یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افت ۳۰ درصدی قیمت گل در بازار/امکان پیش بینی قیمت گل در بازار شب عید وجود ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران از افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت گل بعد از ایام روز مادر در بازار خبر داد.

افت ۳۰ درصدی قیمت گل در بازار/امکان پیش بینی قیمت گل در بازار شب عید وجود ندارداکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از روند نزولی قیمت گل در بازار خبر داد و گفت: در ایام روز مادر قیمت گل به سبب بهبود تقاضای نسبی با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازار روبرو شده بود که از روز‌های قبل مجدد نرخ گل در بازار افت کرده است.

وی قیمت گل در بازار را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و کاهش قدرت خرید خانوار نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به بازار گل در ایام پایانی سال داشت.

شاهرخی ادامه داد: براساس آمار سال گذشته ۱۳ میلیون شاخه گل در روز مادر فروخته شده بود، در حالیکه امسال یک دوم سال قبل حدود ۸ میلیون شاخه گل در این روز در کشور خریداری شده است که این امر نشان می‌دهد که شرایط فعلی اقتصاد و گرانی سایر کالا‌ها بر قدرت خرید خانوار تاثیر گذاشته است.


بیشتر بخوانید: قیمت گل در آستانه روز مادر گران شد/ نرخ مصوب هر شاخه گل رز ۲۰ هزار تومان


به گفته این مقام مسئول، با وجود آنکه روز مادر در تقویم گل فروشی‌ها یک روز استثنایی به شمار می‌رود، اما بازار گل نسبت به سال گذشته تعریفی نداشت. از این رو برآورد‌ها حاکی از آن است که تقاضای چندانی در بازار شب عید وجود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه نرخ مصوب هر شاخه گل رز را ۱۰ تا ۱۵ هزار، لیلیون ۲۰ تا ۳۰ هزار، مریم ۱۰ تا ۱۵ هزار، داودی ۱۵ تا ۲۰ هزار، نرگس دسته‌ای ۱۰ هزار و میخک دسته‌ای ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

وی از افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت مواد اولیه و جانبی گل نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال قیمت مواد اولیه و جانبی گل همچون اسفنج، رمان، کاغذ رنگی، سیم و ... به سبب نوسان نرخ ارز رشد چشمگیری داشته است به طوریکه قیمت اسفنج از ۳۴ به ۱۲۰ هزار، رمان از ۳ به ۱۴ هزار و کاغذ رنگی ۸ به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

شاهرخی با اشاره به اینکه پیاز گل سنبل و لاله وارداتی است، بیان کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و اختصاص نیافتن ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات پیاز گل سنبل و لاله بدیهی است که قیمت آن‌ها برای شب عید با نوساناتی در بازار روبرو می‌شود، اما از الان نمی‌توان درصد دقیقی برای رشد قیمت در بازار اعلام کرد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: علی رغم افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه و سایر ملزومات گل، اما گل فروشان به سبب فساد پذیر بودن گل و جلوگیری از ضایعات چاره‌ای جز عرضه با نرخ‌های پایین ندارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه امکان صادرات گل به بازار‌های هدف وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به آنکه تجار بازار‌های هدف خواهان کیفیت گل یکنواخت با شاخه گل ۷۰ سانتی و غنچه ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی متری هستند، از این رو امکان صادرات وجود ندارد و تنها در ماه‌های اخیر به دنبال نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی تجار عراق و کشور‌های حاشیه خلیج فارس اقدام به خروج گل از گلخانه‌های کشور می‌کنند که نمی‌توان آن را جزو آمار صادرات به حساب آورد.

انتهای پیام/

قیمت گل تابع عرضه و تقاضاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار