همتی در گفتگو ویژه خبری:

بانک سپه به بانک مجموعه نیروهای مسلح تبدیل نخواهد شد/ تاکنون یکبار هم بانک مرکزی پول چاپ نکرده است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی ادغام بانک ها و آخرین سیاست های ارزی برگزار شد.

بانک سپه به بانک مجموعه نیروهای مسلح تبدیل نخواهد شد/ تاکنون یکبار هم بانک مرکزی پول چاپ نکرده استبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب «شنبه» 11 اسفند ماه بررسی ادغام بانک ها و آخرین سیاست های ارزی به نیروهای مسلح با حضور عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

همتی در ابتدای برنامه با بیان اینکه ما همیشه به دنبال تحول نظام بانکی بودیم، گفت: یکی از اقدامات مهم ادغام این بانک‌ها وابسته به نیرو‌های مسلح بود که بحث‌های جدی و مفصلی در شورای پول و اعتبار و وشورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شد و در نتیجه مقرر شد که این ۵ بانک وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه ادغام شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تمامی مراحل تصویب این موضوع گذارانده شده است از طرفی با توجه به اینکه مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تائید مقام معظم رهبری هم می‌رسد؛ این یک قانونی برای بانک مرکزی محسوب می‌شود که بتواند آن را اجرا کند و انشاء الله با پیش بینی‌هایی که با ستاد نیرو‌های مسلح و بانک‌های مربوطه این اتفاق را به سمت تجربه‌های خوب پیش ببریم.

همتی درباره وضعیت سپرده گذاران و سپرده‌ها بر اثر ادغام بانکها، یادآور شد: امروز طی اطلاعیه را همه موارد را خدمت مردم توضیح دادیم؛ ضمن اینکه ۵ موسسه بانکی نزدیک به ۲۴ میلیون سپرده گذار دارد و نزدیک به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده مردم در اختیار این موسسات بانکی است، طبیعتا بانک مرکزی حساسیت بالایی نسبت به این موضوع دارد و تمهیدات مناسبی در این زمینه اندیشده شده است که سپرده‌ها ادامه پیدا کند و هیچ تغییری در سود سپرده گذاران ایجاد نشود.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به اینکه این موسسات بانکی ذینفعان مشخصی دارد، بیان کرد: سپرده گذاران، کارکنان، سهامداران این موسسات بانکی هستند و همه اقدامات اجرایی در قالب مجموعه مصوبات ۳۰ بندی پیش بینی شده است و به تصویب سران قوا رسیده است، سپرده گذاران تا پایان قرارداد خود سودشان ادامه پیدا می‌کند. از طرفی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مردم و واحد‌های عمومی از از موسسات اخذ کردند و کارکنان هم طبق قرارداد خود به کار خود ادامه می‌دهند؛ در مورد سهامداران هم تصمیمات خوبی گرفته شده است و هیچ خللی در این زمینه ایجاد نمی‌شود. از الان تا ۴ ماه آینده این بانک‌ها فرصتی برای برگزاری مجامع فوق العاده خود دارند و بعد از آن به طور رسمی به بانک سپه ادغام می‌شوند.

همتی با اشاره به بدهی این ۵ موسسات بانکی، اظهار کرد: هر بانکی مشکلاتی جزئی دارند و برای برخی از بانک‌ها پیش بین شده است که مبالغی و دارایی‌هایی را باید منتقل کنند و این دارایی‌ها ناترازی‌های موجود را پوشش می‌دهد از طرف دیگر برخی از این بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند؛ بنابراین بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی هیچ تاثیری ندارد.

وی با بیان اینکه طی مدت ۴ ماه تمام دارایی‌های این موسسات بانکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: طی هماهنگی با سازمان بورس تا یک ماه آینده نماد سهامداران این موسسات بانکی بازگشایی می‌شود.

همتی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات که قبلا به زیر مجموعه بانک سپه داده می‌شد ادامه پیدا می‌کند، یادآور شد: این تصمیمی است که بانک سپه بر اساس سیاست‌های خود انجام می‌دهد بانک سپه یک بانک دولتی است و  به عنوان بانک مجموعه نیرو‌های مسلح نیست بلکه بانک دولتی است که به نیرو‌های مسلح نیز براساس سیاست‌های خود سرویس می‌دهد البته می‌تواند با نگاه ویژه و برتر به نیرو‌های مسلح سرویس دهد.

همتی تصریح کرد: به صورت کلی حدود ۲۵۰۰ شعبه در این بانک‌های ادغامی است و با ۱۶۰۰ شعبه بانک سپه، هزار شعبه از بانک ملی نیز بیشتر خواهند شد. بنده روز اول هم اشاره کردم؛ هدف ما مراعات و حفظ پرسنل بانک‌ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده گذاران است و به مرور زمان راهکار‌هایی را دنبال خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ادامه داشتن ادغام بانک هابیان کرد: اصلاح نظام بانکی کار کوچکی نیست و حتماً اصلاح را انجام خواهیم داد، ضمن اینکه سیستم بانکی باید با ثبات و شفاف باشد و اقدامات بانک‌ها باید ضابطه‌مند باشد.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان مقام ناظر نمی‌توانیم نظاره گر تخلفات بانک‌ها باشیم و اجازه دهیم هر کسی هر کاری دوست دارد انجام دهد.

همتی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول و ارز گفت: مردم به سیستم بانکی اعتماد دارند و می‌دانند که بانک مرکزی کنترل و هدایت را در اختیار دارد. البته باید از ستاد نیرو‌های مسلح، فرمانده سپاه، فرمانده ارتش، وزیر دفاع و فرمانده نیروی انتظامی قدردانی داشته باشیم و این درحالی است که بالاترین مقام کشور هم موافقت کردند که این کار انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به پست‌های اینستاگرامی گفت: روز گذشته بعد از اینکه یک پستی گذاشتم؛ اما فعلاً صفحه اینستاگرام بنده غیرفعال شده و نمی‌توانم پست بگذارم. البته راه‌های دیگری برای ارتباط با مردم وجود دارد.

وی درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای تقویت نظارت بر بانک‌ها تصریح کرد:ما هنوز به مرحله‌ای نرسیده ایم که به صورت آنلاین از اتفاقاتی که در بانک‌ها رخ می‌دهد، باخبر شویم؛ اما موضوع مدیریت بانک‌ها و قاطعیت در برخورد با انحرافات از موضوعات مهمی است که جزو حوزه نظارتی بانک مرکزی به شمار می‌رود.

همتی ادامه داد: سیاست های کلی را بنا داریم از طریق بازار باز انجام دهیم و برای اینکه به این طرح برسیم باید از روش سنتی خارج شویم و هر چه زودتر ناترازی‌ها را جمع کردیم این سیاست‌ها سریعتر اجرایی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز افزود: قیمت ارز از کانال ۱۳ هزار تومان بر می‌گردد.

وی با اشاره به عرضه ۱۱.۵ میلیارد یورو ارز در بازار نیما با قیمت بالای ۱۰ هزار تومان، تاکید کرد: من معتقدم نرخ‌هایی که وجود دارد واقعی نیست و از ابتدا هم گفتم برای ارز نرخ تعیین نمی‌کنم.

همتی درباره افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر بیان کرد: به دلیل تقاضای فصلی و برخی خبر‌های منفی و جو سازی‌های برخی افراد موجب افزایش قیمت ارز شده است. در این میان هم برخی از نماینده‌های مجلس، همکارانم در دولت و برخی کارشناسان اقتصادی اظهاراتی مبنی مبنی برا اینکه مقرر است یک کاری انجام شود و ... که این موارد باعث جو منفی و رسانه‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی امسال ۳۸ میلیارد دلار تامین ارز کرده است افزود: البته ۹.۳ میلیارد دلار از از طریق سامانه نیما و ۲۴ میلیارد دلار ازطریق سیستم بانکی بوده که از طریق بانک مرکزی تامین شده است، اگر صادرکنندگان ارز را تامین کنند بانک مرکزی نیاز ندارد که ارز را تامین کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مشکل اصلی گرانی کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: مشکل در شبکه توزیع است، دولت به طور جدی در حال پیگیری برای حل این مشکل است به طوری که امروز مجلس تصویب کرده است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنیم و به مردم سهمیه بدهیم.

وی عنوان کرد: امروز در بانک مرکزی سیستمی اجرایی شد که هر سرپرست خانوار با هر سهمیه‌ای که دارد بتواند با همان نرخ کالای خود را تامین کند، لذا امیدواریم در سال ۹۸ دیگر این مشکل را نداشته باشیم.

همتی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بازار متشکل ارزی و چند نرخی بودن بازار ارز ادامه داد: برای مدیریت اقتصاد کشور و رفاه مردم مجبور شدیم برخی از چیز‌ها را تحمل کنیم، من اقتصاد خوانده ام و نمی‌پذیرم که ۴ نرخ داشته باشیم، اما محدودیت‌هایی است که کار را خیلی سخت می‌کند و نمی‌توان همه چیز را رها کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بازار متشکل ارزی تقریباً آماده و تمام کار‌های زیرساختی آن انجام شده است، می‌توانیم در این دو هفته باقی مانده اجرایی کنیم و مصوبات را از شورای پول و اعتبار گرفته ایم، ولی صلاح است از نیمه دوم فرودین کلید اجرای رسمی را بزنیم.

وی با بیان اینکه ذخایر ارزی بانک مرکزی زیاد شده است لذا راه‌های دور زدن تحریم‌ها را به خوبی می‌دانیم اضافه کرد: برای ورود ارز ناشی از صادرات نفت و غیر نفتی تلاش‌های زیادی صورت گرفته است به طوری که برخلاف پیش بینی‌ها میزان ارز صادرات نفتی امیدوار کننده بوده به طوری که در حال حاضر صادارت نفت به ژاپن، چین، ترکیه و عراق به صورت مستمر با تلاش‌های وزارت نفت ادامه دارد.

همتی با اشاره به افزایش ۱.۷ درصدی ذخایر ارزی بانک مرکزی در ۵ ماه گذشته اظهار کرد: ذخایر و اسکناس‌های زیادی را برای شرایط خیلی خاص در نظر گرفته ایم. اگر به صورت همه جانبه به بازار ارز ورود نمی‌کنیم به این خاطر است که نمی‌خواهیم با تصمیم دیگران کاری را انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه راه‌های حاشیه‌ای دور زدن تحریم‌ها را بلدیم و به تدریج در حال اجرای آن‌ها هستیم و تا دشمن بفهمد حداقل سه تا چهار سال طول می‌کشد بیان کرد: علت افزایش تورم شوک ارزی است، تخلیه تورم زمان می‌برد، ما این مورد را پیش بینی کرده بودیم، ولی از بهمن ماه به دلیل مشکلات ناشی از گوشت و مرغ سیستم بهم خورد و دیگر در اختیار بانک مرکزی نبود.

وی با اشاره به نقش نقدینگی و تولید ناخالص داخلی در افزایش تورم خاطرنشان کرد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک مرکزی در ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

همتی ادامه داد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در ۴ ماه گذشته ۱.۶ درصد کاهش یافته است، دیگر اجازه نمی‌دهیم بانک‌ها کمبود منابع خود را از بانک مرکزی جبران کنند و به همین دلیل بانک‌ها از بازار بین بانکی تامین منابع را انجام می‌دهند، ورود نقدینگی زیاد به بازار باعث افزایش پایه پولی می‌شود، اما بانک مرکزی به تولید با توجه به مزایا منابع می‌دهد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدایت نقدینگی معنی خاصی ندارد و نقدینگی به جایی می‌رود که بازدهی داشته باشد گفت: باید جذابیت بازار‌های مولد افزایش پیدا کند تا نقدینگی در بازار‌های جذاب و در راه سالم سرمایه گذاری شود.

وی تصریح کرد: در برخی بازار‌ها سرکوب شدن نرخ باعث از دست رفتن جذابیت می‌شود و از سویی دیگر در بخش‌هایی مشکلات کسب و کار، مالیات و بیمه باعث می‌شود جذابیت برای سرمایه گذاری از بین برود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه همه مسائل را بانک مرکزی نمی‌تواند حل کند و باید این مسئله را پذیرفت که بخش‌های دیگر مسئولیت‌هایی دارند گفت: باید مراقب ترامپ نیز باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی پیرامون وام ازدواج ۳۰ میلیونی گفت: باید محدودیت منابع بانک‌ها را هم در نظر بگیریم، ولی به هر حال اگر تصویب شود باید قانون را اجرا کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۰۰:۱۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
شاید حذف و یا ادغام بانک نیروهای مسلح هم یکی از بندهای برجام باشد. الله اعلم
آخرین اخبار