاحبمون همون حلب پراید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
آن ها خودروساز دارن ما هم داریم.
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
باپولی که بابت پرایدوامثالهم میدیم میشه بهترین ماشینهای خارجی روسوارشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
ژاپنی ها در عرض کمتر از ۴۰ سال بهترین ماشین های دنیا رو تولید کردند
رازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
شمامیگیدپرایدبهتره یااین ماشیناکه فقط اسمشومیشنوفیم من که میگم پرایدبهترازاین ماشیناس
پرایدکم مصرفه ولوازماش راحت پیدامیشه اینانه ححححححححخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
ما همون پراید رو سوار بشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
بجای تمجید ازلکسوس ی کم از دست آورد خودمون بگید۰پراید۰ک ۴میلیون نمی ارزه۰ ۰بخدا درددل مردم وحرف آنهاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
فقط همه چیز را شما میدونی بقیه هیچی نمیدونند
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
باسلام همین روبگم که ما تا ابد بایدپرایدوببینیم بااین قیمتهای بالا ماتوقع ماشینهای خوب ولوکس رانمیتوانیم داشته باشیم اگر هم وارد ایران شوند وبه تولید برسن بازهم مال ژن های خوبه نه مردم عادی خواهشن همون پراید رو تولید کنید وچراغ هاشو عوض کنید وبه مردم بفروشید تا خدا ازتون راضی باشه ممنونم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
ضربدر ده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
از پراید که بهتر نیست..
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
در خودرو سازی چرا به اروپا چسبیدیم،چین و ژاپن به عهدشون وفا دارترن.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
به پایپراید نمیرسد
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
چرا درخودرو سازی به شرکت های اروپایی چسبیدیم؟؟؟چین.ژاپن ،به عهدشون وفادارتر نیستن؟
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
ما هم چراغ های پراید رو عوض میکنیم میشه یه خودروی جدید، پراید۱۳۲ ،۱۳۱، ۱۱۱،۱۴۱ ، ۱۵۱ ، که البته هرکدام چند آپشن دارن، میگن سایپا تا سال ۱۴۰۰ میخواد بقیه مدل های پراید رو تا شماره ۲۰۰ بزنه. پراید ۲۰۰hfde.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
فقط جلو پنجره زشتی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
به جلو پنجره پراید نمیرسه
حسین مودی
|
United Kingdom
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
ماهم پرایدوپیکان داریم....خخخخخخخخ
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر